Gå til innhold

Gratis nettkurs i matematikk?

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Håla.

Jeg har tatt ganske mange gratis onlinekurs i form av podcaster og tilhørende materiale (oppgaver, bøker, handouts etc.) og det finnes tonnevis av dette i forskjellige kategorier. Problemet er at de fleste er på et forholdsvis avansert nivå, og derfor kunne det ha vært fint å fått en grunnleggende bakgrunn i bl.a. matematikk (fysikk, kjemi og biologi står også på listen).

Er det noen som kjenner til slike gratiskurs som tar for seg en slags introduksjon til matematikk (gjerne på engelsk)?

Ser gjerne for meg at det skal dekke pensum tilsvarende for ca. videregående-nivå i Norge (1-3 klasse), og gjerne være på 50-100 podcast-timer forhåpentligvis inkludert læremateriell.

Noen som kjenner til et slikt tilbud?

Her er et eksempel på et slikt kurs for et litt høyere nivå:

http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Mathematics/18-0...tures/index.htm

/TH

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Takker for feedback!

Er dog mest interessert i et kurs hvor man faktisk har et skikkelig "pensum" å støtte seg til... Dvs. at man tar utgangspunkt i at "nå skal man lære seg <matematikk>", og starter på "bunn" og jobber seg oppover og tar for seg de relevante områdene i "riktig" rekkefølge. Khan-academy så veldig spennende ut, men der er det mer slik at man selv må plukke seg ut de temaene innen matematikk man er interessert i.

Jeg har funnet en veldig fin internettressurs som fungerer på denne måten, men den inneholder desverre ingen "leksjoner".

link: Free-Ed.net: Mathematics

/TH

Lenke til kommentar
http://www.youtube.com/user/khanacademy?blend=1&ob=4

Finnes veldig mye forskjellig her.

Denne er veldig bra! : ) På siden hans dekkes alt fra standard 2+2 til langt over VGS nivå! Dog med noen huller her og der hvis du har tenkt å følge lærerplaner, men hvis ikke er det veldig kurant! : D

EDIT: Leste akk. gjennom siste posten din - registrer deg på hjemmesiden hans, og finn akkurat det du er ute etter! : ) Er tilhørende oppgavesett og fin progresjon fra 2+2 til calculus! : )

Endret av Newklear
Lenke til kommentar

Hvis du tar sikte på å ta eksamen burde du investert 2-300kr i en mattebok for det kurset du vil ta eksamen i, også kan du se på filmene som er relevante til pensum og få støtte og løse oppgaver fra matteboka. Pensum er bygd opp forskjellig i forskjellige land i hverfall på vgs nivå.

Dersom du har nokså lett for å fatte ting og er flink til å regne, evt. spørre om hjelp på forumet her f.eks, tror jeg du lett kan få minst like god karakter som ved å betale 10000 + for ett kurs på privatskole

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...