Gå til innhold

Høykvalitets hodetelefoner til bruk med mp3-spiller

sisk2105

Anbefalte innlegg

Hei forum

Jeg er på jakt etter et gode hodetelefoner til bruk med mp3-spillern min.

Det som er viktig for meg er først og fremst lydkvalitet, så lenge lydkvaliteten er på plass så kan alt annet være rimelig det samme.

Men hvis det er flere hodetelefoner som har omtrent lite god lydkvalitet så er kriteriene mine som følge

- at de bruker 3,5 mm minijack og ikke 6,35 jack

- rundt en meter kabel, trenger ikke mer når jeg har spilleren i lomma

- at de ikke er alt for tunge

¨

Men disse kriteriene kommer etter lyden

Jeg kan nok strekke meg til 3000kr hvis jeg faktisk får igjen for det.

Jeg håper jeg har forklart meg godt nok og takker for alle svar

Edit:

Legger til enda et kriterie

- at de er nogen lunde støytette utover, slik at ingen blir forstyrret hvis jeg høre på musikk i timen eller noe sånnt.

Endret av sisk2105
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at HD600 er åpne hodetelefoner. Ikke så godt egnet for dem som er på farten, men sitter man inne og det ikke er mye bråk så funker dem rimelig greit selv om de ikke er det letteste å drive for en mp3-spiller. Du sprenger neppe trommehinnene dine for å si det sånn.

Hvis denne typen er aktuell så kjøp heller HD650 som er en forbedret modell med mye bedre kabel og litt bedre klokker, desverre med feil jack-type i forhold til ønskene dine (på HD600 er det motsatt). Kabellengden er litt i overkant til mp3-bruk for å si det pent, men det er bare å kveile opp i en lomme eller noe.

http://cdon.no/elektronikk/sennheiser_hd650-745967

Du kan jo vurdere Beyerdynamic DT 770 Pro i 32 ohms utgave. De er lukket og får mye skryt. Koster ca halvparten av HD650.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på Beyerdynamic DT 770 Pro

Er det noen som har noe erfaring med dem, da tenker jeg spesielt i bruk med en mp3 spiller. De testene jeg har lest har bekreftet at lydkvaliteten er på topp så det burde jo ikke være problemet, men det er ingen av de jeg har lest som har spesifikt testa dem med en mp3-spiller.

Hvis jeg velger 32 ohms utgaven burde jo en vanlig mp3-spiller klare å drive dem på et akseptabelt lydnivå?

De to eneste tingene jeg ikke liker med dem er den latterlig lange kabelen og typen plugg, men det er noe jeg kan leve med.

Jeg er fortsatt åpen for alle forslag fra alle sider, og fåreløbig tenderer jeg mot Beyerdynamic sine, mest pga prisen. Er det noen merkbar forskjell på disse og de to modellene fra Sennheiser?

Takker igjen for alle svar.

Lenke til kommentar

Hei sisk2105

Du vil altså ha en ny hodetelefon til din Mp3 spiller opp mot 3000 kr.

vel og merke så vil du nok ikke så særlig godt utbytte av disse om du kun skal bruke de til din spiller. kan godt komme med 2 grunner

1.Digital lyd

Digital lyd kan variere veldig i form av hva slags bitrate musikken din kommer ut i. 128/256/320 kps. så vær varsom med hva slags bitrate når du slenger inn sanger på spilleren.

3. mp3 spilleren

Det finnes et lass av spillere der ute , og ikke alle leverer like god lyd og ikke minst alle klarer ikke å lever alle slags lydformater heller Eks: Fack/lossless

poenget her er at hvis du har en ipod kontra en crown d2 så vil du merke stor forskjell lydmessig hvis du kjører 128 bits fra ipod kontra flac fra d2'en

Valg av hodetelefon

som du sier kan du strekke deg opp mot 3000 kr. I denne prisklassen er det et lass av valgmuligheter. jeg kan ikke velge for deg fordi lyd er veldig inviduelt, men jeg kan gi deg noen ambefalinger som det er verdt og ta en titt på før du evt. går til innkjøp.

Denon AH D2000 kr 2.998 ( HIFI-klubben )

Denne hodetelefonen er en fin allrounder. takler de fleste sjangere men er ikke noe bass monster heller. er av typen lukket kontruksjon så den blokerer en del støy

Dette er da min ambefaling. har hørt på den selv, og ble veldig imponert

lykke til med valget

KaninKoker

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar

Er det noe merkbar forskjell på eks Beyerdynamic DT 770 Pro og de nesten doblet så dyre Denon AH D2000.

Jeg har ikke noe problem med å bruke 3000 på headesettet men jeg er ikke villig til å betale så mye mer for et så si like bra headesett. Om Denon D2000 yter mye bedre når man bruker det med et hi-end system er ikke videre interesant for meg, da jeg ikke kommer til å bruke dem med noe stort annet en mp3-spilleren min uansett.

De Sennheiser HD 25 så også interessante ut med tanke på at de er litt mindre og mer bærbare enn de andre modellene, men er det noen som har prøvd dem og kan fortelle meg noe om lyden? Er ikke den på plass så hjelper ikke mobiliteten stort.

En siste ting, med tanke på Beyerdynamic DT 770 Pro, er det da 32 eller 80 ohms varianten som er best til mitt bruk?

Lenke til kommentar

Om du vil ha 80 eller 32 ohm kommer an på dine preferanser, men generelt er 32 ohm anbefalt til bærbart utstyr, mens 80 ohm passer best til stasjonært.

80 ohms vil gi lavere volum og mer kontroll over elementene noe du kan prøve å kompensere for med f.eks en insigna;

http://www.audiovisuelt.no/artikler/insigna_hpa-3/68136

Hvis du bare vil bruke den til mp3-spilleren og prioriterer å ha med deg minst mulig stasj så er vel kanskje 32 ohms det beste valget ?

Lenke til kommentar

Har aldri helt skjønt det med å kjøpe dyre hodetelefoner til bærbar musikk. Ser ingen grunn til å kjøpt billigskit til 39,90, men å kjøpe hodetelefoner til flere tusen ser jeg på som å kaste penger ut av vinduet. MP3 spillere bruker man som regel når man er ute og farter, og da er det som regel såpass mye bakgrunnsstøy at man sjelden hører forskjell på hodetelefoner til 500 kr og til 3000.

Jeg støter mest sannsynlig en rekke audiofile her, men det er i alle fall min mening.

Lenke til kommentar

covah

Jeg er enig at det ikke er nødvendig med noe hi-end headesett hvis man bare bruker det på bussen, men jeg er en del og reiser og synes det er veldig deilig å kunne sitte på hotelrommet og høre på musikk slik den bør være og ikke det man får ut av de fleste billige headesettene. I tilleg så kommer jeg også til å bruke dem en del hjemme, men da også kun med mp3-spilleren og ikke med noe eget system.

Lenke til kommentar
jeg syns koss portapro er utrolig bra til å være så billige som de er.

flere jeg kjenner som har mye dyrere (studio)headset som sier at forskjellen på deres og portapro er forsvinnende liten.

Vel, i såfall burde de sjekke for uavstendige mengder ørevoks eller hørselsproblemer :)

Jeg har både Porta pro og HD650 og det er milevis stor forskjell.

Portapro har veldig ujevn bassrespons selv om den er rimelig kraftig, en høvelig grei mellomtone og høyere diskant er jo mer eller mindre borte. I tillegg er den temmelig grovkornet, men for all del, den er engasjerende, og det er en viktig egenskap.

Jeg gjorde for moro en test for et års tid siden for å prøve å justere equalizer på studioutstyr for å få Porta pro til å ligne HD650, men det var bare å gi opp. Du klarer ikke å lage en diamant av et stykke plast uansett hvor fint pussepapir du har.

Skal du ha noe ordentlig med god lyd som er i størrelsesklasse med Porta pro så kan du sjekke ut HD25.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaringer med Grado, men har lest at man må prøve de før man kjøper. De skal ha en lydsignatur som egner seg godt for rock, også tror jeg de kunne være litt ubehagelige å ha på hodet.

Hvis du har en god nok mp3 spiller går det som gull å kombinere det med et par skikkelige hodetelefoner. Har du f.eks. en Cowon spiller så kan du spille FLAC, og da blir det enda bedre ;)

Lenke til kommentar

Beyerdynamic DT 770 Pro (80 ohm) funker fint på iPod Classic (160GB), men spiller ikke så det blør av ørene akkurat. Og ledningen som følger med er enormt lang, selv til "stasjonært" bruk. Koss Porta Pro spiller ålreit, helt til man får skikkelige klokker på ørene og forstår at man har hatt for dårlig sammenlikningsgrunnlag.

Stort mer råd kan jeg ikke gi deg, med unntak av et ganske viktig et: ta med deg DIN mp3-spiller med DIN musikk og prøv å lytte til så mange av de aktuelle hodetelefonene som mulig med DINE ører. Det er tross alt DINE penger og kun deg selv som skal være fornøyd :)

Lenke til kommentar
jeg syns koss portapro er utrolig bra til å være så billige som de er.

flere jeg kjenner som har mye dyrere (studio)headset som sier at forskjellen på deres og portapro er forsvinnende liten.

forskjellen på HD600 og portapro er helt sinnssyk

portapro har samme lyden som før, men selve byggkvaliteten er bare gått i dass...

det første settet med portapro holdt i 3 år, nå må de skiftes ut hver 4mnd...

takk til cdon.com som konstant sender nye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...