Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva feiler batteriet mitt?

Kajac

Anbefalte innlegg

Hei

I dag sluttet plutselig batteriet i Toyotaen min å virke. Bilen er fra 84, men batteriet er fra det 21 århundre :p

Uansett, i dag når jeg skulle kjøre hjem fra et kjøpesenter ville ikke bilen starte. Jeg hadde fint klart å komme meg dertil, men når jeg skulle hjem ville altså bilen ikke starte. Mistenkte fort at det var batteriet, og fikk startkablet bilen igang igjen. Men det var tydelig at batteriet var flatt. Det klarte knapt nok å drive klokken.

Etter å ha kommet hjem koblet jeg batteriet til en batterilader, men batteriladeren viste feil kapasitet på batteriet, noe som var rart. Så hørte jeg en rar lyd fra batteriet. Hørtes ut som om noe kokte. Skrudde av lokket på ene cellen, og væsken i cellen var helt grå, samt at det røykte fra den. Alle de andre cellene ser helt fine ut. Denne "kokingen" skjer bare når batteriet lader.

Hva betyr dette. Trenger jeg et nytt batteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en celle i batteriet ditt som har tatt kveld.

Når du lader batteriet vil batteriet ta til seg strøm helt til det er fult og da vil det begynne å boble i hydrogen.

Når da en eller flere celler er brukt opp så bobler det nedi der for den cella er rent kjemisk full selv om det ikke er rare ladninga nedi der.

DEt gamle batteriet fra amerikaneren min på 115Ah klarer inapt og lade opp 3 stk 14,8V 2200mAh pakker før spenningen detter ned på 10VC.

Det som skjer når man bryuker strøm av et bilbatteri løser blyplatene i batteriet seg opp i syren og når man lader så bygger platene seg opp igjen.

Er platene derimot oppsiste så er det lite å bygge på ved lading så derfor kaputt, og det er dette som skjer fort om man tømmer et blybatteri for strøm.

Lenke til kommentar

Prøv å la det stå på lader i noen timer. Blybatterier som er helt utladet vil ikke klare å ta opp særlig mye lading i starten, men vil bli bedre over tid. Koble det fra etter 3-4 timer og mål spenning etter 5 minutter. Dersom spenningen er under 11V er det mest sansynlig deffekt (en av cellene er kortsluttet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...