tomsi42 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Nå er da valget mellom 2,8 uten is eller 4 med is da prisen er nesten lik, hva ville dere da valgt? Jeg ville valgt f/4 med IS. Delvis pga. vekt og delvis pga. at IS gir mere enn 1 blender hjelp for handholdt (jeg skyter ikke sport). Tom Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Skyter du håndholdt er IS en stor hjelp. Skyter du med stativ er ikke IS noe særlig poeng. Lenke til kommentar
Merida Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Ja men det er vel ikke så mye vits i å bruke is på håndholt vist man fotograferer sport med rask lukker....eller tar jeg feil nå..? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det er helt riktig. Fotograferer man sport trenger man som regel 1/500 eller raskere. Det er så raskt at handshake ikke rekker å bli registrert. Men ønsker man å skyte mye håndholdt og action ikke er hovedgeskjeften (spesielt ikke på vintern eller inne), så bør man prise IS mer enn et ekstra blendertrinn. Og her er det snakk om en IS som kompenserer for opp mot 4 trinn lukkertid. Dvs. Der du får bilder uten handshake med 1/250 og 200mm uten IS, vil du få skarpe bilder med 1/15 med 200mm med IS. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Ja men det er vel ikke så mye vits i å bruke is på håndholt vist man fotograferer sport med rask lukker....eller tar jeg feil nå..? Jeg tar mye bilder av fugler som flyr, og å kjøpe objektiv uten IS blir aldri aktuelt mer for min del. Husk at lyset ofte kan være svakt her og da blir lukkertidene ofte lavere enn de fleste trodde på forhånd. (canons 70-200 er det ofte mange brukte til salgs av, og det kan lønne seg å sjekke bruktmarkedet) Tor Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Opprinnelig spørsmål: Canon EF 70-200mm f/4.0L USM er dette en ålereit linse til naturbilder kamera 50D For naturbilder klarer du deg stort sett uten f/2.8, IS, den ekstra vekten og størrelsen, og det større hullet i bankkontoen. Ja, jeg tror Canon EF 70-200mm f/4.0L er en ålereit linse til naturbilder. Endret 17. desember 2009 av world wide weird Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Men naturbilder krever ikke f/2.8 og IS. Til dyreportretter kan man få mer isolasjon og effekt med større blender. Til frihåndsskyting av stillestående motiver og panning av dyr i fart er IS slett ikke noen dårlig idé. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå