Xsandri Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Blir ofte svimmel når jeg reiser meg. Har hørt at det har noe med jern mangel eller noe, er det sant? isåfall, åssen mat inneholder jern? Takk Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Leverpostei, men tviler på dette utgjør alt. "Alle" får slikt iblandt når man reiser seg raskt, blir svimmel og det svartner litt. Grunnen har noe med at blodet ikke kommer raskt nok til hjernen. Lenke til kommentar
M-Mathisen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Blir ofte svimmel når jeg reiser meg. Har hørt at det har noe med jern mangel eller noe, er det sant?isåfall, åssen mat inneholder jern? Takk Drikk mer vann Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Det å bli svimmel når man reiser seg er ganske normalt. Men om du føler deg ubekvem med det kan du dra til legekontoret og ta blodprøver + EKG. De sjekker jern, blodsukker osv. Det som skjer er vel at når du reiser deg fort, så er ikke kroppen rask nok til å korrigere at den må pumpe blod hardere for å nå opp i skallen i forhold til når man ligger ned. Den justerer det fort, og så blir alt bra. Jeg besvimte en gang på grunn av dette. Reiste meg fort opp fra sengen, ble svimmel, så tåke og falt over en ovn og ble liggende en stund. Dro så til legen og fikk sjekket opp alt. Var frisk, og det var bare uflaks at det gikk som det gikk sa dem. Aldri skjedd siden. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Dersom dette er/har vært et vedvarende problem bør du gå til lege. Selvsagt kan du få enkelte råd her på forumet, men helse bør man ikke overlate til internett Lenke til kommentar
Xsandri Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Okei, takker for svar Blir noen ganger så svimmel at jeg nesten føler jeg holder på og svime av og. Kanskje jeg bare skynder meg opp for fort Endret 4. desember 2009 av Xsandri Lenke til kommentar
Jensg Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Når kroppen har for lite jern, dannes det røde blodlegemer uten evne til å transportere oksygen, og du får blodmangel. Blodmangel gjør deg blant annet blek og slapp. Vær oppmerksom på at du ikke nødvendigvis har jernmangel selv om du føler deg uopplagt over lengre tid. Du får jern fra matvarer som kjøtt, fjærkre og fisk (leverpostei, brunost, grønne grønnsaker, osv.) mens te, kaffe, melk og egg kan hemme opptaket av jern. Lenke til kommentar
Hebzibah Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Man blir gjerne svimmel av jernmangel/ å være blodfattig. Dette er også enldig vanlig mangelsykdom spesielt for jenter. Hvis du lurer på om du trenger jerntilskudd kan du ta deg en tur innom legen for en blodprøve. Ellers inneholder mat som leverpostei, grovt brød og kjøtt mye jern Lenke til kommentar
Xsandri Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Når kroppen har for lite jern, dannes det røde blodlegemer uten evne til å transportere oksygen, og du får blodmangel. Blodmangel gjør deg blant annet blek og slapp. Vær oppmerksom på at du ikke nødvendigvis har jernmangel selv om du føler deg uopplagt over lengre tid. Du får jern fra matvarer som kjøtt, fjærkre og fisk (leverpostei, brunost, grønne grønnsaker, osv.) mens te, kaffe, melk og egg kan hemme opptaket av jern. ser visst ut som at jeg har kanskje fått i meg litt lite jern i det siste, utifra de matvarene du skrev der Edit: Får vel pøse på med det som har jern i seg da. Takker for svar alle sammen (: Endret 4. desember 2009 av Xsandri Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Mulig det kan være snakk om at du har "Krystallsyken". Lenke til kommentar
Xsandri Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Mulig det kan være snakk om at du har "Krystallsyken". "Typisk for denne tilstanden er anfall med kraftig svimmelhet som utløses ved spesielle bevegelser av hodet. Ofte oppstår det når man snur seg i sengen, eller når man sitter opp fra sengen. Svimmelheten kan være svært uttalt, og beskrives ofte som karusellfølelse. Dersom du lukker øynene kan ofte plagene bli mindre." Tror nok ikke jeg har krystallsyken, ettersom jeg bare blir svimmel når jeg reiser meg kjapt, og da bruker jeg nesten ikke noen hodebevegelser. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Et lite triks. Gå inn i dusjen. Sett vannet på ganske varmt. Sett deg i dusjen (ikke stå) Sitt der ei stund så reis deg fort, da blir du svimmel Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Det høres ut som noe jeg slet med sommeren som var. Jeg tok en tur til legen, og fant ut at det var pga. jernmangel. Jeg tok jerntabletter i 2 måneder, og etter det så var problemet løst, og jeg har ikke hatt noe problemer etter det. Lenke til kommentar
Tonje07 Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 (endret) Blir ofte svimmel når jeg reiser meg. Har hørt at det har noe med jern mangel eller noe, er det sant? isåfall, åssen mat inneholder jern? Takk Hei! Jeg sliter også med det samme jeg er nå 13år og jeg har samme problemet, det min bestemor sa til meg var at jeg ikke fikk i meg nok vitaminer sånn at kroppen ikke har energi til å tenke raskt hva du skal!! Drikk mins 5glass vann hverdag! Og det som jeg gjør nå er å fylle opp en 500ml med vann på en flaske sånn at jeg har mål for hver dag, håper du forsto noe av det ❤️ Trenger hjelp selv Endret 26. desember 2013 av Tonje07 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Drikk mer vann. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 (endret) Har ikke noe med å ikke klare å tenke raskt. Er bare blodtrykket som ikke blir justert opp fort nok. Veldig vanlig. Selv besvimte jeg ofte pga. det da jeg var rundt 13-18. Hvis du merker at du holder på å svime av kan du bare sette deg på huk eller bøye hodet ned mot knea. Skader uansett ikke å høre med legen hvis det er plagsomt. Edit: Det kan også skje hvis du er veltrent og har lav hvilepuls. Endret 26. desember 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Anbefaler Trippel Jern, dersom du mistenker jernmangel. Går på den selv og funker fint, god smak også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå