iFarten Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hvordan vurderes i dag redaktøransvar i debatter på internett. Er det debattanter som selv er ansvarlige for alt innhold som legges ut eller er det til syvende og sist den ansvarlige redaktør som kan stilles til ansvar? Kan en ansvarlig redaktør fraskrive seg ethvert ansvar for det som legges ut i slike debatter? Er det et problem/utfordring at deltagerne i flere nettdebatter er anonyme? iFarten Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Dette er et spennende tema. Redaktøransvaret kan nok ikke fullstendig overføres til nettdebatten, mest av alt fordi det ville innebære forhåndslesing av alle innlegg, noe som av naturlige årsaker er nærmest umulig. Men jeg tror likevel at man vil møte et økt fokus på redaktøransvar for debattene hos de større nettavisene, en naturlig konsekvens av det er nok at yrket "diskusjonsmoderator" blir en like vanlig yrkestittel som "typograf" er i dag, om jeg skal anta litt drastisk. Lenke til kommentar
iFarten Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Hvis en for eksempel ser på Edda-nettverket så kommer det frem i retningslinjene at nettverket forholder seg til Vær varsom-plakaten. Jeg er usikker på om dette betyr at Edda-nettverket formelt er knyttet til Vær varsom-plakaten eller om de er uten formelle bindinger og forsøker å følge disse retningslinjene. Hvis de er formelt tilknyttet Vær varsom-plakaten betyr det, slik jeg forstår det (men her er jeg usikker), at ansvarlig redaktør er ansvarlig for alt innhold på Edda-nettverket (og at man dermed kan klage dem inn for PFU ved overtramp). Men betyr det at redaktør også er ansvarlig for de ”overtramp”, brudd på Vær varsom-plakaten som brukerne begår på selve diskusjonsforumet. Når er redaktør evt. ansvarlig? Når han i ettertid ikke sletter et innlegg som for eksempel bryter med de retningslinjer som er satt i Vær-varsom plakaten? I siste ledd i Vær varsom-plakaten står det følgende: 4.17. Dersom redaksjonen velger ikke å forhåndsredigere digitale meningsutvekslinger, må dette bekjentgjøres på en tydelig måte for de som har adgang til disse. Redaksjonen har et selvstendig ansvar for så snart som mulig å fjerne innlegg som bryter med god presseskikk. Slik jeg forstår dette er dermed en redaksjon og redaktøren til syvende og sist ansvarlig for at alt innhold på et diskusjonsforum og de kan dermed klages inn for PFU dersom disse brytes av deltagere på diskusjonsforumet. Men er det riktig at det skal være slik. Kan ikke deltagerne i større grad ansvarliggjøres for sine ytringer? Ellers mener jeg at redaktøransvaret kan utøves til tross for at ikke innlegg forhåndsleses, men at dette ansvaret utøves i etterkant og innen det som evt. defineres som rimelig tid etter at et innlegg er publisert. Endret 8. desember 2009 av iFarten Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 I praksis er det nok et spørsmål om hvilken innsats som legges i å følge Vær Varsom. Selv om innleggene ikke gjennomleses før de publiseres redigeres forumet likevel i ettertid, og man kan dermed påstå at redaktøransvaret opprettholdes. Men forumets ansvarlige redaktør har et prinsippielt redaktøransvar, ja. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Ehandelsloven viser at hver og en som har en side hvor andre kan bidra, har et juridisk ansvar. For en nettdebatt, så faller dette juridiske ansvaret som regel på redaktøren. Men det er ikke alle steder man tar et så klart redaksjonelt ansvar, men loven krever at man oppgir kontaktinformasjon og det er også her ansvaret da vil ligge. For vår del, så ja du kan klage eksempelvis Diskusjon.no inn til PFU om det eksisterer brudd på vvp. Men man vil nok ikke nå gjennom med klagen om Edda ikke er gjort oppmerksom på den aktuelle sak og fått anledning til å håndtere den først. Dette gjelder både ihht ehandelsloven (juridisk) og VVP (presse-etisk). Det er først et brudd om det ikke gjøres noe etter at man er blitt gjort oppmerksom på et regelstridig innlegg i nettdebatten. En eldre artikkel til hjelp: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1...&ArtKey=347 Ellers er ehandelsloven §18 det mest aktuelle, sammen med §8 Håper det er til hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå