ziR- Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 hallo jeg er en gutt som har konfirmert seg borgerlig men nå begynner jeg å tro litt på skjebnen. Jeg lurte på om dere visste hvordan skjebne-symbolet så ut ? Jeg vil gjerne ha det på et smykke rundt halsen som viser at jeg tiltroer meg til noe takk Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Kunne ikke finne noen symboler for skjebne. Og hvorfor der det så viktig å vise verden at du aktivt tror på ting uten beviser? Hadde vært flau jeg. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Me too... hadde vært ... men noen skal jo opprettholde medlemstallene i slike skumle sekter og andre idiotiske påfunn og folk som tror på ting uten bevis ukritisk er de som står helt inne ved scene kanten på disse skumle sektenes møter Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 hallo jeg er en gutt som har konfirmert seg borgerlig men nå begynner jeg å tro litt på skjebnen. Hei. Kan jeg spørre det om hvorfor du begynner å tro litt på skjebnen? Og hva legger du i ordet skjebne. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Er ikke det syykt flaut å gå med sånne derre indianersmykker som ikke går med noen av de andre klærne dine? Hehe, bare kødder med deg. Lenke til kommentar
ziR- Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 har bra stil etc, er bare det at jeg vil vise det. jeg tror på skjebnen fordi jeg tror at det litt flaue og fæle du må igjennom gir deg styrke og du vil oppnå positive ting senere i livet.. gg Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Da trenger du ikke noe symbol alikevel. Fordi det der er ikke skjebne. Friedrich Nietzsche sa en gang at "That which does not kill us makes us stronger". Men det finnes ikke et ord som representerer dette. Du kan si at dette er et sitat som du er enig i, og ha det som bakgrunn på PC-en din eller noe. Men det har ingenting med skjebne å gjøre. "Skjebne referer til en forutbestemt rekke av hendelser. Det kan være å forstå som en forutbestemt framtid, enten det er generelt eller for et enkeltindivid. Skjebne er sammenheng eller konsept som baserer seg på en tro eller en overbevisning at det er en bestemt naturlig orden i universet." Endret 8. desember 2009 av Venetar Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Ser du opp for biler når du krysser veien? I så fall trenger du ikke et skjebnesmykke. Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Å tro at livet er forutbestemt er da ikke noe å skamme seg over? Forut er et løst begrep. Å tro handlinger kan være arbitrære er noe å skamme seg over. Lenke til kommentar
holar Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg velger å ta deg seriøst. Noen mener at Karma er det samme som skjebne. Link til smykke/gullsmed Ellers fant jeg ikke mye ved å enkelt google. Når det gjelder troen på skjebnen, så er det ingen organisert religion, tror jeg. De aller fleste religioner har elementer av skjebne i seg. Det kommer ofte an på hvordan du selv definerer skjebne og troen på den. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 I Kina har de stor tro på skjebnen, det er nærmest en del av den daglige sosiale konvensjonen eller hva man skal kalle det. Lenke til kommentar
Wittgensteinfanboy87 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Alle hendelser noensinne noe sted er deler av en metafysisk sammenheng. Det som skjer er det som skjer. Det vi gjør gjør vi fordi omstendighetene dikterer det. Det har aldri hendt noe annet enn det som har hendt. Derfor blir det etter min mening litt absurd å diskutere tro på skjebnen. Edit. Karma er troen på at en metafysisk kraft kommer til å straffe eller belønne handlingene dine i samsvar med et etisk system. Endret 9. januar 2010 av Wittgensteinfanboy87 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 OP har du hørt om determinismen siden du tror på skjebnen? Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Hvilket symbol du skal legge til sjebnen avhenger litt av hva ellers du også tror på Snakker vi norrønt, så er Nornene (sp?) sjebnespinnerskene du skal tenke på. Tilsvarende figurer finner du også i Romersk og Gresk tradisjon. Ingen sterk symbolikk er kynttet til dem dog. Hindu og Islam har kismet som sitt ord for sjebne; igjen tror jeg ikke det finnes et godt symbol for dem. Lettere er det nok hvis vi ser på kinesisk tradisjon - I Ching ble brukt (blir brukt?) til å spå - og det forbindes med sterke og enkle symboler (midt på siden, http://en.wikipedia.org/wiki/I_Ching ). Hvis du ikke finner dette i noen butikk, så er det kanskje enklere å finne symbolet på den overordnede religionen; nemlig Taoismen's Yin & Yang. Som forslag til anheng så kan du ta en titt på Dragen's hule, de har nokså store mengder forskjellig stæsj: http://www.dragenshule.no/shop.cfm?path=19,506 Endret 18. januar 2010 av Sondring Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Man annklager kristne for konvertering, og med ett det kommer en troende person innom forumet, prøver alle ateistene å "konvertere" gutten. Endret 20. januar 2010 av Bosna Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Man annklager kristne for konvertering, og med ett det kommer en troende person innom forumet, prøver alle ateistene å "konvertere" gutten. Du beholder nisse lua da hvis du "konverterer" til atesime. Og du trenger heller ikke å leke sykkelstativ 5 ganger om dagen eller renne i kirken i tide og utide... Du får ingenting da, kun trua på deg sjæl... Også fpr du får igjen hjernen da og trenger ikke lenger å være redd for ditt og datt... Så noen fordeler har du som ateist... Er du sikker på du ikke skal joine oss? he he Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå