Gå til innhold

MSI KT3 ULTRA 2CE oppgraderings hjelp

A-Dawg

Anbefalte innlegg

Fant frem en pc som har stått i noen år. La inn WIN XP PRO SP3 nettopp, og fant ut at pc'n er god den!

Planene er å oppgradere denne maks da delene fra ebay er billige.

Hovedkortet:

MSI KT3 ULTRA 2CE (MS6380E VER:1.0)

CPU: AMD ATHLON XP 2000+ (socket 462)

Ram:

1x512mb PC2700 CL2.5 DDR-DIMM RAM.

Hva er den største CPU jeg kan ha i denne uten å måtte klokke noe hit og dit?

Hva er maks ram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel AthlonXP 3000+, med bios versjon 5.7, og 3x 1GB DDR200/266/333 DDR SDRAM

MSI KT3 Ultra2

Takk for svar!

Men..

Leste litt rundt på nett

MSI KT3 Ultra2 tar athlonxp 3000+

Jeg har KT3 Ultra 2CE. Jeg tror den tar athlon xp 2700+ maks, men jeg vet ikke dette med sikkerhet. Har nettopp flasha bios 5.7. Noen som vet med sikkerhet hva den tar maks?

Er det high density ram eller low density ram dette hovedkortet tar? Non ecc?

Lenke til kommentar
Ultra 2-C er her

2700+ er max. utifra den listen. Er dog viktig at man får Thoroughbred, ikke Barton eller Thorton core. Dvs. være nøye med Part Number

Cpu-world har en god oversikt; http://www.cpu-world.com/CPUs/K7/TYPE-Athlon%20XP.html

Ultra 2-C som du linket til tar 2x1GB ram maks og amd athlon 2700+ cpu og har model-name 6593.

Min har model-name 6380E ( og marketing-name "Ultra 2CE") og tar 3x1gb ram og muligens en større cpu (athlon 3000+)?

KT3 Ultra2CE er kanskje en nordisk utgave eller noe? Og kanskje jeg skal se på "model-name" isteden for "Marketing-name"? Kan ikke finne Ultra-2CE, bare Ultra2-c, som ikke er den samme.

Ved å sammenligne disse to

6593 (KT3 Ultra2-c)

6380E (KT3 ULTRA2)

Kan man se at BIOS-versjonen også er forskjellig. Jeg har bios 5.70, og faller da kanskje best under 6380E og kan da bruke ATHLONXP 3000+ (som ask99 skrev tidligere)?

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
KT3 Ultra2CE er kanskje en nordisk utgave eller noe?

Eller muligens et OEM hk i sin tid levert til Compaq, HP, etc. til bruk i ferdigbygd-pc

Men btw, hvor hentet du bios-oppgraderingen du flashet med? Du må jo i den sammenhengen på en måte allerede ha "bestemt deg" for hvilket hk du sitter med.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på bilde av KT3 Ultra2 hk på msi siden, så står det KT3 Ultra2CE på hk

hmm, er ikke den CE merkningen egentlig denne;

http://en.wikipedia.org/wiki/CE_mark

- Er vel kanskje dette som i utgangspunktet har vært årsaken til hele misforståelsen, folk har lest det som en del av modell navnet? :p

Dog er jo MS-6380E riktig, så da er det vel dette HK'et trådstarter har såvidt jeg kan skjønne.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
KT3 Ultra2CE er kanskje en nordisk utgave eller noe?

Eller muligens et OEM hk i sin tid levert til Compaq, HP, etc. til bruk i ferdigbygd-pc

Men btw, hvor hentet du bios-oppgraderingen du flashet med? Du må jo i den sammenhengen på en måte allerede ha "bestemt deg" for hvilket hk du sitter med.

Jeg hentet bios-oppgradering fra "MSI LIVE UPDATE"-programmet. Smart prog!

Hvis du ser på bilde av KT3 Ultra2 hk på msi siden, så står det KT3 Ultra2CE på hk

hmm, er ikke den CE merkningen egentlig denne;

http://en.wikipedia.org/wiki/CE_mark

- Er vel kanskje dette som i utgangspunktet har vært årsaken til hele misforståelsen, folk har lest det som en del av modell navnet? :p

Dog er jo MS-6380E riktig, så da er det vel dette HK'et trådstarter har såvidt jeg kan skjønne.

Hehe, jo, var det jeg var redd for! Da kan vi egentlig si med sikkerhet at hovedkortet heter kun KT3 Ultra2 :) Siden jeg fant ultra2-r og ultra2-c, trodde jeg kanskje det var noe som het Ultra2-ce.. My bad!

Da ble det mere klart. Da blir det AthlonXP 3000+

Vet ikke om du har funnet deg en?, men er i allefall en tilsalgs her. I grunn billig i forhold til en del andre eBay selgere som krever rundt $50

Er korrekt model Cpu-world AXDA3000DKV4D /Bus speed 333 jfr. MSI cpu-support list

De to andre 3000+ (AXDA3000DKV4E og AXDL3000DLV4E) (Bus speed 400) kan ikke brukes.

Takk for linken! jeg skal vurdere denne. Skal nå sette meg ned og søke littpå cpu og ram. Skal ikke se bort fra at det blir denne cpu'en! Billig!

Ram'en søkte jeg på i hele går. Jeg kom frem til at det må bli 3x1gb av denne typen. Er jo et hav av ulike ram-brikker. Har valgt feil ram før, og det er jammen lett!

Jeg velger i linken over Low Density og Non ECC for å være sikker på at det ikke blir noe kompabilitets problemer.

Lenke til kommentar

Jeg spurte selgeren om denne(1) ramen vil passe min KT3 Ultra2, og han linket til en annen(2) type ram som var helt annerledes. Sa til han at han tok grundig feil, og da linket han til et annet(3) produkt som var dobbelt så dyr.

Vil ikke den første virke?

Fikk inntrykk av at selgeren har sniffet noe kjølepasta eller noe lignende siden han anbefalte feil ram først, og så den dyreste etterpå... Ser at den dyreste kjører 333mhz, og den jeg kunne tenkt meg pga pris 266mhz.. På en pc som skal utføre enkle oppgaver vil vel ikke denne forskjellen være merkbart? Vil som sagt ha det billigst mulig, bare det virker optimalt til å lese avisa på nett o.l.

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar

Første burde gå, men jeg tror du må ha PC 2700 RAM for 333MHz buss fart.

Nr 2 er helt ute på jordet, SO-DIMM er av den typen jeg stapper i LAPTOPEN min.

Nr 3 er jeg svært usikker på om den vil funke i allefall, men du må nok ha Low Density RAM mener jeg.

Tror ikke støtten for High Density kom før nForce 3, det vil etterfølgeren til Socket A.

Lenke til kommentar
Første burde gå, men jeg tror du må ha PC 2700 RAM for 333MHz buss fart.

Nr 2 er helt ute på jordet, SO-DIMM er av den typen jeg stapper i LAPTOPEN min.

Nr 3 er jeg svært usikker på om den vil funke i allefall, men du må nok ha Low Density RAM mener jeg.

Tror ikke støtten for High Density kom før nForce 3, det vil etterfølgeren til Socket A.

Er ikke Nr3 PC2700 ram med 333mhz buss fart da? Blir dyrt med 3x1gb hvis det er denne rammen jeg skal ha.

Lenke til kommentar

Du finner PC2700/333 der også til omtrent samme prisen.

Nye 1GB PC2700 koster forøvrig rundt kr.225-250 hos Amentio. F.eks.

Apacer ---- (Apacer produkt info)

Kingston ---- (Kingston produkt info)

Har du forresten sett noen som har kjørt med 3x1GB ram på hovedkortet? Mener å huske tilbake til socket A dagene, og at dette kunne være litt sjansespill å få til. Mulig du burde sjekke 2x1GB først?

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Du finner PC2700/333 der også til omtrent samme prisen.

Nye 1GB PC2700 koster forøvrig rundt kr.225-250 hos Amentio. F.eks.

Apacer ---- (Apacer produkt info)

Kingston ---- (Kingston produkt info)

Har du forresten sett noen som har kjørt med 3x1GB ram på hovedkortet? Mener å huske tilbake til socket A dagene, og at dette kunne være litt sjansespill å få til. Mulig du burde sjekke 2x1GB først?

Godt poeng. Kan risikere at det blir ustabilt med 3x1gb.. 2x1gb vil kanskje være mer enn bra nok.

Jeg tenkte først å prøve 1x1gb brikke for å se om den brikken jeg til slutt velger vil være riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...