Gå til innhold

Microsoft i konkurranse med Steam (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Steam kan gå henge seg selv, og tenker verken på prisene eller noe annet man vanligvis klager over. Når jeg kjøper et spill på en slik tjeneste som Steam skal spillet være konstant up to date. men neida, differs from the server skjer annenhver gang.

 

MicroSoft skal nu bare prøve for min del, velkommen..

Lenke til kommentar
Først pest og nå introduseres kolara også. Hvorfor i alle dager skal det være slike sentraliserte salgstjenester når hver enkelt spillprodusent kunne solgt sitt spill selv, uavhengig av disse salgssentralene?

Problemet ligger jo i DRM og piracy. De kan ikke bare kaste ut en ubeskyttet kopi på nett, det blir jo en gave til piratene. Og om hvert enkelt spill har DRM ala Steam så blir det rimelig slitsomt.

 

Det Steam tilbyr spillprodusentene er jo først og fremst en veletablert DRM løsning.

 

 

Gamersgate tilbyr jo spill som bare er å laste ned, installere og spille. Uten noen klient, piratbeskyttelse eller lignende som jeg har merket, bortsett fra standard produktnøkler(serials) da.

 

Hvorfor kunne ikke alt vært like enkelt?

Lenke til kommentar
Micro$oft og ¢anoi¢al ;)

 

Tror at MS kan levere ett meget bra produkt om de får lov, men ser for meg at Valve & co begynner å klage rimelig raskt om så skjer.

 

Hvorfor skulle de klage?

 

Hvorfor skulle steam sette ned prisene nå? Verken Impulse, D2D eller Gamersgate har hjulpet, og det er bare noen få slike tjenester. Tror neppe Valve bryr seg så mye om MS. De selger jo spillene sine eksklusivt (så vidt jeg vet), så da kan de ta prisen de vil. Vil du ha spillet må du til dem. Handler du i butikk får du med steam uansett og er like langt. ;)

 

Hvilke spill selger Steam eksklusivt?

Lenke til kommentar
Først pest og nå introduseres kolara også. Hvorfor i alle dager skal det være slike sentraliserte salgstjenester når hver enkelt spillprodusent kunne solgt sitt spill selv, uavhengig av disse salgssentralene?

 

Kanskje av samme grunn som at en skuespiller sjelden er sin egen agent, eller at en selvstendig næringsdrivende gjerne henter inn en ekstern regnskapsfører?

Lenke til kommentar
Først pest og nå introduseres kolara også. Hvorfor i alle dager skal det være slike sentraliserte salgstjenester når hver enkelt spillprodusent kunne solgt sitt spill selv, uavhengig av disse salgssentralene?

 

Av samme grunn som at du kan kjøpe brød, melk, kjøttpålegg og dagens avis på en butikk istedenfor å reise innom 4 forskjellige. Det er bedre for sluttbrukeren om alt er samlet, enklere å ha kontrollen over det man ønsker og det man allerede har.

 

 

Micro$oft og ¢anoi¢al ;)

 

Tror at MS kan levere ett meget bra produkt om de får lov, men ser for meg at Valve & co begynner å klage rimelig raskt om så skjer.

 

Hvorfor skulle de klage?

 

 

Ser for meg at de starter å klage på samme grunnlag som Opera & co.

Lenke til kommentar
Steam kan brenne etter den dollar til euro-overgangen. Hvis tjenesten til MS funker bra går jeg lett over til den. Vurderer å sende en hyggelig mail til Steam support for hvert spill jeg kjøper der også :)

Det har de jo fiksa for ganske så lenge siden. Enste digital tjenesten som overgår Steam er GOG.com, men de er begrenset til eldre spill. Jeg skal spise hatten min om GFW Live har bedre vilkår. Faktisk kan jeg lett legge store summer på bordet.

 

Først pest og nå introduseres kolara også. Hvorfor i alle dager skal det være slike sentraliserte salgstjenester når hver enkelt spillprodusent kunne solgt sitt spill selv, uavhengig av disse salgssentralene?

Problemet ligger jo i DRM og piracy. De kan ikke bare kaste ut en ubeskyttet kopi på nett, det blir jo en gave til piratene. Og om hvert enkelt spill har DRM ala Steam så blir det rimelig slitsomt.

 

Det Steam tilbyr spillprodusentene er jo først og fremst en veletablert DRM løsning.

 

 

Gamersgate tilbyr jo spill som bare er å laste ned, installere og spille. Uten noen klient, piratbeskyttelse eller lignende som jeg har merket, bortsett fra standard produktnøkler(serials) da.

 

Hvorfor kunne ikke alt vært like enkelt?

Gamersgate bruker SecuROM for det meste. Trenger ikke surfe så alt for lenge på nett for å se hvor mye hat det virrer rundt nettopp SecuROM :p

 

StarDock ga jo ut blant annet Sins of a Solar Empire over sin egen nedlastingstjeneste, og det er så vidt jeg vet helt DRM fritt. Dessverre førte det til en eksplosjon av piracy og de sliter fremdeles med de enorme tapene.

 

Tror aldri vi kommer til å få en bedre tjeneste enn Steam. Eneste problemet med Steam er prisene, og derfor trenger vi konkurranse :)

Lenke til kommentar
Steam kan brenne etter den dollar til euro-overgangen. Hvis tjenesten til MS funker bra går jeg lett over til den. Vurderer å sende en hyggelig mail til Steam support for hvert spill jeg kjøper der også :)

Det har de jo fiksa for ganske så lenge siden. Enste digital tjenesten som overgår Steam er GOG.com, men de er begrenset til eldre spill. Jeg skal spise hatten min om GFW Live har bedre vilkår. Faktisk kan jeg lett legge store summer på bordet.

 

Det var det noen som påstod i en annen tråd også, men så var det noen som sjekket, og da viste det seg vel at 6 av 10 spill han sjekket fortsatt hadde samme pris i € som i $.

Lenke til kommentar
Først pest og nå introduseres kolara også. Hvorfor i alle dager skal det være slike sentraliserte salgstjenester når hver enkelt spillprodusent kunne solgt sitt spill selv, uavhengig av disse salgssentralene?

 

Av samme grunn som at du kan kjøpe brød, melk, kjøttpålegg og dagens avis på en butikk istedenfor å reise innom 4 forskjellige. Det er bedre for sluttbrukeren om alt er samlet, enklere å ha kontrollen over det man ønsker og det man allerede har.

 

 

Micro$oft og ¢anoi¢al ;)

 

Tror at MS kan levere ett meget bra produkt om de får lov, men ser for meg at Valve & co begynner å klage rimelig raskt om så skjer.

 

Hvorfor skulle de klage?

 

 

Ser for meg at de starter å klage på samme grunnlag som Opera & co.

 

Opera mot Microsoft er David mot Goliat. I tillegg er det der snakk om en monopolsituasjon. Steam er Goliat innen spilldistribusjon. De håver inn penger som aldri før så at de skulle begynne å klage over flere aktører finner jeg høyst usannsynlig.

Lenke til kommentar
Steam kan brenne etter den dollar til euro-overgangen. Hvis tjenesten til MS funker bra går jeg lett over til den. Vurderer å sende en hyggelig mail til Steam support for hvert spill jeg kjøper der også :)

Det har de jo fiksa for ganske så lenge siden. Enste digital tjenesten som overgår Steam er GOG.com, men de er begrenset til eldre spill. Jeg skal spise hatten min om GFW Live har bedre vilkår. Faktisk kan jeg lett legge store summer på bordet.

 

Først pest og nå introduseres kolara også. Hvorfor i alle dager skal det være slike sentraliserte salgstjenester når hver enkelt spillprodusent kunne solgt sitt spill selv, uavhengig av disse salgssentralene?

Problemet ligger jo i DRM og piracy. De kan ikke bare kaste ut en ubeskyttet kopi på nett, det blir jo en gave til piratene. Og om hvert enkelt spill har DRM ala Steam så blir det rimelig slitsomt.

 

Det Steam tilbyr spillprodusentene er jo først og fremst en veletablert DRM løsning.

 

 

Gamersgate tilbyr jo spill som bare er å laste ned, installere og spille. Uten noen klient, piratbeskyttelse eller lignende som jeg har merket, bortsett fra standard produktnøkler(serials) da.

 

Hvorfor kunne ikke alt vært like enkelt?

Gamersgate bruker SecuROM for det meste. Trenger ikke surfe så alt for lenge på nett for å se hvor mye hat det virrer rundt nettopp SecuROM :p

 

StarDock ga jo ut blant annet Sins of a Solar Empire over sin egen nedlastingstjeneste, og det er så vidt jeg vet helt DRM fritt. Dessverre førte det til en eksplosjon av piracy og de sliter fremdeles med de enorme tapene.

 

Tror aldri vi kommer til å få en bedre tjeneste enn Steam. Eneste problemet med Steam er prisene, og derfor trenger vi konkurranse :)

 

Sliter StarDock med de enorme tapene? Hvilke enorme tap? Kan du vise til dokumentasjon på slike tap? Er det en påstand fra Stardock? Min mening er at man ikke kan tape en kunde man aldri har hatt, og så vidt jeg vet har SoaSE vært en stor suksess med flere utvidelser og endatil en kommende utvidelse. Om spillet har gått med underskudd så er jo det leit for StarDock, men å skylde på piratkopiering blir for enkelt. En av hovedgrunnene til at StarDock har solgt mye av bl.a. GalCiv spillene, Object Desktop og mange mindre utgivelser er at de har en lojal kundekrets grunnet et kundevennlig syn på kopibeskyttelse. I tillegg er det veldig bra produkter. Kan det hende at SoaSE bare ikke fenger massene? Eller snakkes det om en masse som kanskje ikke finnes i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Steam har flere fordeler over en nylansering av en slik konkurerende tjeneste fra MS, som:

 

* Steam har rukket å opparbeide seg et klientel av selskap som vil gi ut sine spill via steam.

* En teknisk robust platform som holdes oppdatert

* En meget sterk brukerbase.

* Allerede stort bibilotek av spill

 

Tror nok MS har sitt å stri med her. De har ikke akkurat samme "fordelene" som under Netscape krigen på midten av 90 tallet, og da koker det ned på et velfungerende produkt som folk må laste ned, ikke få trødd ned i halsen slik Internett Explorer Vs Netscape saken.

Lenke til kommentar
Opera mot Microsoft er David mot Goliat. I tillegg er det der snakk om en monopolsituasjon. Steam er Goliat innen spilldistribusjon. De håver inn penger som aldri før så at de skulle begynne å klage over flere aktører finner jeg høyst usannsynlig.

 

Man kan ikke snevre det inn til bare spilldistribusjon når man sammenligner selskapene. Steam er og blir en miniputt sammenlignet med MS og om MS lanserer ett produkt som kan ta over dette markedet så har jeg ingen problemer med å se for meg at griningen starter her også.

Lenke til kommentar
Sliter StarDock med de enorme tapene? Hvilke enorme tap? Kan du vise til dokumentasjon på slike tap? Er det en påstand fra Stardock? Min mening er at man ikke kan tape en kunde man aldri har hatt, og så vidt jeg vet har SoaSE vært en stor suksess med flere utvidelser og endatil en kommende utvidelse. Om spillet har gått med underskudd så er jo det leit for StarDock, men å skylde på piratkopiering blir for enkelt. En av hovedgrunnene til at StarDock har solgt mye av bl.a. GalCiv spillene, Object Desktop og mange mindre utgivelser er at de har en lojal kundekrets grunnet et kundevennlig syn på kopibeskyttelse. I tillegg er det veldig bra produkter. Kan det hende at SoaSE bare ikke fenger massene? Eller snakkes det om en masse som kanskje ikke finnes i utgangspunktet?

Nah ordet "tap" var veldig klønete brukt av meg. De gikk nok ikke i minus. Tenkte mer på at de tapte stort på å legge så mye tilgitt i fansen. For det viste seg jo at piratkopieringen ikke akkurat gikk ned. Hørte også at de sleit litt pga det, og et de solgte mindre enn de hadde regnet med.

 

Hadde de f.eks holdt seg eksklusivt til Steam, så vil jeg tro de hadde solgt bedre. Noe fans hadde nok snudd ryggen, men det hadde nok ikke gjort opp for gevinsten.

 

Men istedet valgte StarDock å klamre seg til sine trofaste fans, og slikt liker vi veldig godt :) Tross den dyre regningen så vet de at en glad kunde er en god kunde, og jeg kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar
Er det ikke mye bedre med en sentralisert løsning som alle bruker fremfor 20000 forskjellige for vær distro av et spill?

 

Selvsagt, på samme måte det optimale hadde vært én spillkonsoll. Da hadde vi sluppet eksklusive spill, dårlige porter, vi kunne utnyttet konsollen bedre (ved å slippe å tenke på porter) osv. Problemet er bare hvem som skulle lage den, og dermed tjent penger på den. Pengene styrer nok, dessverre.

Lenke til kommentar
snip

Nah ordet "tap" var veldig klønete brukt av meg. De gikk nok ikke i minus. Tenkte mer på at de tapte stort på å legge så mye tilgitt i fansen. For det viste seg jo at piratkopieringen ikke akkurat gikk ned. Hørte også at de sleit litt pga det, og et de solgte mindre enn de hadde regnet med.

 

Hadde de f.eks holdt seg eksklusivt til Steam, så vil jeg tro de hadde solgt bedre. Noe fans hadde nok snudd ryggen, men det hadde nok ikke gjort opp for gevinsten.

 

Men istedet valgte StarDock å klamre seg til sine trofaste fans, og slikt liker vi veldig godt :) Tross den dyre regningen så vet de at en glad kunde er en god kunde, og jeg kunne ikke vært mer enig!

 

Fra paradox interactive (europa universalis, hearts of iron), i intervju med spillverket:

– Vi lager ikke skytespill. De som spiller våre spill er intelligente mennesker, og intelligente mennesker stjeler ikke. Derfor bruker vi ikke noen kopibeskyttelse i form av programmer, vi vil ikke ødelegge noe for folk som faktisk betaler.
Lenke til kommentar

Jøss! Det var da et meget vennlig syn på oss, folk som kjøper spillene... + i margen for den! Er lei av at når jeg først KJØPER spillet, så må livet gjøres så jævla surt for meg. Husker at jeg først lastet ned Batman AA (skulle kjøpe det uansett, men gadd ikke å vente). Installerte det, patchet det og vips, cracket det. Spillet gikk helt glatt; det krasjet ikke og jeg opplevde meget god fps. Så kjøpte jeg spillet (i CE, for å faktisk vise min støtte til utvikleren). Installerte det, patchet (krasjet gang på gang), avinstallerte, patchet via GFWL, (utrolig dårlig fps til tider), avinstallerte, leste forumet, installerte, patchet via GFWL, så via hotfixen i forumet, tok ut plata (FY FY!), satte den inn igjen og spilte spillet uten krasjing, men til tider irriterende lav fps. Slik at jeg spør, hva er det utviklerne gjør, at deres utgave av .exe filen er så forbanna dårlig i forhold til en cracket en (pluss at en cracket en ikke spør om den forbanna CDen hver gang jeg skal spille...)?

Lenke til kommentar
*snip*

 

Fra paradox interactive (europa universalis, hearts of iron), i intervju med spillverket:

– Vi lager ikke skytespill. De som spiller våre spill er intelligente mennesker, og intelligente mennesker stjeler ikke. Derfor bruker vi ikke noen kopibeskyttelse i form av programmer, vi vil ikke ødelegge noe for folk som faktisk betaler.

:) Litt samme man ser fra GOG. Deres kunder har en viss interesse for disse spillene, og liker faktisk å supporte nostalgien og jobben GOG gjør i første omgang, så de stoler på salg. Nå tar ikke GOG langt nær samme risiko da.

 

Dessverre redd Microsoft ikke har helt samme holdningen :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...