Gå til innhold

jobb og utdanning 18år

RIr

Anbefalte innlegg

Hei

Går nå siste året med studiespesialisering, noe som betyr jeg må finne meg noe til neste år. Har mange interesser og usikker på hva som vil passe best for meg.

Mine interesser er: Web-utvikling (HTML,CSS,PHP),Programmering (C#), Fotografering, Design (websider, plakater, cd-cover osv), Musikk (Spiller keyboard), hardware. Er fullt klar over at jeg ikke får en jobb innen alt dette. Men det var mest for å vise hva jeg liker.

Spørsmålet mitt blir: Har dere tips skoler og linjer som kan passe for meg? Er det eventuelt jobber jeg kan søke på med min kompetanse (før jeg begynner på skole) ?

Det frister også og prøve å finne meg en jobb i 1 år før jeg tar videre utdanning. Tips til jobber jeg har mulighet å få med min kompetanse? Innenfor hva som helst av mine interesser.

Om noen lurer så har jeg matte: S2 som tilsvarer R1

Vet valget er opp til meg, og at det er noe jeg må fine ut av selv. Men jeg ønsker tips ;).

Litt OT:

Om jeg ønsker å ta fagbrev som fotograf eller ikt-service, er dette mulig uten å gå 2år på skole for deretter 2år i lære?

Takk for svar :thumbup:

Endret av RIr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
går selv på NITH, og de tilbyr alt fra spilldesign, javaprogrammering spillprogrammering (C++), interaktivt design (css, photoshop) og E-business..

selv går jeg på interaktiv design

eneste spesielt negative er års prisen for studiene

Har tatt en kikk på det. Tror jeg ikke har lyst til å betale så dyrt for skole. Men takk for tipset. De har hvertfall mange interessante retninger man kan velge :yes:

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å se etter en relevant grunnutdannelse som du føler vil gi deg arbeid etter endt studie. Eks. informatikk på universitet eller datateknikk (ingeniør) på høgskole (NITH er kanskje også bra, men jeg kjenner ikke noen som har gått der). Man spesialiserer seg når man kommer ut i arbeid, og man har mange muligheter til å påvirke sin egen karriere ved senere anledninger. :)

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Takk for gode tips :yes: . Har selv vurdert informatikk ved NTNU før. Andre IT utdanninger enn Informatikk og datateknikk? Hvilke linjer gir mest bredde? Hva med nettverksikkerhet/datasikkerhet eller noe?

Hvilke skoler er å anbefale?

Lenke til kommentar

Datateknikk (ingeniør) omfatter endel fag som er til felles med andre ingeniør-retninger, så man får endel ekstra realfag i forhold til informatikk. Både informatikk og datateknikk pleier å ha noen spesialiseringsfag. Jeg vet ikke hvilke skoler som tilbyr sikkerhetrelaterte linjer. HiN, som jeg gikk datateknikk på, har f.eks. linje for spillutvikling og "internett og distribuerte systemer". Det var greit å studere der, og lett å komme i kontakt med folk selv om man ikke var fra stedet. Ntnu virker som ett populært studiested, så visst du kommer inn der så er det bare å stå på. :)

Lenke til kommentar

Har kommet bittelitt lengre. Har funnet ut at jeg tror jeg heller velger informatikk enn datateknikk (om jeg skal velge noen innen IT). Tror dette passer bedre for meg.

Tips til andre IT-relaterte utdanninger?

Hva med de forskjellige design studiene. Altså grafisk design osv. Hvordan er jobb mulighetene innen for dette emnet? og er disse typer jobber godt lønnet?

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg går andre året på Informatikk (HiT), første året hadde vi blant annet:

Internett (HTML/CSS og PHP programmering)

Databaser

Multimedia (Photoshop, flash og litt film og musikk redigering.)

Java

I år har vi hatt mye mer Java, matte og operativsystemer (linux og sånn)...

Kan i hvertfall anbefale det! I hvertfall hvis du liker programmering... Dersom du tar bachelor kan du bli utvikler eller drive med drift. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...