Gå til innhold

"Must haves" i en herregarderobe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg har et par spørsmål til førstepost, som på ingen måte er ment som kritikk, men jeg lurer faktisk på disse tingene:

Nå vet ikke jeg veldig mye om bukser, men er ikke "grå ullbukse i flanel" omtrent det samme som "penbukse". Eller misforstår jeg?

Hvorfor er hvit t-skjorte med crew-neck viktig?

Er ikke grå sokker mer versatile enn svarte?

Hvorfor bør frakken være svart? Er ikke grå like greit?

Kanskje verdt å nevne at pullover kan være shawl-collar, rugby og half-zip. Eller definerer jeg pullover feil?

Kanskje verdt å nevne at de viktigste skjortefargene å ha er ensfarget lyseblå, hvit og lys rosa. Synes i hvert fall jeg.

Lenke til kommentar

Tja, du kan jo si at en grå ullbukse i flanell er en penbukse - men det er et ganske casual plagg som f.eks går fint med double monks, skjorte og blazer til uformelle anledninger. Penbukse føler jeg mer er dressbukse, i finere stoffer som egner seg bedre til formelle sammenhenger.

Hvit crewneck skjorte er ikke et must have da man kan finne substitutter til de samme formålene. Men selv mener jeg at alle menn burde ha en hvit crewneck t-skjorte til bruk f.eks under skjorter når det er kjølig. Så ser det også helt greit ut, om du kun går i det og f.eks shorts.

Tja. Selv syntes jeg svarte sokker ser bedre ut enn grå sokker, men det kommer jo selvfølgelig ann på antrekket. At grå sokker er mer versatile stemmer jo forsåvidt, da det også passer til beige/navy bukser bedre enn svart. Men svarte sokker er uansett et absolutt must have, så at det står oppført i must have listen er på sin plass.

En pullover kan jo være så mangt, så ser ikke helt hvorfor man skal definere alle tingene det kan være? Han skriver jo at det ikke skal være collegegenser, men en annen type - og da kan man jo egentlig velge fritt etter eget valg? Om en mann foretrekker half/fullzip foran shawlcollar er jo helt og holdent opp til han ;) Akkurat som det ikke er kriterier om hvilket snitt dressene som er listet opp skal ha for at de skal bli MoV-approved, det er subjektivt.

Ser ikke helt hvorfor lyserosa skulle være en must have skjorte. Har etterhvert en god del skjorter, og har f.eks ikke en OCBD i rosa, selv om det ikke hadde vært å forakte er det ikke slik at jeg føler et dypt savn. Men det er vel kanskje bare meg (?).

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville prioritert å skaffe meg minst 10 lyseblå skjorter i forskjellig mønster og kanskje 4-5 hvite før jeg ville kjøpt en lyserosa. Jeg har bare en lyserosa skjorte, og den blir ikke brukt særlig ofte. Lyseblå er enkelt og greit den ultimate skjortefargen.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville prioritert å skaffe meg minst 10 lyseblå skjorter i forskjellig mønster og kanskje 4-5 hvite før jeg ville kjøpt en lyserosa. Jeg har bare en lyserosa skjorte, og den blir ikke brukt særlig ofte. Lyseblå er enkelt og greit den ultimate skjortefargen.

Er enig i at lyseblå er den ultimate skjortefargen, men ville selv skaffet en rosa/lyserosa før jeg skaffet 10~ lyseblå og 4-5 hvite. Noe jeg allerede har; 2 lyserosa, 3 lyseblå og 3 hvite+diverse andre mønstrete skjorter.

Lenke til kommentar

En lat søndag og dere må en tur på butikken f.eks., hva har dere på dere?

Forøvrig er det veldig få butikker som er åpen på en søndag, så det må nok heller bli den lokale kebaben for å kurere kroppens klager på kvelden i forkant. Så enkelt som jeg får det: plain hvit v-hals t-skjorte, jeans og sneakers.

Lenke til kommentar

Har en del skjorter for å si det sånn. Jeg vil anslå at 1/3+ er i ulike blåvaianter, enten plain eller striper, ruter, end-on-end, twill osv. Blir aldri lei av blå skjorter og de passer alltid. Hvis jeg er usikker, så velger jeg blått.

Men jeg har også noen rosa, og noen med rosa striper. Da må jeg være mer opplagt og tåle blikkene om jeg skal ha de på, for det er ikke vanlig her i landet. Knallrødt bruker jeg ganske ofte, og gult i ulike varianter.

Ofte er det ikke et spørsmål om skjorten, men om hva du har til. Slipset, og trøyen er vel så viktig som skjorten alene.

Som et paradoks, så er hvite skjorter det jeg velger sjelden. Det er vanskelig å finne situasjoner der det passer, for de er så formelle - og kalde. Offwhite/cream er det jeg griper til når jeg vil bruke hvit skjorte. De går det en del av.

Lenke til kommentar

Litt tullete å ha nesten like mange lyserosa som blå... En blå skjorte ser bedre ut enn en rosa i 99 av 100 tilfeller imo..

Edit: Ment til SML.. Men er i det vesentlige enig med dag, bortsett fra at jeg personlig har ca 2/3 blå skjorter, noe jeg mener er ganske passe. Det er stort sett den fargen jeg bruker uansett.

Endret av fkm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt tullete å ha nesten like mange lyserosa som blå... En blå skjorte ser bedre ut enn en rosa i 99 av 100 tilfeller imo..

Edit: Ment til SML.. Men er i det vesentlige enig med dag, bortsett fra at jeg personlig har ca 2/3 blå skjorter, noe jeg mener er ganske passe. Det er stort sett den fargen jeg bruker uansett.

Jeg skal jammen gå og telle!

Har 22 blå skjorter og fem rosa (men det kan være noen er på vask). Tror jeg har ca 80 formelle skjorter og sånn ca 15-17 causual, cord, tattersal, lin etc. Går en del i grå i ymse varianter, plain, gingham, striper. Men jeg kommer alltid tilbake til blå. Det passer nesten alle menn, og nesten til alle anledinger. Jeg har litt skjortedilla.

Lenke til kommentar

Kan sikkert skilles ut av mod og lage tråd med hvilke skjortefarger er lurest og ha eller noe slikt?

Personlig står bankers-shirt, altså lyseblå med hvit krave(om jeg ikke har misforstått) Rosa skjorte, en ny lyseblå skjorte og en lyslilla skjorte i tillegg til de jeg har fra før som er hvit, lyseblå, navy(1 av hver), mener hvitt er mest fleksibelt, men at lyseblått er finest så lenge en god del av skjorta synes, lyseblått egner seg derfor best alene, under cardigans(etter min mening) mens hvitt kansje egner seg bedre under polo, og v-gensere. Rosa er en skjorte jeg vil ha kun fordi den duger som enkeltplagg, kommer ikke til å legge penger i det da den nok ikke blir brukt ofte og man må være i det riktige humøret for å bruke den, dvs, selvsikker og mandig nok til å ikke virke gay(ikke at det er noe negativt, men det er ikke slik jeg helst vil fremstå når jeg er på byen med skjorte :p) Noen flere typer skjorter jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar

har ikke hatt behov(eller råd for den saks skyld) for flere titalls skjorter, så har investert i noen skjorter som passer meg bra. Da i flere forskjellige farger og mønstre, siden jeg ikke vil ha 10 skjorter, hvor 9 av dem er blå.

At blå skjorte ser bedre ut i 99 av 100 tilfeller vet jeg ikke om jeg er så enig i.. men at en blå skjorte går til 99 av hundre flere antrekk kan jeg kanskje gå med på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...