Bone Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Heisann! Jeg har for ikke så lenge siden kjøpt meg et Nikon D90 -kamera.. Skal i kveld på et julebord som er innendørs på et utested i Oslo, og siden jeg ikke har hatt mulighet til å bli så flink enda, så lurte jeg på om noen kunne komme med et bitte lite lynkurs i hvordan jeg kan ta best bilder innendørs på et slikt sted!? Belysningen er jo så som så.. Eller, er det bare å kjøre alt på auto!? Takk, takk! Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 tja, her har du flere muligheter: -ekstern blits, som sender blitsen via taket ("bounce flash". Dersom det ikke er for høyt under taket funker dette bra. Sb-400, sb-600, sb-800 og sb-900 er alle alternativer. Jeg har selv den billigste, sb-500 (1000kr +), og den funker fint. -objektiv med stor maksimal blender, dvs fast brennvidde. Med f/1,8 eller f/1,4 kan du ta stemningsfulle bilder innendørs, du trenger mye mindre lys enn du gjør med kit-objektivene. Nikons 35mm f/1,8 er bra, 50mm f/1,8 er billigere, men kanskje litt "trang" innendørs. -skru opp ISO og/eller bruk kameraets blits. Auto funker vanligvis helt ok, men ved å skru opp ISO og evt. øke lukkertiden, unngår du den kjente "rådyr fanget i frontlyset"-looken... Lykke til! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Takk, takk! Jeg har ikke noe ekstern blitz utenom det som fulgte med, og objektivet jeg har er Nikkor 18-105mm.. Så skru opp ISO? Noe forslag til hva? (Jeg er veldig nybegynner på alt dette).. og lukkertiden? Noe forslag der også? Takk igjen! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Jeg foreslår at du tar en titt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1179548 Om du kun har internblitsen, så foreslår jeg at du setter iso til 800, og bruker programmet "night portrait". Bildene kommer til å bli "interessante", men det er bedre enn stygge "masse blits i trynet og alt annet sort", som du kommer til å få i grønn auto. Alternativt kan du sette kameraet i M, lukkertid til 1/30 (eller enda lengre) blenderen (f) på laveste tall (største åpning) og blitsen i "slow rear" (sjekkinstruksjonsboken). Her er et eksempel ved 1/10 sek (og iso 400, f/2 - du får samme resultat ved f.eks iso 1600 og f/4): Endret 5. desember 2009 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå