Gå til innhold

Microsoft i konkurranse med Steam (PC)


Anbefalte innlegg

Det bør i alle fall skje noe med prisene på den fronten snart. 430 kr for 1-2 år gamle spill hvor den fysiske utgaven finnes på tilbud i butikk til 100-200 kr...

 

Skulle gjerne gått over til kun nedlastbare spill, bl.a. for plassbesparelse og miljø, men det er rett og slett ikke lønnsomt foreløpig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Opera mot Microsoft er David mot Goliat. I tillegg er det der snakk om en monopolsituasjon. Steam er Goliat innen spilldistribusjon. De håver inn penger som aldri før så at de skulle begynne å klage over flere aktører finner jeg høyst usannsynlig.

 

Man kan ikke snevre det inn til bare spilldistribusjon når man sammenligner selskapene. Steam er og blir en miniputt sammenlignet med MS og om MS lanserer ett produkt som kan ta over dette markedet så har jeg ingen problemer med å se for meg at griningen starter her også.

 

Valve er en av verdens største utviklere og digitale distributører. Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Microsoft har gått inn i flere markeder for å "overta" uten å klare det. Det eneste monopolet de har er på nettleser og OS. Zune har feilet. X-box er bare en av tre konsoller og heller ikke den mestselgende. At MS skal klare å overta det digitale distribusjonsmarkedet er like sannsynlig som at Valve går konkurs i 2010. Det hagler inn med nye titler til Steam plattformen og MS har mye å ta igjen, ikke bare når det gjelder Valve, men stort sett alle andre aktører innen digital distribusjon. Her holder det ikke å bare være størst.

Lenke til kommentar

Og det har ikke falt deg inn at det er nettopp monopolet på OS som setter MS i en posisjon til å kunne ta over dette markedet. Og som jeg sa: Om MS gjør som de vil så kan de ta over dette problemet uten særlig store problemer, men da kommer klagene.

 

Ellers så undervurderer du både Zune og Xbox kraftig samt at du helt glemmer en av MS sine største pengemaskiner i Office.

Lenke til kommentar

Siden de fleste PC spill kjører på MS sin plattform (også steam kjører her) så kan de bruke dette for å fremme sin egen distrubisjon.

Games for Windows Live er kanskje den mest bedritne tjenesten jeg vet om, og eneste grunnen til at den har overlevd må være MS sin posisjon på OS markedet.

 

Jeg ønsker meg en dedikert linux dist for spill. La oss for enkelhets

skyld si at utviklerne lager noe som kan kjøre på debian/ubuntu, så kan man lage en dedikert dist basert på debian/ubuntu (eller en annen dist, brukte den som eksempel)

Lenke til kommentar

Tviler på at MS klarer å skvise ut Valve/Steam med det første. Det finnes jo allerede en del GFW spill på Steam. De færreste spillprodusenter takker vel nei Steam og deres millioner av kunder, selv om MS ber dem om det.

 

Men er enig at GFW er noe herk! De formulerer det som at de gjør oss brukere en tjeneste når det er så gjennomsyrende tydelig at de er kun ute etter kontroll og penger. De har jo flere ganger forsøkt å ta seg betalt (ala Xbox Live), og har selv merket meg at "gamepad support" har blitt forkastet til fordel for "Xbox controller support"... USJ! Styr unna!

 

Tviler på vi ser noe "Games For Linux" any time soon dåg :p Har sett en trend ved tilrettelegging av spill og programvare for Wine o.l da, det liker jeg. Spotify bl.a har jo god Wine support samt en enkel setup guide på sidene sine. Selv om native support hadde vært bedre, så håper jeg på mer av dette :)

Lenke til kommentar

Håper Steam får masse tøff konkurranse. Prisene de tar er absurde. Til tross for at de ikke selger et begrenset fysisk produkt, og ikke har butikk-driftsutgifter er nesten alt betraktelig dyrere enn på Platekompaniet.

 

Generelt håper jeg på mange lovlige nedlastingstjenester av musikk, film og spill. I forhold til fysiske produkter er det 1. mye enklere (må ikke bruke disk, samt frykte at den blir ødelagt), 2. alltid tilgjengelig (blir ikke utsolgt eller går ut av produksjon), 3. bør bli mye billigere (selvsagt er det mye billigere å drifte en nedlastingsside enn en butikk som må få levert fysiske produkter - samtidig er lageret ubegrenset. Halv pris bør være realistisk).

Lenke til kommentar

Noen kjappe spm?

- Hvor store er steams utgifter mtp lønn og serverdrift?

- Hvordan priser de seg i forhold til resten av det europeiske markedet? Kommer Norge uforholdsmessig dårlig ut i forhold til resten av Europa?

Kjøpte CE til Wrath of the Lich King i Ungarn, og det var ca samme pris som i Norge(23000 HUF)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...