Kajac Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Hei I dag sluttet plutselig batteriet i Toyotaen min å virke. Bilen er fra 84, men batteriet er fra det 21 århundre Uansett, i dag når jeg skulle kjøre hjem fra et kjøpesenter ville ikke bilen starte. Jeg hadde fint klart å komme meg dertil, men når jeg skulle hjem ville altså bilen ikke starte. Mistenkte fort at det var batteriet, og fikk startkablet bilen igang igjen. Men det var tydelig at batteriet var flatt. Det klarte knapt nok å drive klokken. Etter å ha kommet hjem koblet jeg batteriet til en batterilader, men batteriladeren viste feil kapasitet på batteriet, noe som var rart. Så hørte jeg en rar lyd fra batteriet. Hørtes ut som om noe kokte. Skrudde av lokket på ene cellen, og væsken i cellen var helt grå, samt at det røykte fra den. Alle de andre cellene ser helt fine ut. Denne "kokingen" skjer bare når batteriet lader. Hva betyr dette. Trenger jeg et nytt batteri? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 er det et lite "hull" på batteriet ditt som har et grønnaktig lys i seg? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Niks. Ingen lys i det hele tatt :-/ Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 det skal ikke lyse som en lyspære, men det er som et lite kikkehull med en blankt glass og ser man nedi vil man se om det er grønt eller ikke... er det grønt er batteriet bra, er det sort er batteriet dødt... alle batterier til bil jeg har vert borti de siste 6-7 åra har dette... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Høres ut som en celle i batteriet ditt som har tatt kveld. Når du lader batteriet vil batteriet ta til seg strøm helt til det er fult og da vil det begynne å boble i hydrogen. Når da en eller flere celler er brukt opp så bobler det nedi der for den cella er rent kjemisk full selv om det ikke er rare ladninga nedi der. DEt gamle batteriet fra amerikaneren min på 115Ah klarer inapt og lade opp 3 stk 14,8V 2200mAh pakker før spenningen detter ned på 10VC. Det som skjer når man bryuker strøm av et bilbatteri løser blyplatene i batteriet seg opp i syren og når man lader så bygger platene seg opp igjen. Er platene derimot oppsiste så er det lite å bygge på ved lading så derfor kaputt, og det er dette som skjer fort om man tømmer et blybatteri for strøm. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Det vil altså være en idé å kjøpe et nytt batteri? Det er et Euroglobe-batteri, og det er 6 skrukorker på det. Tror det er noen år gammelt for å si det sånn Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Unn bilen din et nytt batteri til jul Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Prøv å la det stå på lader i noen timer. Blybatterier som er helt utladet vil ikke klare å ta opp særlig mye lading i starten, men vil bli bedre over tid. Koble det fra etter 3-4 timer og mål spenning etter 5 minutter. Dersom spenningen er under 11V er det mest sansynlig deffekt (en av cellene er kortsluttet). Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 spenningen var 10,5 v. Så jeg har skaffet et nytt batteri, og alt virker nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå