Gå til innhold

Hva skal jeg ta etter styrketrening, proteiner/carbo eller er det, det samme

Anbefalte innlegg

jeg trener styrke 2-3 ganger i uka, jeg spiser ca- 40-60 min før trening, og drikker battery eller noe ant energi drikk, synes det gir ekstra energi, men jeg vet ikke hva er lurt til etter treningen. jeg tar to bananer, og driker 30g proteiner en time senere. men ikke skriv hva protiner gjør i kroppen, liksom jeg bare trenger å vite om hva er sunt.

også lurte jeg på, om jeg ikke tar protiner, skjer det noe, liksom hjelper det å bli sterkere eller..

jeg spiler fotball ca hverdag, og løper i tilleg 1 gang i uka men ikke hver uke, + trener styrke 2 ganger i uka,

hva er da lurt å spise mest av. og hva er lurt å ungå å spisse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
, og drikker battery eller noe ant energi drikk,

Fyfy

NitroFuel -Ja

Creaforce -Ja

Driv -Ja

Fres -Ja

Men ikke Energy og RedBull ol.

Skal du være veldig pirkete burde du drikke 10g protein før trening, energidrikken under trening samt karbohydrat og protein rett etter trening for å så dra hjem og spise ett måltid.

Hvor mye karb kommer an på hvor mange rep du tok på trening/intensiviteten/ hvor mye glykogen du har brukt fra lagrene. 2 bananer eller i pulverform 50-90g er som regel der det ligger på.

Regner med at du vet at det totale kcal gjennom hele dagen er det som bestemmer om du går opp eller ned i vekt.

Hvorfor innta protein etter trening?

Det har mange fordeler , det kan enklest forklares med at når du trener bryter du ned, inntak av protein stopper nedbrytningen og bygger opp.

Gir kroppen aminosyrer den kan bygge med.

Det var den enkle versjonen.

Lenke til kommentar
, og drikker battery eller noe ant energi drikk,

Fyfy

NitroFuel -Ja

Creaforce -Ja

Driv -Ja

Fres -Ja

Men ikke Energy og RedBull ol.

Skal du være veldig pirkete burde du drikke 10g protein før trening, energidrikken under trening samt karbohydrat og protein rett etter trening for å så dra hjem og spise ett måltid.

Hvor mye karb kommer an på hvor mange rep du tok på trening/intensiviteten/ hvor mye glykogen du har brukt fra lagrene. 2 bananer eller i pulverform 50-90g er som regel der det ligger på.

Regner med at du vet at det totale kcal gjennom hele dagen er det som bestemmer om du går opp eller ned i vekt.

Hvorfor innta protein etter trening?

Det har mange fordeler , det kan enklest forklares med at når du trener bryter du ned, inntak av protein stopper nedbrytningen og bygger opp.

Gir kroppen aminosyrer den kan bygge med.

Det var den enkle versjonen.

takk for at du skrev det sånt, skjønte det meste, men hvor kan jeg skaffe de energidrinkene du mente, fordi de har jeg aldri sett i butikkene, ( men hva med redbull uten sukker)

og vet du om noe pulver som innholder både protiner og carbo, så jeg tar rett etter treninga. hvis ikke det finnes sån blanding, kan du skrive den beste typen for protiner og carbo

Lenke til kommentar
Fyfy----Hvorfor?

En drikk under trening burde ha litt protein,kreatin og karbohydratene burde ha en mening og ikke bare være sukkervann.

Meningen kan være for eks buffere som motvirker syredannelse, denne er ganske vanlig.

Så skal den erstatte elektrolytter osv.

99% av det som selges på treningssenter er bare vann med glukose/fruktose (sukker) i.

Det er jo energi det også, men kvaliteten er jo helt ræva.

Leveren kan bare lagre 70g fruktose alikevel.

Koffein øker forbrenningen , det er derfor den ofte er tatt med og ikke for noen "oppkvikkende" effekt.

Mange reagerer motsatt og blir trøtt av det.

og vet du om noe pulver som innholder både protiner og carbo

Det blir en

gainer

gainer

Alternativet blir rent protein

protein

protein

protein

Sammen med billig karbohydrat.

karbohydrat

karbohydrat

( Kun eksempel-produkter fra myR og tn, det billigeste er å kjøpe størst mulig mengde, iallefall ikke 750g poser)

M-faktor fra My-R og karbohydrat fra random sted er billigst.

Men Erteprotein smaker ikke så godt.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg synes du burde få for en tønne med protein pulver og en tønne med karb. Gainer er svært dyrt, og er ikke noe mer enn en blanding med protein pulver og karbohydrater.

Men skal du alikevel gå for en gainer så finnes det en god del billge brukbare som denne;

http://www.discount-supplements.co.uk/shopexd.asp?id=7739

Ganske billig, det som er litt dumt med denne er at protein kvalitenen ikke er å skryte over (Whey protein concentrate). Men den inneholder glutamine og creatine. Koster dog rundt 66kr for 1kg, som blir 600kr for 10kg (i norske butikker koster 10kg noen par tusenlapper)

Men ikke noe grunn for pulver hvis du har et bra kosthold. Før trening kan du spise noen par skiver, eller noe som inneholder seine karbs (RASKE ER IKKE Å ANBEFALE! Du vil nok få energi ja, men dette varer bare i 10-20 minutter før du går på et heftig smell!). Etter trening kan du spise noen par bananer eller rosiner for å fylle opp energilagrenene, eller go hard og drikk 1 liter melk, da har du både fått proteiner og raske karbohydrater.

Redbull og energidrikker skal du prøve å holde deg vekke fra, det blir akkurat som å spise godteri.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Jeg synes du burde få for en tønne med protein pulver og en tønne med karb. Gainer er svært dyrt, og er ikke noe mer enn en blanding med protein pulver og karbohydrater.

Men skal du alikevel gå for en gainer så finnes det en god del billge brukbare som denne;

http://www.discount-supplements.co.uk/shopexd.asp?id=7739

Ganske billig, det som er litt dumt med denne er at protein kvalitenen ikke er å skryte over (Whey protein concentrate). Men den inneholder glutamine og creatine. Koster dog rundt 66kr for 1kg, som blir 600kr for 10kg (i norske butikker koster 10kg noen par tusenlapper)

Men ikke noe grunn for pulver hvis du har et bra kosthold. Før trening kan du spise noen par skiver, eller noe som inneholder seine karbs (RASKE ER IKKE Å ANBEFALE! Du vil nok få energi ja, men dette varer bare i 10-20 minutter før du går på et heftig smell!). Etter trening kan du spise noen par bananer eller rosiner for å fylle opp energilagrenene, eller go hard og drikk 1 liter melk, da har du både fått proteiner og raske karbohydrater.

Redbull og energidrikker skal du prøve å holde deg vekke fra, det blir akkurat som å spise godteri.

men det finnes også energi drkk uten sukker, som redbull uten sukker, men jeg hørte at disse er engergi drikker

man burde tatt

NitroFuel

Creaforce

Driv

Fres

vetu hvor jg kan skaffe sånne typer, jeg har aldri sett dem i butikkene

Lenke til kommentar

Hvorfor energidrikker in first place?

Det er bare en blanding av vann og karbohydrater (altså sukker..).

Spis heller en pakke med rosiner hvis du virkelig føler for å opp blodsukkeret.

vetu hvor jg kan skaffe sånne typer, jeg har aldri sett dem i butikkene

Da har du ikke sett i kostholds butikkene, sjekk life butikken. Proteinfabrikken.no har de helt sikkert.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...