Gå til innhold

[Løst] PC--> TV gjennom HDMI/DVI-kabel ingen lyd fra TV-høyttalerne.

Anbefalte innlegg

Problemet er nå løst, scroll ned til bunnen av denne posten for å se løsningen.

Hei,

Jeg fikk endelig en LG 50PS8000 TV i dag. Jeg koblet den til PCen via en DVI-HDMI adapter.

Problemet er at jeg ikke hører lyden fra TV-høyttalerne. Jeg har kjøpt 3,5mm RCA jack. Den ene svarte enden av kabelen gikk i den grønne ringen av lydkortet mitt. Den todelte delen satte jeg i rød--> rød og svart--> hvitt (ingen svart ring å sette den inn i) på TVen.

Kobler jeg inn øreplugger/hodetelefoner i den fremre grønne(Lydkortet har rosa-grønt-blått bak og rosa-grønt foran) delen hører jeg lyd godt. Denne fremre delen virker ikke med jacken, så jeg kobler jacken i den grønne ringen bak.

Det står at jacken er koblet til, men jeg får ingen lyd i TV-høyttalerne. Hva kan være feil?

Operativsystem: Win XP.

Lydkort: Realtek AC'97

Lydkort-drivere: 4.06 (nyeste, tror jeg)

TV-høyttalerne står på "on" (i TV-menyen), og siden jeg til og med slet med å få til et bilde fra PC->TV-tilkoblingen, regner jeg med at det er jeg som har gjort noe galt.

EDIT: Problem løst. Stereo -> 2xRCA jack fungerte ikke med PCen på denne TVen, og gav kun lyd i andre inputs enn HDMI/DVI (F.eks: Komponent, USB, AV).

Etter å ha styrt hele helgen med regedit-forandringer fra guider jeg fant på nettet, og oppgradert fra Win XP til Win 7 for å kunne bruke Nvidias hotfix, kjøpte jeg i dag en M-M stereo jack, og plugget den i DVI/RGB-input.

Det kan godt hende regeditforandringer / "EDID override" må til, for før jeg la til de kunne jeg ikke skru av HDMI-lyd i Nvidia control panel, og tilkoblingen var beskrevet som HDMI (ikke DVI eller HDMI/DVI). Det gidder jeg ikke sjekke nå, for da må jeg reinstallere skjermkortdriverne osv.

Guide til EDID override finner man f.eks. i denne tråden:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtop...8483&st=140

PS: Jeg la merke til at denne tråden har blitt flyttet til "Kabler"-kategorien. Dersom en EDID override måtte til er plasseringen litt misvisende.

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som jeg har forstått så får du ikke lyd, bare bilde fra DVI-ut på skjermkortet til HDMI på TV. Dette gjelder ikke hvis du har et HD kort visstnok. Du må ha en optisk lyd kabel eller noe slikt koblet for å få HD lyd. Ellers må du bruke RGB tilkoblinger istedefor DVI/HDMI.

Lenke til kommentar

Vil også anta at tv foventer lyd gjenom HDMI pluggen. Men det pleier å være et menyvalg hvor man velger hvor tv skal hente lydsignalet. Sjekk i bruksanvisning. Dobbelsjekk også at de phono pluggene er lyd inn og ikke lyd ut. Min tv har kun 2 phono, og disse er for å hente lyd ut til evt. forsterker.

Lenke til kommentar
Men det pleier å være et menyvalg hvor man velger hvor tv skal hente lydsignalet. Sjekk i bruksanvisning.

Finner ingen slike menyer i options.

Jeg er klar over at DVI ikke gir lyd, det er derfor jeg prøver å koble til phonopluggene. Jeg glemte å spesifisere at det står HDMI/DVI in der jeg koblet til DVI-HDMI-kabelen, om det har noe å si.

"Kanalen"/Input jeg bruker når PCen er tilkoblet er "HDMI 1".

EDIT: Da jeg satte input som "Component" kunne jeg høre lyd fra TVen. Det er derfor rett det du sa Big_JJ, at lydsignalene må hentes. Spørsmålet er hvordan.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...