Gå til innhold

Jus eller siv.øk- hjeeelp:)

chicksie

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på hva jeg skal velge. Er "gammel" (halvveis i 20-årene) og har to barn, derfor litt sent i gang. Vurderer jus og siv-øk, men klarer ikke helt bestemme meg. Må reparere noen fag uansett hvor jeg skal inn hen, derfor må jeg bestemme meg raskt...dersom jus må opptil 5 fag forbedres. Dersom siv øk må jeg ta vk1 matte, ingen fag trenger forbedres.

Jeg ønsker å kunne jobbe som leder etterhvert, enten i en bedrift av noe slag eller aller helst i egen gesjeft (har noen forretningsplaner jeg håper kan bære frukter). Er glad i å analysere, se de store sammenhengende, skape, se resultater, bruke hodet....faste rutiner er drepen for meg, så nye utfordringer med jevne mellomrom er viktig. Personlig utvikling likeså, stillestand gjør meg umotivert. Er utålmodig, nøyaktig og pirkete men veldig rettferdig og snill.

Har alltid drømt om å bli advokat, men ser nå at siv.øk kanskje kan være et vel så riktig valg for min del?

Vanskelig for andre å gi meg "the very answer" kun ut fra denne informasjonen, men setter pris på å høre hva dere tenker, mener og tror kan være det riktige valget for meg:)

Ang siv øk: jeg kan ikke flytte på meg (bor i oslo-området) så jeg må ta utdanningen her. Dvs at alternativene er BI og HIBU. Noen som kjenner til disse utdanningsinstitusjonene? Hva er bra/ikke bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt dumt å velge utdanning etter svar fra random persons på et forum? :hm:

Jeg ville ha valgt sivil økonom :w00t:

Hvorfor?

Fordi jeg ikke kunne tenkt meg å jobbe som adokat :!:

OT:Ville utdannet meg som klovn :D

Da kan du underholde barna dine,

og jeg tror ikke at studiene blir så veldig vanskelig

Endret av Supreme P.
Lenke til kommentar

Om du vil bli leder, så er jo økonomi en god vei å gå. Der kan du velge hvordan du vil spesialisere deg, om du vil drive med tallknusing, innovasjon, eller revisjon, alt ettersom hva du selv ønsker. Jus vet jeg ikke så mye om, så jeg kan ikke uttale meg bastant.

Selv går jeg økonomi i Trondheim og stortrives med dette. Jeg ønsker dog å spesialisere meg innen finans og børs, og ikke bli leder.

Du kan ta deg en tur innom en av skolene, f.eks. HiBu, for å snakke med en studieveileder. De er alltid hjelpsomme.

Lenke til kommentar

Supreme: Moroklumpen :thumbup:

Selvfølgelig velger jeg utdanningen min etter hva randoms sier på et forum, gjør ikke du?

Om du vil bli leder, så er jo økonomi en god vei å gå. Der kan du velge hvordan du vil spesialisere deg, om du vil drive med tallknusing, innovasjon, eller revisjon, alt ettersom hva du selv ønsker. Jus vet jeg ikke så mye om, så jeg kan ikke uttale meg bastant.

Selv går jeg økonomi i Trondheim og stortrives med dette. Jeg ønsker dog å spesialisere meg innen finans og børs, og ikke bli leder.

Du kan ta deg en tur innom en av skolene, f.eks. HiBu, for å snakke med en studieveileder. De er alltid hjelpsomme.

Takk for svar!

Det du sier ang ledelse er akkurat det som har slått meg også nemlig. Lurer på om ikke siv.øk utdanningen kan være vel så "riktig" å ta mtp de ambisjonene jeg har. Hmm, tenketenke. Ringte HIBU her om dagen hvor den personen jeg snakket med kunne si at "vi har både gode og dårlige lærere her sånn som overalt ellers", og da må jeg si jeg ble skeptisk...hvorfor oute at de har dårlige lærere til en som vurderer å søke seg inn på utdanningen deres? Og stemmer det hun sier, er det mange dårlige lærere på HIBU?

Skal ha et møte med en fra BI til uken, bli sikkert litt klokere da.

Andre med erfaring fra økonomiutdanninger og/eller jus- si gjerne litt om hvrodan dere opplever studiene, da blir jeg glad, trallala:)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte automatisk siv.øk. da jeg leste hva du skrev om deg selv, men så utdanner jeg meg selv i den retningen og synes ordene dine "passet bra inn"...;) Har jo ikke peiling på juss, så det kan jo godt hende det også vil passe. Men uansett, både å like å analysere, se større sammenhenger, se resultater og bruke hodet er greie egenskaper innen økonomifaget. Vil du jobbe som leder er også økonomi et mer åpenbart valg, men juss vil selvfølgelig ikke sette en stopper for deg der heller. Likevel, skal du starte for deg selv vil jeg tro økonomi vil være en smule mer nyttig?

Men i forhold til selve fagene, hva tror du du liker best? Er du glad i tall og matematikk?

Lenke til kommentar

Etter avsnittet ditt om hva du liker og ønsker av en fremtidig jobb vil jeg definitivt si siv.øk. Tallknusing, være leder, analysere, se og forbedre resultater er jo selve kjernen i utdanningen.

Kan jo også tipse deg om at HiO har bachelor i økonomi og administrasjon. Derfra kan du bygge på med master et annet sted og dermed få tittelen siviløkonom.

Endret av danidic
Lenke til kommentar

Cie: Tidligere interesserte jeg meg ikke for matte, valgte det derfor bort på vgs. Men jeg er forsåvidt god i det, tar det relativt raskt og intr for faget har nok vokst med årene:)

Danidic: Takk for tips ang HIO. Hadde faktisk ikke fått med meg at jeg kunne ta BA`n der og bygge på annet sted etterpå. Det er langt mer praktisk for meg å gå der kontra på HIBU:)

Lenke til kommentar

Nå aner ikke jeg hva du mener med at du bor i "Oslo-området", men de har jo også siv.øk. utdanninga ved UMB på Ås, som jeg vil tro er bedre enn HiBU. Det er selvfølgelig mulig å bare ta masteren der også om du tar bacheloren ved HIO - eller du kan ta masteren ved BI om karakterene er gode nok.

Men er det mer praktisk for deg å ta den ved HIO ville jeg helt klart tatt den der - masteren kan du så ta sånn ca. hvor som helst etterpå, avhengig av karakterene dine.

Lenke til kommentar
Nå aner ikke jeg hva du mener med at du bor i "Oslo-området", men de har jo også siv.øk. utdanninga ved UMB på Ås, som jeg vil tro er bedre enn HiBU. Det er selvfølgelig mulig å bare ta masteren der også om du tar bacheloren ved HIO - eller du kan ta masteren ved BI om karakterene er gode nok.

Men er det mer praktisk for deg å ta den ved HIO ville jeg helt klart tatt den der - masteren kan du så ta sånn ca. hvor som helst etterpå, avhengig av karakterene dine.

Ås blir litt tungvindt igjen, bor i Asker...men HIO er absolutt et alternativ. Jeg har gode nok karakterer til å komme inn på 1.året siv.øk på BI i Oslo i hvertfall, men det koster jo noen kroner å gå der da...blir i så fall en overveiing. Jeg har ikke helt fått oversikt over hvor stor forskjell det er å utdanne seg på BI vs. HIBU eller HIO ifht til både læringsmiljø og hvor attraktiv man er på arb.markedet etter endt utdanning. Skal ha et møte med BI i morgen, så regner med jeg blir bittelitt klokere etter dèt:)

Takk for fint svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...