Gå til innhold

Ny maskin til rundt 7-8 K

Anbefalte innlegg

Hei,

ser etter en ny maskin og har egentlig funnet en jeg synes virker interessant. Det jeg trenger en tilbakemelding på er hvordan komponentene virker. Jeg vet at skjermkortene bare støtter opp til Direct X 10.1, men kan jeg forvente noe mer i denne prisklassen og er ikke ytelsen ganske god sammenlignet med prisen?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332714 - link til pakken.

Komponentene som følger med er:

* 461645 - Cooler Master HAF Mini 922 Black 1x 200mm front fan, 1x top 200mm fan, 1x rear 120mm fan, Red LEDs on/off, (Without PSU)

* 415884 - Corsair Powersupply TX 850W 140mm fan, 4x PCI-E 8-pin

* 488303 - AMD Phenom II X4 945, 3,0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed

* 360396 - Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2 Kit w/2x 2GB XMS2-8500 dimm's, CL5-5-5-15, 1066MHz, E.P.P, DHX

* 518729 - 2st XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 870MHz

* 480481 - Gigabyte GA-MA790X-UD3P, Socket-AM2+/AM3 AMD 790X+SB750, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)x16

* 572829 - Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA 7200RPM, 16MB Cache

* 303162 - Antistatic Armchain 180cm

* Black DVD±RW burner

Maskinen skal brukes til spill i jula, men jeg syntes også det er en fordel om GPUene kan bistå til f.eks klargjøring av klipp i videoredigeringsprogrammer osv. Er det noen som har en oversikt over hva ATI Stream kan brukes til sånn bortsett fra spilling?

Ønsker tilbakemelding på om dette er noe å satse på. Takker for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville aldri kjøpt noen pakkepc. Hvorfor? fordi pakkene ofte består av deler de ønsker å kvitte seg med som for eksempel er på vei ut av varesortimentet eller de delene de har mest fortjeneste på. Pakken er forsåvidt grei den, men selv ville jeg valgt et utgangspunkt med intel sin 1156 socket f.eks i5. Ville gått for ddr3 ram. Byttet ut skjermkortene med en av de nye i 5-serien til Radeon. f.eks 5850 eller 5870. Disse har tross alt støtte for dx11. Eksempel på "utgåtte" varer er harddisken. 16mb cache. I tillegg er prisen pr. gb dyr. Har ikke regnet på det, men eventuelt kan du gå for 1366 socketen til Intel, da får du 2 stk 16x pci ekspress slots. Da vil du få full pupp på en eventuell crossfire.

Lenke til kommentar

jeg er enig med Teac når det gjelder å velge intel i5 framfor AMD.

Men når det gjelder skjermkortene er jeg ikke enig. Kortene i den pakken er de som gir klart best ytelse i forhold til pris i dag. Greit nok, de støtter ikke DX11, men hva så? Sitter selv på et HD 3850 i dag, og klarer det meste av spill fortsatt. Og dette kortet støtter ikke DX10.1.

Sitter og venter på ny pc selv, og jeg bestilte 2x HD 4890. De yter bedre enn HD 57xx serien som koster det samme, men holder ikke følge med HD58xx serien som koster mye mer. Ikke er 58xx serien på lager enda heller.

Det blir en vurderingssak. Skal du ha det som yter best uansett pris så er selvfølgelig 58-serien et bedre valg, og hvis du skal ha det som yter best i forhold til pris så bør du gå for 2xhd4890.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger, det er lenge siden jeg sist investerte i ny datamaskin og er litt ute av gamet.

Når det gjelder prosessoren, hva er den store forskjellen? Jeg tenker at jeg trenger en maskin som kan prestere et par år fremover, og kanskje lenger. Er det pr i dag store forskjeller mellom Intel og AMD sine prosessorer? Og er det ikke slik at AMD fungerer bedre med ATI, men Nvidea og Intel fungerer best?

Det jeg er litt usikker rundt på denne maskinen er mest dette, hovedkort og prossessor. Ser at minnet også kjører på DDR2, men er dette vesentlig dårligere enn DD3? Når det kommer til Harddisk og DVD-drev er ikke dette så viktig, siden jeg mest sansynlig vil oppgradere med flere disker etter jul, blant annet en SSD løsning for systemdata og en 1TB disk for filmer, spill og filmredigering.

Er kabinett og PSU enhet gode? Ser at det er mange utvidelsesmuligheter, men siden grafikkkortene trekker sikkert ganske mye energi og produserer mye varme? Vil dette holde seg i god temperatur, også selv om jeg oppgraderer med to minnebrikker til og et par harddisker? Noen som har noen erfaring rundt dette oppsettet når det gjelder støy?

Takker for tilbakemeldinger :) Må sjekke alle detaljer før jeg blir sikker.

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldinger, det er lenge siden jeg sist investerte i ny datamaskin og er litt ute av gamet.

Når det gjelder prosessoren, hva er den store forskjellen? Jeg tenker at jeg trenger en maskin som kan prestere et par år fremover, og kanskje lenger. Er det pr i dag store forskjeller mellom Intel og AMD sine prosessorer? Og er det ikke slik at AMD fungerer bedre med ATI, men Nvidea og Intel fungerer best?

Det jeg er litt usikker rundt på denne maskinen er mest dette, hovedkort og prossessor. Ser at minnet også kjører på DDR2, men er dette vesentlig dårligere enn DD3? Når det kommer til Harddisk og DVD-drev er ikke dette så viktig, siden jeg mest sansynlig vil oppgradere med flere disker etter jul, blant annet en SSD løsning for systemdata og en 1TB disk for filmer, spill og filmredigering.

Er kabinett og PSU enhet gode? Ser at det er mange utvidelsesmuligheter, men siden grafikkkortene trekker sikkert ganske mye energi og produserer mye varme? Vil dette holde seg i god temperatur, også selv om jeg oppgraderer med to minnebrikker til og et par harddisker? Noen som har noen erfaring rundt dette oppsettet når det gjelder støy?

Takker for tilbakemeldinger :) Må sjekke alle detaljer før jeg blir sikker.

Kan sette opp et mulig oppsett til deg imorgen/senere idag. Men det er ingen tvile om at det å plukke ut delene sine selv gir best mulig hardware for pengene, men og ikke minst mest oppdatert. Ser poenget til han over meg her med tanke på 2 stk 4890 kort. Hvorvidt dx 11 har noe si vet jeg ikke i praksis, men visst jeg ikke tar helt feil støtter blant annet Dirt 2 dette. Har hørt at en del spill som slippes ut tidlig neste år baserer seg på dx 11.

Lenke til kommentar

Til prisen er den pakken god, er par men'er med den, hk er 8x8 pci ved crossfire, dette gir et ytelsetap på 2-5%, dette spiller dog liten rolle der, fordi 2 stk 4890 krever nok at du klokker opp phenomen til nærmere 4 ghz for å hente maks ytelse ut av det, at det er DDR2 har lite å si ytelsemessig, bortsett fra ved neste oppgradering.

Pakkeprisrabbatten er på over kr 1000,- så det vil være tilnærmet umulig å sette opp noe som vil yte like bra out of the box. I såfall må det spares på både kabinett og ikke minst psu. Begge er meget gode i den pakken.

Grafikkløsning er kraftig som bare det, men hadde bare radeon 5850 vært å oppdrive så hadde det alikevel vært et bedre valg, dette fordi selv om 1 x 5850 ikke kan matche 2 x 4890 så vil begge disse løsninger gi langt flere frames i de fleste spill en vanlig lcd skjerm på 60hz kan vise, men 5850 har støtte for direct x 11 og vil være fullt kompatibel med alle spill som kommer ialle fall frem til 2012.

Nå er det i allefall i de tester som er på maks setting og god oppløsning vist at phenomII 965 faktisk er raskere en blant annet i5-750 sammen med radeon 5850, og faktisk også raskere enn I7-940 sammen med radeon 5870. Så for spill er det ingen grunn å gå for et 1156 system.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. Tror at jeg går for denne løsningen, siden det er sjeldent at jeg oppdaterer datamaskiner jeg har kjøpt. Den jeg benytter i dag kjøpte jeg brukt for 2 år siden, og merker at jeg kunne tenkt meg noe raskere. Tror muligens jeg skal oppgradere med 2Gb RAM og 1 TB disk, men det er vel fortsatt mulig å oppdrive DDR2 også etter jul :)

Det jeg lurer litt på er hvordan CrossFire fungerer. Jeg har forstått det slik at disse fungerer sammen under spill og gir mer GPU-minne og dobbel regnekapasitet, men hvordan fungerer ATI Stream, er det slik at jeg vil merke forskjell også på andre applikasjoner som Adobe Premiere? Vil det ha noe å si i forskjell fra å ikke benytte ATI stream?

Lurer også på om dette er en maskin som vil holde et par år? Tenker 3-4 år til spill og mer til normal bruk. Selv om det ikke er det nyeste, vil den vel ikke være avlegs til sommeren? Tenker spesielt på Direct X 10.1 kontra Direct X 11. Er det noen store vesensforskjeller. Hvordan er disse forskjellene i forhold til oppgraderingen fra Direct X 9 til Direct X 10?

Lenke til kommentar

Det du vil gå glipp av er noe eyecandy som kun støttes av direct x 11. Vidre så vil AMDs nye cpu som kommer i 2011 støtte AM3, men her er det ikke klart hvilke chipset og slikt.

Det er fult mulig å sette opp en rigg med radeon 5850 , ddr3 og noe kraftigere cpu for samme sum, dog vil vi være nøyd til å kutte litt på psu og kabinett.

Personlig ville jeg anbefale deg en rigg med 5850, men å finne de korta er tilnærmet umulig og det er vel ikke forventa at de blir vanlig på lager før starten av 2010.

Tja ATI stream er i startgrope, og det er litt å hente i endel applikasjoner, men før dette skal bli et godt alternativ som vil ha betydning så er det enda en lang vei å gå.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig. 5850 er nok et mer interessant valg, så fremt det er å oppdrive innen rimelig tid. Derimot er 2x4890 et godt oppsett hvis det skal handles nå med en gang. AMD prosessoren gir nok også mer for pengene når det gjelder spilling, men etter hva jeg har hørt er i5 prosessoren ganske overlegen i tunge multitaksingsoppgaver.. Men dette blir selvfølgelig en vurderingssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...