Gå til innhold

Start av 2 motorer, kobl. skjema, kan noen se over?


Anbefalte innlegg

Hei jeg skal koble opp start av 2 motorer som skal gå i serie, der den andre skal starte 10 sek etterpå den ene motoren har starta.

 

Har et koblings skjema jeg hadde håpet på om noen hadde giddet å sett igjennom om alt er rett? Tenker mest på holdekontakten til -S2, der det bare står "13-14" er dette -Q1, eller Q2?

 

Spm 2: etter tidsreelet K1, så kommer Q1, 23 - 24, kan jeg bare sette di inn på samme 13-14 som brukes til holdekontakt til -s2 eller må jeg ta en annen, f.eks. 53-54

 

 

http://img231.imageshack.us/img231/7670/koblskjema.jpg

 

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er fra læreboka på 2. året elektrofag. husker skjemaet i hodet ennå. alt vil fungere. men husk. en enkel regel på kontaktorsett eller hjelpesett som noen sier er at det bakerste talle bestemmer, det vil si at 71 og 72 er en NC kontakt. 52 og 53 er NO kontakt. samme hvilken kontakt du bruker bare det er på riktig kontaktor og riktig kontaktorsett. Releco lager og kontaktorsett. denne er mye mindre enn en kontaktor og er mye billigere. den kan du ha mangen kontaktorsett på. S7. den bruker en minispole bare.

 

jeg vet dere bruker bare sånne småe kontaktorer, men når du kommer opp på kontaktorer beregnet til belastninger på opp til 50A trur jeg det var, så pass på A1 og A2. de småe kontaktorene har A1 og A2 oppe og nede på kontaktor. på over 50A finner du A1 og A2 på toppen og en A2 nede på kontoren. jeg koblet A1 og A2 på en over 50A. her fikk jeg ikke kontaktoren til å slå inn. faen, det er noe feil med A1 og A2. fant ikke feilen. så såg jeg på merkingen. følg merkingen!! jeg er drittgod på releer og automasjon med dette. startere og tavler. jeg tok ting for gitt.

 

og husk. riktig kabler på rinktig kontaktorsett og kontaktor. ikke mixs dette.

 

 

på oppgava de kan du utvide med flere motorer. jeg har starta 4 motorer med forsinka innkobling og utkobling i 1. klasse elektrofag!!!! medelever da forstod lite av automatisjon. jeg koblet i frimenutta og. fordi jeg elsket faget. jeg har og sprengt noen lyspærer med bruk av PLS. med timmere. ut og innkoblinger. mange lys som blinka som faen. ene læreren min ble skremt da hun kom inn døra. for at blinka rødt, grønt, hvit, svart. (tusjmalte pærer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...