QuantumII Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Hei, Butikksjefen der min kone jobber har mistet helt vettet virker det som. Siden han begynte sent i fjor har han gjort mange forandringer som ikke er til fordel for de ansatte. Det begynte med at det ble gjort endringer på at ansatte ikke lenger kunne kjøpe returnerte varer til redusert pris (Alt kastes istedet) Frynsegode nr.1 borte. Etterhvert tok han også bort ordningen hvor ansatte kunne få tak i utgåtte og ukomplette varer billig. Fryndegode nr. 2 borte. Butikken har ofte salg på diverse varer, og før fikk ansatte personalrabatt også på dette. Nå er det tatt vekk, og ansatte må betale samme pris som alle andre kunder. Frynsegode nr . 3 borte. Så til det største overtrampet: Alle har krav på ferie, og ihvertfall i høytider som påske og jul / nyttår. Han har nå bestemt at dette ikke lenger er lov, og ingen får fri i høytidene, uansett grunn. Eksempel er hvis du skal reise hjem til familien i nordnorge i jula, No dice, du får ikke fri, du må jobbe selv om det bare er snakk om 5 timer en kveld i uka. Jeg konfronterte han med dette over telefon, og sa tydelig ifra min mening om saken på en ordentlig og saklig måte. Til svar fikk jeg en hel haug med corporate crap og nonsense. Det jeg klarte å sile ut av informasjon var det at han hadde bestemt at ingen skulle få fri så det skulle bli enklere å administrere. Da var det ingen som ble misfornøyd fordi noen fikk fri og andre ikke sa han. Med andre ord, latskapen stopper han fordi han ikke vil ta i ting som krever litt taktisk tenking og som av og til kan være litt utfordrene. Jeg spurte om dette ikke gikk utover motivasjonen og arbeidsmiljøet, og da fikk jeg til svar at ingen hadde klaget til han. Jeg vet bedre, og vet at det er ganske stor misnøye blandt deltidsansatte ved bedriften, og at 3 personer har sluttet pga. dårlig administrasjon og urettferdig behandling. Jeg la også til at "Nå får du jo inn en klage av meg", da ble svaret "Ja, men det er bare å si opp sin stilling om du ikke er fornøyd" Sånn kan ikke en ansvarlig butikksjef svare. Jeg spurte deretter om hva slags alternativer vi hadde. Svaret jeg fikk var at en ansatt allerede hadde sagt opp jobben sin som følge av dette (Skulle hjem i jula) og at å si opp jobben var ett helt greit alternativ. Jobb eller slutt. Deretter ble det sagt at "Turnover er sunt for bedriften, og om noen slutter ansetter jeg bare noen nye". Ja, det er sant. Turnover er sunt når folk slutter for å komme seg videre eller prøve andre ting, men det er IKKE sunt når det skjer som følge av dårlig behandling og oppsigelsen skjer i sinne. Dette er klart helt hårreisende og si til sine ansatte, og det viser at han ikke bryr seg en dr*tt om hva de ansatte føler. For han er de alle brikker i ett spill, og så lenge en eller annen gjør jobben gir han blaffen i hva de ansatte synes. Når beskjeden du får er at en oppsigelse på bordet er en velkommen løsning så hadde jeg ingen flere argumenter igjen , så jeg takket for meg og la på. Siden denne personen tok over sjefsjobben har dette blitt Titanic: Det går rett ned. Hva syns dere om dette ? Burde denne saken tas opp med sentral ledelse ? Hva med lovligheten ? Er det lov å nekte folk ferie på grunnlaget nevnt over (Forenkle admin.) ? Hva ville dere gjort om dere hadde blitt nektet ferie ? "Raise h*ll" med advokat ? Beklager om det er noen skrivefeil og dårlige setninger her, men dere skjønner hva jeg skriver :-) Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 høres ut som min x sjef... så veit nøyaktig hva du snakker om... kunne nesten ha vert han også slik du beskriver det... Lenke til kommentar
Cie Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Altså, han har jo ikke gjort noe ulovlig eller noe så veldig uvanlig heller. Det er faktisk relativt vanlig at det IKKE gis ferie rundt jul/nyttår/påske. Ved min første fulltidsjobb i butikk sto dette til og med skrevet i kontrakten. At jeg er fra Nord-Norge (og jobbet i Rogaland) var da pokker ikke butikkens feil? Å ikke få kjøpe returnerte varer til halv pris er nå heller ingenting å syte over! Jada, flott at de hadde det så bra før, men de trenger ikke klage over at de nå har det sånn som de fleste butikker rundt omkring. Å ikke få rabatt på salgsvarer er heller ingenting å klage over. I flere av mine jobber fikk man ikke rabatt på noe ting. Buhuh... Nei, sorry, ingen sympati sånn sett... At sjefen er en idiot er en annen sak, og jeg hadde ikke giddet å jobbe for en med den holdningen (og vil forsåvidt aldri jobbe en plass der det er umulig å få noen dager fri rundt jul heller). Så hva hadde jeg gjort? Sagt opp så klart. Så NEI kjære deg, alle har IKKE krav på ferie rundt høytider. Hvor i all verden har du det fra??? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Hva syns dere om dette ? Syns vedkommende virker som en dårlig leder. Burde denne saken tas opp med sentral ledelse ? For deres skyld kan den jo det. Hva med lovligheten ? Er det lov å nekte folk ferie på grunnlaget nevnt over (Forenkle admin.) ? Jeg vil nok tro det ja. Hva ville dere gjort om dere hadde blitt nektet ferie ? "Raise h*ll" med advokat ? Kommer an på hvor jeg jobbet. Om jeg hadde jobbet i en slik butikk, hvor det sikkert er NP å få jobb hadde jeg muligens sett etter andre jobber og sluttet, om ferien betydde noe for meg. Altså om jeg hadde hat store planer om en ferietur jeg plutselig ikke kunne ta hadde jeg muligens sluttet for å ta den. Hadde jeg derimot hat en jobb i en bransje hvor det var mye arbeidsledighet hadde jeg nok beholdt jobben. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Det er en grunn til at arbeidstakere organiserer seg ... Kanskje du burde tips de som er ansatt om å organisere seg Lenke til kommentar
HValder Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Er kona di medlem av ei fagforening? I det tilfellet vil det vere visse vilkår derifrå. Hvis dette er ein del av ein større butikkjede er det også mogleg å gå over hodet til den nye sjefen og levere ein klage til hans overordnede. Lenke til kommentar
QuantumII Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Altså, han har jo ikke gjort noe ulovlig eller noe så veldig uvanlig heller. Det er faktisk relativt vanlig at det IKKE gis ferie rundt jul/nyttår/påske. Ved min første fulltidsjobb i butikk sto dette til og med skrevet i kontrakten. At jeg er fra Nord-Norge (og jobbet i Rogaland) var da pokker ikke butikkens feil? Å ikke få kjøpe returnerte varer til halv pris er nå heller ingenting å syte over! Jada, flott at de hadde det så bra før, men de trenger ikke klage over at de nå har det sånn som de fleste butikker rundt omkring. Å ikke få rabatt på salgsvarer er heller ingenting å klage over. I flere av mine jobber fikk man ikke rabatt på noe ting. Buhuh... Nei, sorry, ingen sympati sånn sett... At sjefen er en idiot er en annen sak, og jeg hadde ikke giddet å jobbe for en med den holdningen (og vil forsåvidt aldri jobbe en plass der det er umulig å få noen dager fri rundt jul heller). Så hva hadde jeg gjort? Sagt opp så klart. Så NEI kjære deg, alle har IKKE krav på ferie rundt høytider. Hvor i all verden har du det fra??? Nei, det er ikke ett KRAV, men dette har vært helt greit og fungert uten problemer i 8 år. Om noe sånt skal endres burde det ihvertfall bli tatt opp og undersøkt litt holdninger rundt først. Dette er en jobb hvor det jobbes kveldstid også, så det kan helt fint ødelegge jula selv om du ikke skal til nord-norge (Det var ett eksempel) Juleselskaper på kveldstid kan man jo også drite i da. Det er 5 uker ferie i året, og de kan man vel ta ut når det måtte passe, det være seg julen eller en tirsdag i november. I høytider er det vanlig at mange reiser bort (eks. påske og jul) og da er det fint å ta ut ferien sin når du trenger det mest, no ? Ang. rabatt så står dette spesifikk nevt i kontrakten, så det har blitt signert på at ansatte skal få. Ang. returnerte varer så forstår jeg selvsagt at dette var ett ekstra gode, og ikke så viktig, men det var alikevel en faktor som fikk motivasjonen ned når det forsvant. Litt ekstra burde man gi de ansatte uten om den vanlige (dårlige) lønnen. Å si opp er helt OK, og hun kommer til det så fort hun finner seg en annen jobb. Men en ting: Folk jobber fordi de trenger penger, og det er ikke bare å gå sin vei uten å ha fikset seg en annen jobb først. Dette er først og fremst en prinsippsak, og det å gi det lille ekstra for å få ansatte til å trives litt mer og bli litt mer motiverte. Jeg jobber selv ett sted hvor dette blir ivaretatt på en helt annen måte (ikke butikk), og blir helt matt når jeg ser hvordan sjefen og lederne her gjør saker og ting. Lenke til kommentar
QuantumII Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Er kona di medlem av ei fagforening? I det tilfellet vil det vere visse vilkår derifrå. Hvis dette er ein del av ein større butikkjede er det også mogleg å gå over hodet til den nye sjefen og levere ein klage til hans overordnede. Nei til det første. Ja , det andre har vi vurdert ja. Skrive ett saklig brev og sende det til ledelsen. Da tar vi ikke med det med rabatt og returvarer (Det var mest irritasjon) men det med ferie og hvordan de ansatte blir ivaretatt vil absolutt bli ett tema. Litt OT: Han sitter alltid inne på kontoret, så han har ikke filla peiling på hva som skjer "ute på gulvet". For shame.. Den forrige sjefen deltok aktivt i butikkarbeidet, og kjente også de ansatte relativt godt. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 du har krav til å ta ferie , hvis du har feriedager tilgode, ferien skal i hovedsak brukes opp før året er omme, og har du 2 uker ferie tilgode så er det fritt frem for å bruke de to ukene i jula, hvis det er mulighet for å gjøre det da., hvis du kan bevise at det går helt fint at du kan ta ferie , så har ikke arbeidsgiver noe han skulle ha sagt. så hvis 5 personer jobber 1 dag hver den sisste uka, så er det jo ikke noe problem at 1 person kan ta alle 5 vaktene! så da kan egentlig 4 stk gå ut i ferie. ! Lenke til kommentar
QuantumII Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 høres ut som min x sjef... så veit nøyaktig hva du snakker om... kunne nesten ha vert han også slik du beskriver det... Ja det kan jo godt hende at det er den samme støvelen. Hva slags problemer hadde du ? Dette er en nisse fra Lom (eller rundt der omkring. Dialekten er hvertfall derfra) Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Det han gjør er nok lov, men jeg ville bare skaffet meg en ny arbeidsplass fort som faen. Lenke til kommentar
QuantumII Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 du har krav til å ta ferie , hvis du har feriedager tilgode, ferien skal i hovedsak brukes opp før året er omme, og har du 2 uker ferie tilgode så er det fritt frem for å bruke de to ukene i jula, hvis det er mulighet for å gjøre det da., hvis du kan bevise at det går helt fint at du kan ta ferie , så har ikke arbeidsgiver noe han skulle ha sagt. så hvis 5 personer jobber 1 dag hver den sisste uka, så er det jo ikke noe problem at 1 person kan ta alle 5 vaktene! så da kan egentlig 4 stk gå ut i ferie. ! Ja, det er akkurat sånn vi hadde det før. Men det fører med seg en hake: Administrasjon. Noen må gjøre om på arbeidsskjemaene. Tenk om alle vil ha fri ? Noen må få nei. Da blir det mer administrasjon. Der har vi kjernen i problemet: Det var en ordning på dette helt frem til denne nissen overtok. Han sa helt åpent og ærlig til meg at grunnen var administrasjon og frykt for at noen skulle bli "umotivert" om de ikke fikk fri, og noen andre fikk fri. Slik er det i alle bedrifter. Hele sjappa kan ikke ta fri samtidig samme når på året det er. Alle kan ikke alltid få viljen sin. Han gidder rett og slett ikke å håndtere slike saker, og setter heller totalforbud for å forenkle. Forkastelig! Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) det er en svært enkel løsning på det , jeg sier til mine ansatte hvert år jeg lager ferieplan , førstemann til mølla, om sommer og i juletida.. de som er seint ute får ha det så godt.. så 1 min etter jeg har satt opp ferieplanen så har jeg kryssa meg selv av på ferie 2 uker i juli og 2 uker i jula.. heh en ting til , det er noe som heter ferie avvikling.. Endret 4. desember 2009 av toazty Lenke til kommentar
QuantumII Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) det er en svært enkel løsning på det , jeg sier til mine ansatte hvert år jeg lager ferieplan , førstemann til mølla, om sommer og i juletida.. de som er seint ute får ha det så godt.. En god løsning, som (foreløpig) praktiseres om sommeren. Hadde han bare hørt på fornuft hadde det nok ordnet seg helt enkelt. Denne feriedagen min kone skulle ha ble søkt om 2 mnd. i forveien, så hadde han hatt noen form for ferieplan for jula hadde det ordnet seg. Som nevnt, så hadde de en ordning på dette før, ikke veldig ulik det du beskriver (Si ifra tidlig, jeg kan ikke love at alle får fri), men etter han tok over var det "Null fri i høytider, samme hvor tidlig du søker eller hva grunnen er" Ganske trist at dette er pga. manglende innsatsvilje hos sjefen. De 2 arbeidslederne der er nikkedokker, så de er enige med det sjefen sier. De 2 andre sluttet begge to pga. dårlig samarbeid, og ingen vilje til å høre på forslag og forandringer. (Sjefen = Vetorett ) EDIT: Det var 4 arbeidsledere før. Nå er det 2 pluss 1 assisterende. Endret 4. desember 2009 av QuantumII Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 er det søkt om og han avviste søknaden ville jeg stått imot og spurt hvorfor, og komme med idiotiske ting som at "dette er rettferdig for alle" er bare tull. har kona di en feriedag tilgode, og dette er søkt om så skal det være mangel på bemanning for at han skal avvise en slik søknad. og hvis jule vaktlista er laget, så er det hans feil. HAN må ordne opp i det Lenke til kommentar
QuantumII Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 er det søkt om og han avviste søknaden ville jeg stått imot og spurt hvorfor, og komme med idiotiske ting som at "dette er rettferdig for alle" er bare tull.har kona di en feriedag tilgode, og dette er søkt om så skal det være mangel på bemanning for at han skal avvise en slik søknad. og hvis jule vaktlista er laget, så er det hans feil. HAN må ordne opp i det Ja, det er det som er problemet. Som sagt ble den avvist pga. at han bestemte at ingen skulle få fri i høytider og at det var mest rettferdig. Jobb eller si opp... Han tok ikke kritikk, og dette er ett ordrett sitat: "Jeg kommer ikke til å rikke meg på dette, og jeg er så fornøyd med å ha fått bort dette ondet fra vår butikk" (Ondet: Ferie i jula og rettferdighet) Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 høres ut som min x sjef... så veit nøyaktig hva du snakker om... kunne nesten ha vert han også slik du beskriver det... Ja det kan jo godt hende at det er den samme støvelen. Hva slags problemer hadde du ? Dette er en nisse fra Lom (eller rundt der omkring. Dialekten er hvertfall derfra) vel han var hyggelig, flink, ordensmenneske og hadde god kontakt med oss helt til han gikk fra daglig leder, til eier av bedriften.. da var det ut med god kaffe, TV på pauserom, ukentlig fruktkurv, felles hyggelige samlinger, god planlegging av ferier ++... alt som gjorde det ekstra hyggelig å være på jobb og motiverende han nærmest innrømmet at han overvåket oss mens han selv satt og loka på kontoret sitt, han kom alltid for seint, tok aldri tlf, ble borte i 2-3 timer i strekk for å kjøpe mat, mens matbutikken lå 3 min unna.... klaget på at vi solgte for dårlig, og prioriterte kun å ansette masse ungdom, selv om det bedriften sårt trengte var et par i 100% stilling, klaget på at vi spurte om fri ved eksamen selv med 3-4 uker forvarsel, glemte alle beskjeder, og brukte mesteparten av dagen til alt annet en det han burde... selv har jeg enda igjen å få attest på at jeg jobbet der i 4 år... selv om jeg burde ha fått den for 3mnd siden, samt at han skylder med rundt 4-5000kr i ubetalt sykelønn og overtid... han har også truet de fleste med oppsigelse på helt urimelige grunner, og selv er jeg 99% sikker på at han har en jobbende svart Lenke til kommentar
QuantumII Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 I alle dager for en susebukk. Det stemmer på mange punkter med denne sjefen. Ansetter alle typer ungdom som a) gir blaffen b) kan ingenting eller c) begge deler. Å ha det hyggelig på jobb skal vi ikke, vi skal gi gass for butikkens beste! (Iflg. han sjefen) Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 I alle dager for en susebukk. Det stemmer på mange punkter med denne sjefen.Ansetter alle typer ungdom som a) gir blaffen b) kan ingenting eller c) begge deler. Å ha det hyggelig på jobb skal vi ikke, vi skal gi gass for butikkens beste! (Iflg. han sjefen) vi var på det meste: 2x 100% ansatt 2x 50% ansatt 2x 20% ansatt og 5x ungdom.. problemet var at det bare var jeg og en til av de andre ungdommene som hadde interesse for hva vi solgte, hadde produktkunnskap og hadde noen spesifikk opplæring om kundebehandling (salg og service på VGS)... de 3 andre kunne ingen ting, og ble da bare en belastning for alle andre da vi konstant måtte hjelpe dem... det bedriften egentlig trengte var: 5x 100% 2x 50% og 2-3 ekstra til helger og helligdager Lenke til kommentar
QuantumII Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 I alle dager for en susebukk. Det stemmer på mange punkter med denne sjefen.Ansetter alle typer ungdom som a) gir blaffen b) kan ingenting eller c) begge deler. Å ha det hyggelig på jobb skal vi ikke, vi skal gi gass for butikkens beste! (Iflg. han sjefen) vi var på det meste: 2x 100% ansatt 2x 50% ansatt 2x 20% ansatt og 5x ungdom.. problemet var at det bare var jeg og en til av de andre ungdommene som hadde interesse for hva vi solgte, hadde produktkunnskap og hadde noen spesifikk opplæring om kundebehandling (salg og service på VGS)... de 3 andre kunne ingen ting, og ble da bare en belastning for alle andre da vi konstant måtte hjelpe dem... det bedriften egentlig trengte var: 5x 100% 2x 50% og 2-3 ekstra til helger og helligdager Kan begynne å lure på om du har jobbet det samme stedet. Ser på antall ansatte at det ikke stemmer, men situasjonen er veldig lik. Om du går innom den bedriften jeg snakker om og spør om ting vil du få dårlige svar av nesten samtlige. Det er noen ytterst få som kan mye her, min kone er en av de. Om hun slutter mister de en god ressurs, men sjefet vet jo ikke hva folk kan og ikke for han sitter på kontoret og drikker kaffe ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå