Gå til innhold

Hjelp til valg av ny gaming skjerm

Crank

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe meg ny skjerm og den skal hovedsakelig brukes til gaming.

Har tittet litt rundt og sett på forskjellige skjermer men det er ikke lett å bestemme seg for en. :yes:

Lurer derfor på om noen av dere har noen anbefalinger?

Noen av dem som jeg har tittet på:

Alienware Optx Aw2210

Samsung Syncmaster 2233RZ

Samsung Syncmaster XL2370

ViewSonic VX2268wm

* Skjerm størrelse: 21-24”

* Prisklasse: Maksimum 4000,-

* Bruksområde: Gaming

Vennlig hilsen

Christian

Endret av Crank
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk ut Denne BENQen

24" til 1395:O, vurderer faktisk selv å gå til innkjøp av 3 stk, har en allerede. For å sette sammen en 58 ":p

Sitter med 2stk av denne foran meg :D

Må si jeg er storfornøyd når det kommer både til gaming og film. Hvis du gjerne vil ha veldig bra bilde når du skal se film også ville jeg gått for en Samsung Syncmaster, hadde 2233RZ før. Veldig bra bilde på både film og spill etter min mening.

Det viktigste du burde se på er pris og design, det er ikke de veldig store forskjellene på skjermene i dag.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Var vertfall ikke noe å si på prisen på BenQen :!:

26" blir i største laget for PC-pulten min ellers virket det som en bra skjerm. ;)

Det jeg lurer på nå er om noen av dere har noen erfaringer med de skjermene jeg har linket til(første post),

den skal som sakt stor sett bare brukes til fps gaming?

FullHD er ikke noe must får meg da jeg som regel spiller med lav oppløsing.

Er det stor forskjell på 120Hz kontra 60Hz?

Vennlig hilsen

Christian

Endret av Crank
Lenke til kommentar
Men jeg tror eneste grunnen til å kjøpe 120hz, er for 3dbruk. Da du får dobbelt så mange Fps.

Motsatt; fordelen med 120Hz (uten 3D) er ved FPS spill og andre spill der presisjon og hastighet er avgjørende. Skjermen tegner dobbelt så mange bilder på den samme tiden som en 60Hz, og de som er 'inne' i det, sier at dette gir dem en merkbart økt presisjon. Snur du deg fort rundt, tegnes det opptil dobbelt så mange bilder ved 120Hz som ved 60Hz (gitt att skjermkortet klarer å levere) og du opplever mere flyt i bevegelsen.

Ved å kjøre 3D vil du på flere måter ikke få "dobbel Fps". For det første "koster" "3D"-rendringen - det ekstra bildet som lages for det andre øyet - nesten like mye som primær-rendringen, og man ser ofte en nær halvering av FPS (frames per second), altså færre bilder per sekund - fra spillet. Regner allikevel med at Fisha sikter til "Hz" og ikke "FPS", altså oppdateringfrekvens på skjermen. Denne blir heller ikke doblet på noen måte av å kjøre 3D, men oppleves halvert da halvparten av skjermbildene vises hvert av øynene. Du opplever å se 2 60Hz bilder. Her er grunnen til at "3D-skjermer" som de vi ser nå er 120Hz, da alt under 120Hz oppleves hakkete når det blir delt opp til hvert øye, på samme måte som en 50-40-30Hz skjerm.

Med mindre du skal kjøre 3D (imo annbefales dette, men burde prøves ut før du legger penger i det) er det nok mye bedre skjermer der ute enn de 2 som klarer 120Hz, disse selger bra fordi de er de eneste på markedet og ikke fordi de er teknisk overlegne 60Hz skjermer i samme prisklasse. Ser ut som 120Hz paneler blir det nye store uttover våren, så skal du ha ett godt 120Hz panel er det kanskje lurt å vente litt?

Lenke til kommentar

Av de du nevnte der ville jeg gått for Samsung 2233RZ. Ellers anbefaler jeg deg å titte litt rundt på denne siden, mye bra tester og også en funksjon som lar deg sammenligne 2 og 2 skjermer mot hverandre. Og da mener jeg virkelig sammenligne, ikke bare spesifikasjonene:

Click

Endret av Constant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...