Gå til innhold

Nikon D90 - Ta bilder innendørs i et festlokale!?

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Jeg har for ikke så lenge siden kjøpt meg et Nikon D90 -kamera.. Skal i kveld på et julebord som er innendørs på et utested i Oslo, og siden jeg ikke har hatt mulighet til å bli så flink enda, så lurte jeg på om noen kunne komme med et bitte lite lynkurs i hvordan jeg kan ta best bilder innendørs på et slikt sted!? Belysningen er jo så som så.. Eller, er det bare å kjøre alt på auto!?

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, her har du flere muligheter:

-ekstern blits, som sender blitsen via taket ("bounce flash". Dersom det ikke er for høyt under taket funker dette bra. Sb-400, sb-600, sb-800 og sb-900 er alle alternativer. Jeg har selv den billigste, sb-500 (1000kr +), og den funker fint.

-objektiv med stor maksimal blender, dvs fast brennvidde. Med f/1,8 eller f/1,4 kan du ta stemningsfulle bilder innendørs, du trenger mye mindre lys enn du gjør med kit-objektivene. Nikons 35mm f/1,8 er bra, 50mm f/1,8 er billigere, men kanskje litt "trang" innendørs.

-skru opp ISO og/eller bruk kameraets blits. Auto funker vanligvis helt ok, men ved å skru opp ISO og evt. øke lukkertiden, unngår du den kjente "rådyr fanget i frontlyset"-looken...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk, takk! :)

Jeg har ikke noe ekstern blitz utenom det som fulgte med, og objektivet jeg har er Nikkor 18-105mm.. :)

Så skru opp ISO? Noe forslag til hva? (Jeg er veldig nybegynner på alt dette).. og lukkertiden? Noe forslag der også?

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du tar en titt her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1179548

Om du kun har internblitsen, så foreslår jeg at du setter iso til 800, og bruker programmet "night portrait". Bildene kommer til å bli "interessante", men det er bedre enn stygge "masse blits i trynet og alt annet sort", som du kommer til å få i grønn auto.

Alternativt kan du sette kameraet i M, lukkertid til 1/30 (eller enda lengre) blenderen (f) på laveste tall (største åpning) og blitsen i "slow rear" (sjekkinstruksjonsboken). Her er et eksempel ved 1/10 sek (og iso 400, f/2 - du får samme resultat ved f.eks iso 1600 og f/4):

212906493_U4zVS-XL.jpg

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...