Gå til innhold

lage railgun av deler fra mikro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke det kun slik supergenier klarer?

Det er spørs hva du legger i ordet "supergenier".

Det finnes ganske mange folk som har klart å lage en railgun. Alt man trenger er litt kunskaper om elektroteknikk og magnetisme, i tillegg til litt praktiske ferdigheter.

Det å lage en railgun som kan skyte små stålpellets med nok kraft til å penetrere et kopiark er ikke nødvendigvis forbeholdt et geni.

Her er en side med litt overfladisk informasjon om en railgun og prosessen rundt å lage den.

Hvis det er en (relativt)kraftig sak du er ute etter, så krever det nok en del mere enn bare én kondensator. Dessuten er du nødt til å være villig til å faktisk sette deg litt inn i emnet.

Lenke til kommentar
så basicly er det bare å lade en capacitor og så kortslutte den mot to railer med et prosjektil oppå?

Nei prosjektilet er mellom skinnene og slutter kretsen mellom disse, dessuten så må du få opp prosjektilet i bevegelse før du setter på strømmen for å unngå å bare sveise fast prosjektilet. Dette gjøres ofte ved hjelp av en gass under høyt trykk som utløses bak prosjektilet rett før strømmen settes i gang (ikke brennbar gass da, nitrogen eller CO2 passer f.eks bra).

Og du må nokk ha mange flere enn en HV liten kondensator for å få nokk energi. Det krever en hel "kondensatorbank" med mange HV kondensatorer som er spesiellt lagd for å kunne tømme energien sin i en rask impuls.

Lenke til kommentar
så basicly er det bare å lade en capacitor og så kortslutte den mot to railer med et prosjektil oppå?

Nei prosjektilet er mellom skinnene og slutter kretsen mellom disse, dessuten så må du få opp prosjektilet i bevegelse før du setter på strømmen for å unngå å bare sveise fast prosjektilet. Dette gjøres ofte ved hjelp av en gass under høyt trykk som utløses bak prosjektilet rett før strømmen settes i gang (ikke brennbar gass da, nitrogen eller CO2 passer f.eks bra).

Og du må nokk ha mange flere enn en HV liten kondensator for å få nokk energi. Det krever en hel "kondensatorbank" med mange HV kondensatorer som er spesiellt lagd for å kunne tømme energien sin i en rask impuls.

ok, nå skjønner jeg hvorfor min ikke funker, jeg hadde prosjektilet stillestående, eneste som skjedde da var at jeg fikk masse smeltet metal og et kreaftig smell :p

Lenke til kommentar

prøvde igjen idag, med å dytte prosjektilet, "aluminiumsfolie" langs banen mens jeg kortsluttet kretsen for å prøve å få noe bevegelse, det eneste som skjedde er at jeg nettop hørte den høyeste lyden jeg har hørt, var absolutt den sykeste lyden, og jeg har hørt jævlig mye før for å si det sånn (våpengal slekt) :p

sitter nå i granatsjokk og skriver dette :p

Endret av mr-taco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...