Kongeskipet Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Forminsket Windowspartisjonen og la inn Debian Lenny på slutten av harddisken, men da jeg restartet fikk jeg GRUB error 18, og kan ikke starte noen av OS-ene. XP-cden gir blinkende skjerm før pc-en brått går av. Men XP fikk jeg klonet fra en fersk installasjon på en lik pc (og ativert med min lissenskode). PC-en den ble klonet fra er nå borte, så jeg har ingen mulighet for å legge inn XP på nytt. Har googlet litt og funnet ut at en oppgradering av BIOS kan hjelpe, men oppgraderingene til min HP finnes kun som EXE filer, og jeg tar selvsagt ikke sjansen på å emulere BIOS-oppgradering i wine (tror ikke det går heller) Noen som har noen idé om hva jeg kan gjøre for å få tilbake spillytelsen til mitt gamle ATI kort (Windows)? Jeg vil helst ha linux også. Edit: Kan nevne at jeg har hatt problem med UUID i grub2 på samme pc. Endret 4. desember 2009 av Kongeskipet Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) men oppgraderingene til min HP finnes kun som EXE filer, og jeg tar selvsagt ikke sjansen på å emulere BIOS-oppgradering i wine (tror ikke det går heller) Har prøvd, det virker ikke. Noen som har noen idé om hva jeg kan gjøre for å få tilbake spillytelsen til mitt gamle ATI kort (Windows)? Jeg vil helst ha linux også. Hvilket kort er det snakk om? Modellen er en stor del og så Husk å installere libgl og ati sin dri, så får du akkselerasjon på de fleste kortene, på noen av kortene nyere en 14xx så er 3D støtten... husker ikke Noe hint om hvor mye som fungere her: http://xorg.freedesktop.org/wiki/RadeonFeature R100, R200, R300, R400, RS690, R500 == Alt før Radeon HD 3xxx serien Litt mer informasjon: http://wiki.archlinux.org/index.php/Ati Edit: Kan nevne at jeg har hatt problem med UUID i grub2 på samme pc. Ok, grub2? Grub2 == bug2 <.< Det blir bedre, men jeg tipper det er grub som dro ned hele dritten. Hvet ikke helt hvordan å fikse.... Edit: XP er ikke tapt, men grub er ikke snill med deg Det letteste er å legge inn en litt mer stabil bootloader på et eller annet vis Endret 4. desember 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) lspci fra Ubuntu 8.04 sier: ATI Technologies Inc Radeon XPRESS 200M 5955 (PCIE) Men jeg vill helst beholde Windows til Windows-spill, så jeg slipper styret for å emulere de (vet at mange spill funker veldig bra i Wine, men ikke alle jeg spiller) Ser at boot flagget er Plassert på /dev/hda2, vill det hjelpe å lage en /boot partisjon på begynnelsen av disken? Endret 4. desember 2009 av Kongeskipet Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Den enkle løsningen: Installer Ubuntu 9.04 eller tidligere, eller annen distro med grub 1. Dette skal løse ALT av problemer. 2. Og ATI kortet ditt skal virke Men du må installere libdri, for å aktivere det. Under Linux altså. Den tunge løsningen: Involverer sannsynligvis å tvinge grub 2 til å reoppdage alt, og få inn riktig informasjon.... Godt mulig den fortsatt ikke vil godta XP da <.< Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Jeg er ganske sikker på at Debian Lenny (stable) ikke bruker Grub 2. Problemene med Grub 2 var før jeg klonet hele disken fra en med XP. Men løsningen for å få ATI kortet til å funke, er det for den åpne driveren eller for Catalyst? Har hatt store problemer med den åpne driveren i både Ubuntu 8.10, 9.04 og 9.10. Jeg tror kanskje problemene kan skyldes maskinvarefeil, men jeg har likevel aldri opplevd det samme med ATI sin catalyst i linux. Endret 5. desember 2009 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Her er mitt forslag for å fikse det: 1: Boote XP-cden og velge Reparer, for å så kjøre mixmbr (problemene fra XP-cden kommer først ved partisjoneringa) 2: Boote XP og oppgradere BIOS 3: Installere Debian på nytt Noen som er enige/uenige med fremgangsmåten? Veldig bra informasjon om feilen her Endret 5. desember 2009 av Kongeskipet Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Tja, jeg har ikke peiling på hva "Radeon XPRESS 200M 5955" sitt chipset er... Men jeg antar det er en plass mellom 98xx og 20xx, og 3D i den åpne er kanskje på plass. Virker nesten som dette er r200 chippen, kanskje? Støtten skal være der, men du må installere noe som heter dri før en del vil virke ordtellig. Tror ikke ATI kortet skal virker under 9.10 eller 9.04 med ati sine egne, men som sagt hvet jeg ikke hva kortet egentlig heter eller chipsettet(etter litt søking på nettet fant jeg heller ingen lshw output som gir hva det egentlig heter). Tipper du må sette opp xorg.conf manuelt for å få "god" ytelse: >How-to på Archlinx sitt wiki. Catalyst vil virke også(uten problemer, vis du bruker 9.3 eller gamlere), men søk opp på nette hvordan å øke ytelsen(hint, søk på "Radeon XPRESS 200M 5955"). Ytelse under Windows: http://support.amd.com/us/gpudownload/wind...deonaiw_xp.aspx Nyeste drivern, for ditt kort. Hvordan å fikse Windows: 1. Last ned http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso 2. Brenn ut 3. Start i gang kommandolinja, og kom deg inn på C: 4. kjør "chkdsk /r" (eller "chkdsk c: /r" vis du ikke kommer inn på c:) Og virker ikke dette..... anbefaler jeg å torrente ned en lette version av XP, vis du fortsatt har cd-keyen. Edit: Ikke uenig, virker som det aller enkleste å gjøre. Endret 5. desember 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Driveren du linket til er nøyaktig den jeg brukte i Windows Tror det kan være R300, lshw gav samme navn på grafikk-kortet sist jeg testet som lspci Endret 5. desember 2009 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Nå er XP sin bootloader i orden, og BIOS-en er oppgradert til F.13 (måtte rote litt med boot-flagget i gparted før XP ville starte). Spørsmålet da er hvordan jeg skal installere Debian for å ungå samme problemet igjen, eller om BIOS-oppgraderingen fikset det. Slik var det etter debian var installert: - /dev/hda1 100GB NTFS - /dev/hda2 57GB EXT3 / (boot-flag) - Utvidet partisjon 2,5GB /swap Nå er boot flagget flyttet til /dev/hda1, ellers er alt likt. Om jeg nå sletter alt utenom /dev/hda1 med gparted, og oppretter en /boot-partisjon på 100MB som andre partisjonen. så plasserer jeg / og /swap på resten av disken. Vill det funke da? Eller må jeg ha boot-partisjonen på begynnelsen av disken? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Installerte hele debian ( / ) på begynnelsen av en utvidet partisjon, og begge OS starter nå greit Endret 6. desember 2009 av Kongeskipet Lenke til kommentar
xaco Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Og virker ikke dette..... anbefaler jeg å torrente ned en lette version av XP, vis du fortsatt har cd-keyen. Dette er noe han i alle fall ikke bør gjøre. Man vet aldri om de versjonene er spyware, virus, trojaner frie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå