Gå til innhold

Linuxdistro i Nordsjøen

Gjest Slettet-XEFPLz0r

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XEFPLz0r

Jeg låner en mini-pc med Win7 når jeg drar på jobb i Nordsjøen, men kommer ikke inn på nettet der ute. Problemet er at jeg må installere et active-x script som sjekker PC'n, samt man må helst bruke windows explorer for å få nettilgang. Det går an å bruke firefox, men da må man laste ned et tillegsprogram. Det ser ut til at Win7 ikke er kompatibelt med active-x scriptet, mens det går greit med xp og vista.

Spørsmålet mitt blir da: Hvilket Linux distro er best til å kjøre fra minnepinne og som er best kompatibelt med et nettverk som er satt opp med henblikk på XP og helst explorer 6?. Husk at jeg ikke har tilgang til å laste ned noe som helst før jeg får nettilgangen så alt må ligge på minnepinnen.

Siden det er en lånt PC vil jeg helst unngå å legge inn linux som dualboot på harddisken, men kjøre fra minnepinne. Plattformen det er snakk om er Ekofisk hvis noen andre er der ute og har en linux distro som virker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, her er min gale ide:

Slax + IE4Linux + Pen minnepenn = Ultra portabel distro med IE6 =D

Du trenger selvsagt ikke slax, men det er litt bedre bygd for dette. Du kan bruke hvilken som helst distro du vil, bare husk å montere /tmp og /var/tmp i tmpfs

Legg til

tmpfs /tmp tmpfs defaults,noexec,nosuid 0 0

I din /etc/fstab

Ikke ha swap på USB disken, da dette lett dreper deg. Ungå helst å splitte opp til flere partisjoner. Og husk å ta ut HD mens du installerer på USB penna, så du slipper å være uheldig med plassering av grub.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r
Er du på statoilnett å bruker en uautorisert pc på det nettverket gir du ris til egen ræv.

Neida, det er felles nettverket for alle arbeiderne på Ekofisk (ConocoPhillips). Det er bare at det er lagt opp til at du bør bruke XP/Vista.

Lenke til kommentar

Tviler på at et acitve-x.script som "sjekker pc-en" kjører glatt på en linuxmaskin. Det spørs jo selvfølgelig hva den sjekker, men jeg regner nesten med at den vil merke at noe er rart. Hva i all verden er poenget med det oppsettet forresten? Hvis noen vil smugle ut hemmeligheter, må det jo være smertelig enkelt uten nettilgang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r
Tviler på at et acitve-x.script som "sjekker pc-en" kjører glatt på en linuxmaskin. Det spørs jo selvfølgelig hva den sjekker, men jeg regner nesten med at den vil merke at noe er rart. Hva i all verden er poenget med det oppsettet forresten? Hvis noen vil smugle ut hemmeligheter, må det jo være smertelig enkelt uten nettilgang.

Vet ikke helt hva scriptet gjør, men dette er jo et slags gjestenettverk for alle arbeiderne uten tilgang på resten av serverne. Kanskje scripte er en måte å banne ip-adressen hvis du er inne på dirty sider!! ikke vet jeg!!

Har lastet ned Linux Mint på en bootable pinneminne, så skal jeg få prøvd å logge på når jeg er ute til jul. Tenkte kanskje jeg skulle lage en for ubuntu netbook remix også slik at jeg får prøvd den. :thumbup:

Edit: Lest litt mere om Slax som el_diablo foreslår, så tror jeg skal prøve den også. Virker som en superkompakt distro med det meste man trenger.

Endret av Slettet-XEFPLz0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...