Gå til innhold

Hvordan lære russisk?

jayplay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har satt meg som mål og lære Russisk innen de neste to årene ettersom jeg vet det kommer til å styrke min posisjon hos eventuelle framtidige arbeidsgivere.

Noen som har noen erfaringer med språket og hvordan jeg burde gå fram hvis jeg skal lære det på deltid?

Ja, for 3 dager siden fikk jeg plutselig lyst til å lære meg russisk.. Jeg søkte på google og fant; http://www.ruslang.com/index.php . Der lærte jeg meg kyrillisk (Russisk alfabet). Det gikk ganske raskt. Jeg noterte det ned og skrev at f eks:

д = D

в = V

eller

привет -> Privet -> Hei.

Så etter det søkte jeg nå litt videre og kom inn på andre sider. der lærte jeg meg hvordan ordene uttales. Og her sitter jeg nå, og prater hodet av vennene mine med russisk.

Håper dette hjelper deg litt på vei.

Lenke til kommentar
Jeg har satt meg som mål og lære Russisk innen de neste to årene ettersom jeg vet det kommer til å styrke min posisjon hos eventuelle framtidige arbeidsgivere.

Noen som har noen erfaringer med språket og hvordan jeg burde gå fram hvis jeg skal lære det på deltid?

Ja, for 3 dager siden fikk jeg plutselig lyst til å lære meg russisk.. Jeg søkte på google og fant; http://www.ruslang.com/index.php . Der lærte jeg meg kyrillisk (Russisk alfabet). Det gikk ganske raskt. Jeg noterte det ned og skrev at f eks:

д = D

в = V

eller

привет -> Privet -> Hei.

Så etter det søkte jeg nå litt videre og kom inn på andre sider. der lærte jeg meg hvordan ordene uttales. Og her sitter jeg nå, og prater hodet av vennene mine med russisk.

Håper dette hjelper deg litt på vei.

Slet litt med navigeringen på den siden. Har sett at ambasaden i Oslo har noen deltidskurs på nyåret. Tenker jeg hiver meg på noen av dem.

Skriftspråket er bare å glemme i starten. Virker såpass komplisert.

Lenke til kommentar

For å raskest mulig lære deg et nytt språk hadde faktisk det beste vært å reise dithen hvor språket blir mye brukt.. Da vil du måtte tvinge deg selv til å stadig lytte til-, og prøve å forstå hva folk sier, og det ganske så konstant om du skal klare å kommunisere med folk.

Du vil da ha en utrolig bratt læringskurve, og om språk er noe som fascinerer deg, og du har et godt språkøre, vil det være både morsomt og spennende, men selvsagt utrolig slitsomt.

Merk! Det kan være smart å tenke seg om litt hvor du bør lære språket hen, så du ikke "plukker" opp noen altfor sær og egen dialekt innenfor det valgte språket. Ikke vet jeg hvordan dette er for russisk, men bare så du er klar over det.

Den nestbeste måten er kanskje her å foretrekke? Den går ut på å stadig lytte til-, og prate så mye som mulig på det nye språket. Omgi deg da med-, og bruk tiden på f.eks. lydbøker (der du må gjengi det som blir sagt, igjen og igjen) og filmer (i dette tilfellet med russisk tale, og norsk eller engelsk tekst), der du stadig blir sittende og prøve å "dekryptere" det som blir sagt, utifra teksten. Man lytter da til tonefall og lyder, man ser på kroppsspråket, og man kan herme etter og sammenligne..

Selv pleide jeg ofte å titte på Harry Potter-filmene, med fransk tale, samtidig som jeg hadde lydbøker jeg stadig lærte mer og mer av, og fytterakker'n så morsomt!

Av språklære i form av lydbøker kan jeg anbefale Pimsleur (hint: søk på nettet og du vil finne mye snodig...) : http://www.pimsleurapproach.com/learn-russian.asp

Når det gjelder skriftspråket så gjør research-en, og skaff deg passende lærebøker som du tror kan passe deg best. Og kjøp gjerne brukt (det kan du tjene mye på), det er mange som har bøker til salgs her og der.

Til slutt: Om du er heldig har du noen du kjenner som faktisk prater russisk, og som du kan klenge deg innpå.. Og du vil da få skikkelig tilbakemelding på hva du gjør riktig og galt, noe som kan-, og mest sannsynligvis vil være gull verdt siden russisk er vanskelig (jeg prøvde meg såvidt engang). "Njet!"

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Heh, det er Nyet ikke Njet :D

Det går akkurat på det samme, og er strengt tatt noe individuelt som det ikke finnes noe offisielt fasitsvar på. Når kyriliske navn eller ord oversettes til det latinske alfabetet blir det samme navnet skrevet forskjellig alt etter som det "oversettes" til f.eks. norsk eller engelsk.

Lenke til kommentar

Dobrågå vremeni sotåk! (Доброго времени суток)

Ka synes du om me hjelpe kverandre - eg vil gjerne læra meg norsk, og kan prøva å læra deg noge russisk så e morsmålet mitt! Skriv gjerne te [email protected]. Vennligst bær over med udgaven min av stavangersk, du kan ikkje ane ka ca. 1000 dialekter av norsk (i tillegg te dansk så sjefen min snakke) kan gjøre for nogen så bo i Russland kor man snakke det samme språk her i Moskva, heilt østenfor i Vladivostok, nere i Groznij, osv! Det e jo veldig morsomt når nordmenn e redd for at de ska lære noge "feil udgave av russisk" :!:

Hilsen

Natalija

Lenke til kommentar

Jeg er så heldig og har russisk på skolen. Har nå hatt det i 1 og 1/2 år og føler at jeg/vi har kommet langt.

Vi har til nå brukt en dansk lærebok som heter "Møde i St. Petersburg", min lærer sier at den er den beste. Med den kan du lære deg masse på kort tid helt alene.

Spør meg gjerne hvis du trenger hjelp, jeg skal si deg: RUSSISK ER GØY!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Det e jo veldig morsomt når nordmenn e redd for at de ska lære noge "feil udgave av russisk" :!:

Jeg har en russisk kompis som sier det er mange forskjellige dialekter i Russland, og når jeg sa noe av det jeg kunne på russisk (lært via PimsleurApproach), så ble han litt forvirret og kjente det ikke igjen med en gang...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...