Gå til innhold

Arsenal: Det beste angrepet med RvP ute?

Prinz Poldi

Anbefalte innlegg

4-3-3 fungerte lenge til perfeksjon for oss, men har skrantet siden van Persie ble skadd. Vi har gått målløse av banen i 3 av de 4 siste kampene, og det er på tide å diskutere hvordan angrepet vårt skal se ut uten Robin.

At Robin van Persie var en klassespiller visste alle, men etter det han viste denne sesongen trenger vi ikke lenger snakke om hans "enorme potensiale" og "god i form". Han er i den ypperste verdensklasse og det er ikke opp for debatt. Hvor mye han betydde for vårt oppbyggende spill merket vi først når han forsvant. Som spydspiss i 4-3-3 fant Robin seg til rette og fikk utnyttet sitt fulle potensiale. Spørsmålet er hva vi skal gjøre nå, med nederlenderen ute resten av sesongen.

De siste kampene har vi spilt med Nasri - Eduardo - Rosicky på topp. Når denne trioen ble annonsert ble mange i Arsenal-tråden glade, mens jeg tenkte i mitt stille sinn at dette blir tungt. Sannheten er at på dette nivået trenger du en viss fysisk tilstedeværelse hvis du skal utgjøre et farlig angrep. Ingen av dem er i nærheten til å vinne en duell mot en gjennomsnittlig stopper i Premier League. Dette ser du godt på hvordan alle tre søker ballen til enhver tid, ingen vil utfordre eller invitere til en stikker, da sjansen er stor for at de blir knust av en knokkelstopper. Det andre store problemet med denne trioen er at alle tre spiller alt for mange trekanter rett utenfor motstanders 16-meter. Mot det typiske kompakte etablerte forsvaret i Premier League har dette forsvinnende liten sjans for å virke. Det enkle er ofte det beste.

Selvfølgelig var det flere skader som førte til oppstillingen de siste kampene. Walcott og Bendtner var ute, og Arshavin kom inn i andre pga VM-ryken. Og slik som jeg ser det, er den beste løsningen for oss uten RvP, å spille med nettopp disse tre spillerne på topp. Jeg har aldri vært noen fan av Bendtner, og det er ikke lenger enn 12 måneder siden jeg skjelte han loddrett ut og mente han aldri kunne bli en kvalitetsspiller. Jeg har måttet svelge i meg de ordene, først og fremst fordi Nicky har vist seg som en svært habil målscorer. Han er den typen spiss som putter seiersmålet i slitekamper som på Upton Park eller Craven Cottage. Han er høy, sterk og god til å holde på ballen. Dermed fyller han de viktigste kriteriene til å spille spearhead. Bendtner har også uttrykt et sterkt ønske om å spille der, så jeg mener han bør spille hver bidige kamp på topp når han kommer tilbake fra skade.

På kantene vil jeg som sagt se Arshavin og Walcott. Arshavin er selvskreven, PL's beste venstreving med god margin. Det har vært mye tull med Shava utenfor banen i de siste månedene, men jeg tror mye kan spores tilbake til det at han er alt for snill/ærlig med avisene. Han er ikke typen for klisjètull. På banen utgjør han en enorm trussel med skuddet og det lave tyngdepunktet, han burde være en selvfølge og et av de første navna på blokka.

På den andre siden har jeg valgt Theo. Walcott sprenger budsjettet til klubben med alle sine isposer, men når han omsider kommer seg i form, ser jeg han som det beste valget på høyrevingen, også etter Robin vender tilbake. Theo har lært seg å bli tålmodig når han lukter på bakrommet, og har blitt vanvittig farlig. Det skaper urolige ringvirkninger i hele motstanderlaget når vi har Theo på banen. Stopperne må falle av tidligere pga Theo ligger og lurer -> backene må følge etter tilbake -> større rom på kanten, Arshavin slår inn og Bendtner nicker inn. Det som kan se ut som en tilfeldighet er Theos innvirkning på kampen. Håper Theo snart kan ta enda et steg, og virkelig melde seg på som en høyreving i verdensklasse, potensialet er udiskutabelt.

Så det er hvor jeg står. Jeg kan se argumentene for å bytte til 4-4-2, og jeg har ikke helt gjort meg opp en mening om den saken.

Discuss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin tråd! Enig i mye av det du sier. Jeg tror ikke et formasjonbytte vil hjelpe oss stort, da det ikke fører til mer fysikk på topp. Med de ledige spillerne vi har i dag, vil jeg helst se denne trioen fremme:

Arshavin - Vela/Eduardo - Nasri

Ikke mye fysisk styrke, dessverre, og det bekymrer meg litt. Når Bendtner kommer tilbake håper jeg at han også får spilletid, så vi enten spiller slik:

Arshavin - Bendtner - Nasri

Eller slik:

Bendtner - Vela/Eduardo - Nasri

Mest av alt håper jeg at vi henter en ny en. Chamakh eller Dzeko hadde vært en drøm. Men vi må ikke glemme at også van Persie trengte litt tilvendingstid før han begynte å blomstre som midtspiss.

Lenke til kommentar

Selv foretrekker jeg Arshavin - Bendtner - Nasri når dansken blir friskmeldt. Føler Theo ikke har så mye å bidra med bortsett fra farta. Føles som en evighet siden jeg har sett ham spille nå, men Nasri er mer taktisk smart, teknisk og er generelt en bedre spiller. På en annen side har vi sett at Theos fart kan være viktig. Da han ble tatt av mot Tottenham i fjor rakna vi jo totalt. På tampen av jevne kamper er han faktisk et bra defensivt våpen, da motstanderens backrekke må passe seg for å ikke være for høyt oppe. Men vi har 3 angrepsplasser, og en rekke spillere som kan roteres der. Konklusjonen blir vel at Arshavin og Bendtner er de beste alternativene i sine posisjoner, mens Nasri/Walcott/Rosicky kan godt roteres etter hvilket lag vi møter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...