HaxyQ Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Morn. Jeg og noen andre hadde en diskusjon for en stund siden, og vi kom egentlig aldri fram til noe felles mening. Det dreide seg om hvem som var sterkest mentalt av menn eller kvinner. F.eks hvem som takler breakups og familiedødsfall best, hvem som klarer å kontrollere kroppen sin best (tenker her på unge jenter som får spiseforstyrrelser osv pga de vil se ut som modeller. hører ikke om mange gutter som boler for å se skikkelig bøs ut), hvem behersker stress best osv. Det skal nevnes at dette ikke er en diskusjon om hvem som er smartest, sterkest fysisk, "skoleflink" el. Setter pris på innspill. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Du må nesten redusere spørsmålet til å gjelde spesifikke situasjoner, ellers er det ikkje nok data til å gjere ein antagelse. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Varierer vel fra person til person. Hvis du skal ha et klart svar, så må du først redusere menn og kvinner til stereotyper. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Ja, det er ikke akkurat trivielt å skulle komme frem til et slags fasitsvar. http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_differences Ifølge stereotypiske forestillinger: Kvinner "snakker om det", menn biter tennene sammen eller blir aggressive. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Mener jeg har hørt at forskning tilsier at kvinner har mye sterkere følelser en menn. Det vil si at ting som menn kanskje ikke syns er så veldig trist, kan kvinner synnes er veldig trist. Men har rett og slett mindre følelser slik. Jeg kan ikke bekrefte dette ettersom jeg aldri har testet kvinnefølelser selv (ettersom jeg ikke er kvinne). Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Noen kvinner er sterkere enn noen menn mentalt. Noen menn er sterkere enn noen kvinner mentalt. Noen er omtrent like sterke. Noen reaksoner er tillært, noen er arvet. Mener jeg leste en plass for en tid siden at følelser trigger større deler i kvinners hjerne. Men har ikke fakta til å bakke det opp. Men om følelser gjør deg sterkere eller svakere vet jeg ikke. Generalisering er jo kult, men ganske ubrukelig bortsett fra i propaganda. Endret 5. desember 2009 av Erigon Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Kvinner har langt mer empati enn de fleste menn ja... Noen ser ut til å tro at vi faktisk skal likestilles på alle områder, men jeg, og min kone, er skønt enige om at de forskjellene vi har er styrker og ikke svakheter hos hverandre. Kvinner er, så langt jeg har sett, bedre til å holde på med flere ting samtidig (vi menn har mer enn nok med å tygge toy og kjøre heis ) mens vi er flinkere til å fokusere på en enkelt ting og holde fokuset på det. Men dette, som alt annet, varierer såklart... Egentlig et godt bevis for tilpassnings dyktighet hos oss over millioner av år... Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Eg vil nok tru at det er veldig individuelt, men veldig ofte har jenter enklere for å snakke samen når dei går gjennom ei vanskeleg tid. Har eg inntrykk av. Som gut sjølve stenger eg alt av kjennsler inne, og vil helst ikkje at nokon skal vite korleis eg har det. Av den grunn vil eg egentleg tru at jenter kjem betre ut av tragiske hendingar. Men det er veldig individuelt, men reint sterotypisk som dei nemner. Men det er berre kva eg tykkjer då. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) En canadisk forsker ved navn Sandra Witleson har studert menn og kvinner med tanke på å forsøke og lokalisere følelsene i hjernen. Hun lot testpersonene møte sterke følelsesmessige inntrykk. Disse ble først forevist høyre hjernehalvdel via venstre øye og øre, og deretter venstre hjernehalvdel via høyre øye og øre. Det er ikke like lett å eksakt lokalisere følelser som romforståelse eller talefunksjon, men forskningsresultatene viser hvor følelsene generelt ser ut til å være lokalisert iflg undersøkelse med MRI (magnettomografi). Witlesons konklusjon er at følelser hos menn generelt er lokalisert til høyre hjernehalvdel, noe som betyr at de kan fungere adskilt fra andre hjernefunksjoner. I en diskusjon kan en mann f.eks argumentere logisk og med ord (venstre hjenehalvdel) og deretter dreie over til senteret for romforståelse (høyre hjernehalvdel) uten å involvere følelser i saken. Det er som om følelsene har et lite avlukke for seg selv. Fordi mannen har tynnere hjernebjelke, betyr det at følelsene i mindre grad vil operere samtidig med andre funksjoner. Hos kvinner er følelser bredt ut over et større område som går over begge hjernehalvdelene. Følelsene kan dermed operere samtidig med andre hjernefunksjoner. En kvinne kan f.eks komme i sterk sinnsbevegelse når hun diskuterer et følelsesbetont emne, noe som i mindre grad vil skje hos en mann. Det kan hende han nekter å diskutere saken og på denne måten unngår å reagere emosjonelt. Han vil ikke at noen skal få inntrykk av at han mister kontrollen. Kvinners følelser kan i det store og det hele kobles inn samtidig med de fleste andre hjernefunksjonene. Professor i nevropsykologi ved University of Pennsylvania, Ruben Gur, har gjort liknende undersøkelser og kommet frem til at fordi mannens hjerne er sterkt ”båsdelt”, handterer den følelser på et mer grunnleggende dyrisk nivå, ikke ulikt en angripende krokodille. En kvinne derimot vil gjerne ”sette seg ned å snakke om det”. Når en kvinne er i sterk sinnsbevegelse, bruker hun ekspressivt minespill og kroppsspråk og et bredt reportoar av talemønstre når hun snakker. En mann som kobler inn følelser, vil snarere få ’krokodillatferd’ og angripe enten med ord eller fysisk aggresjon (s.153). Boken viser til at moderne menn bærer på en genetisk arv som krever at de skal være modige og ikke vise svakhet. Vi kvinner lurer ofte på hvorfor menn alltid må gjøre seg så sterke. Kan de ikke bare vise hva de føler? Når en mann er sint eller ute av seg, stenger han ofte av følelsene sine og kan virke avvisende eller fjern. Kvinnen har en tendens til å prøve å hale ordene ut av han med makt for å få han til å diskutere problemene. Mannen er av naturen mer mistenksom, konkurranselysten og kontrollert, og han skjuler ofte sine følelser for å beholde kontrollen. Oppdragelse og sosial betinging forsterker denne atferden. Gutter lærer at ”store gutter gråter ikke”, de ”tar det som en mann” med ”ryggen rak og blikket fritt”. Kvinnen, som tidligere skulle passe på hjem og boplass, har en hjerne som er innrettet på åpenhet, tillit og samhold, på å vise sårbarhet og følelser. For henne er det ikke nødvendig å beholde kontrollen absolutt hele tiden. Derfor forvirres lett menn og kvinner over hverandres reaksjonsmåter når de står overfor problemer sammen (ibid.). Hm. Dette kan kanskje si litt om hvorfor kvinner mye lettere både snakker om og reagerer ut fra følelser. For oss er det den naturligste ting i verden – og ikke et tegn på at vi har et problem :o) (NB! Dette innlegget er skrevet for å antyde at det ofte (men ikke alltid) er forskjell på menn og kvinner. Det betyr ikke at jeg mener at alle menn er like, eller at alle kvinner har samme personlighet. Men noen ting går igjen, og jeg tror det er fordi det skal være slik. Vi kan utfylle og lære av hverandre. Jeg tror også det er viktig for menn å forstå litt av dette med kvinner og følelser. Det kan komme noe godt ut av det Kilde: http://amelie78.blogspot.com/2006/03/forsk...ner-mht_22.html Endret 6. desember 2009 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Noe som kanskje burde nevnes er at menn tar selvmord tre ganger så ofte som kvinner... Dette indikerer enten at kvinner driver menn til selvmord, eller at menn er mer utsatte for alvorlig depresjon. Hvis vi antar det siste, så er det vel ganske tydelig at menn ikke er fullt så gode i forhold til mental helse i hvert fall? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Eller at menn er flinkere til å ta livet sitt.. Mener å ha lest at kvinner bruker mer piller osv når de skal ta livet sitt mens menn bruker pistoler og tau. Litt vanskeligere å overleve bly i panna enn en overdose sovepiller. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Noe som kanskje burde nevnes er at menn tar selvmord tre ganger så ofte som kvinner... Dette indikerer enten at kvinner driver menn til selvmord, eller at menn er mer utsatte for alvorlig depresjon. Hvis vi antar det siste, så er det vel ganske tydelig at menn ikke er fullt så gode i forhold til mental helse i hvert fall? ...eller at menn stenger følelser inne i seg og holder de der til de eksploderer en dag.... Kvinner er flinkere til å snakke om dette til venner og venninner og får blåst sikkerhets ventilen mye fortere... Det er ikke nødvendigvis slik, men det kasn se slik ut. Så gutter, snakk om problemene! Noen ganger kan faktisk en ren monolog hjelpe deg, bare noen gidder å lytte.... De trenger ikke å løfte en finger i etterkant, men du har fått det ut.... Har prøvd dette selv (har hatt noen fantastiske arbeids kolleger ) så jeg vet at det hjelper å få det ut... Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Begge kjønn lider av høylytt dumhet, såpass kan vi slå fast. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Ja dat kan vi slå fast! (Selv om det minner om å slå fast det selvsagte.... he he) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå