Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

2mnd. gammel hardisk plutselig tar kvelden?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et lite problem.

Har en ny Acer laptop jeg kjopte 2mnd. siden. Satt i gaar kveld paa den og den hang seg opp saa eneste mulighet var aa restarte via knapp. Bios lastes, og saa for jeg en feilmeldig: ERROR LOADING OPERATING SYSTEM. Har instalert Vista paa den.

Hva kan ha skjedd? Hardisken som plutselig tok kvelden? Satt helt rolig med den paa fanget og den har aldrig falt eller hatt noen stot. Trenger virkelig maskinen naa for eksamen. Haaper det finnes noe jeg kan prove for jeg leverer den inn og betaler hett for reparasjon etter lang venting.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk er error loading operating system kan fint komme fra andre typer feil også, som feil i BIOS bootrekkefølgen, korrupterte data osv.

Jeg ville ikke konkludert sånn helt uten videre at den er defekt bare pga. den meldingen.

Sjekk at alle kabler er koblet goft i harddisken og så gå inn i BIOS. Om den ikke viser der i listen over enheter så er det godt mulig den er død, ellers bør du undersøke andre muigheter først.

-Stigma

Lenke til kommentar

Klart at det er andre ting enn defekt disk som kan gi den feilmeldingen. Men når PC plutselig henger seg under bruk og det første som skjer etterpå er denne meldingen, så er vel sannsynligheten stor for at problemet er diskrelatert.

Dell har innebygd diagnoseprogram i BIOS for bruk ved slike problemer. Vet ikke om Acer har noe slikt, er verdt å sjekke.

Lenke til kommentar

Virker ikke som om det er harddisken som har gått. Ihvertfall ikke siden maskinen er såpass ny og fint behandlet. Og ikke er det noen klikke-, eller skrapelyder går jeg utifra?

Det høres egentlig mer ut som om det heller er oppstartsfiler som har "slått seg vrange". Jeg har ikke noe peiling på hvordan Vista er her, men med XP og tidligere OS er dette et ganske så "vanlig" problem.

For å sjekke litt mer kan du prøve følgende:

- Dukker harddisken opp når du titter i BIOS?

- Når du starter fra CD, for å installere f.eks. Vista: Dukker da harddisken (og partisjonen(e)) opp, når prosessen er kommet til det punktet hvor den lister opp alle harddisk(er) med partisjon(er)?

Lenke til kommentar

Uten å påstå at det er harddisken, må det poengteres at hardisker enten ryker svært raskt ellers så kan man regne med års levetid. De som ryker raskt er det som oftest produskjonsfeil på, den kan like gjerne være i elektronikken som i fysiske deler - og da hører man ingen lyder. De som ryker etter års bruk (5 - 10 år) ryker som oftest av mekaniske årsaker.

Det finnes verktøy for de fleste harddisker for å diagnostisere eventuelle feil.

Lenke til kommentar
Klart at det er andre ting enn defekt disk som kan gi den feilmeldingen. Men når PC plutselig henger seg under bruk og det første som skjer etterpå er denne meldingen, så er vel sannsynligheten stor for at problemet er diskrelatert.

Dell har innebygd diagnoseprogram i BIOS for bruk ved slike problemer. Vet ikke om Acer har noe slikt, er verdt å sjekke.

Jeg er ikke uenig i at det sansynligvis er harddisk relatert, men det er ikke nødvendigvis en fysisk hardware feil er det jeg mener. Det er godt mulig dette kan rettes ved enkle inngrep, og hvis det er en brukerfeil og han sender den inn under garanti eller reklamasjon så kan han i værste tilfelle sitte igjen med regningen på det. Derfor er det som regel lurt å feilsøke litt hva årsaken er før man sender maskinen tilbake.

-Stigma

Lenke til kommentar

For aa svare paa noen spormaal>

Jeg finner hardisken i bios, den ligger i bootmenyen. Bare at den ikke vil loade windows.

Kabler kan jeg ikke skjekke siden de er ebn laptop, aapner jeg den saa forsvinner vel all garanti.

Driver naa aa laster ned Ultimate Boot CD, som kanskje kan hjelpe meg.

Hva annet kan jeg prove?

EDIT: Hoerer ingen rare lyden, ikke noe skraping av lesehodet heller. Alt lyder normalt. Provde forresten aa instalere windows xp og boote fra CD, men da fikk jeg bluescreen da alle filene fra cd var kopiert og klare til instalering.

Endret av Sitronade
Lenke til kommentar
Disken er i alle fall delvis funksjonell, for den meldingen kommer fra MBR. Dvs at BIOS klarer å lese første sektor, men så klarer den ikke å lese bootsektor.

I stedet for UBCD ville jeg forsøkt en Linux live CD, som Knoppix eller Ubuntu. Eller denne: http://www.sysresccd.org/Main_Page

Så kan du se om det mulig å lese disken, kanskje det bare er et boot problem.

Hjertelig takk, skal ta aa prove naa.

Lenke til kommentar
EDIT: Hoerer ingen rare lyden, ikke noe skraping av lesehodet heller. Alt lyder normalt. Provde forresten aa instalere windows xp og boote fra CD, men da fikk jeg bluescreen da alle filene fra cd var kopiert og klare til instalering.
Disken er i alle fall delvis funksjonell, for den meldingen kommer fra MBR. Dvs at BIOS klarer å lese første sektor, men så klarer den ikke å lese bootsektor.

Hmm, der datt ihvertfall jeg av lasset..: Han fikk jo begynt på installasjonen, og kopierte jo en hel haug av filer til disken.. At XP-installasjonen "klikker" på bærbare som "skal" ha Vista er da vel "vanlig"?

Hvis dette fortsatt er et harddisk-maskinvare problem er det isåfall et sært et. Det er ikke meningen å påstå noe bastant her altså, jeg tenker bare litt høyt..

Lenke til kommentar
... Hmm, der datt ihvertfall jeg av lasset..

Jeg forholdt meg til situasjonen som var før installering av XP kom inn i bildet.

Ah, ok.

Vel, jeg har noe som sikkert er en dum & dårlig løsning, men velger å komme med den likevel: Hvorfor ikke prøve å installere Vista på nytt? Eller hadde du allerede prøvd dette kanskje??

Om du har f.eks. bilder eller dokumenter som du ikke kan miste, så installer "over" de systemfilene som ligger der fra før. Nå har jeg aldri installert Vista før, men dette var ihvertfall mulig i XP. Det er sikkert noen her som har god peiling på dette. :)

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...