Gå til innhold

NHH - Erfaringer og tips

mj-

Anbefalte innlegg

Heihei, jeg går nå sisteåret på VGS, og har begynt å vurdere NHH. Har alltid tenkt på å studere økonomi, men var ikke klar over at jeg faktisk hadde omtrent gode nok karakterer til å komme inn (har 52,9 per nu, etter mine beregninger) og vil nok beholde det snittet om jeg ikke mister hodet på eksamen eller går på en smell i noen fag frem til sommeren.

Men bare lurte på hvordan livet på NHH er. Hvordan er miljøet? Hvordan er folk der? Har hørt det er mye pappagutter og rikmannssønner der, er dette bare myter? Hvordan er kjønnsbalansen? Og hvordan er jobbmulighetene i ettertid?

Jeg har egentlig store drømmer om å jobbe i et internasjonalt selskap, eller i alle fall i et norsk selskap hvor jeg forhandler mye med utenlandske aktører og lignende. Elsker å reise, dette har jeg arvet fra mine foreldre som i gj snitt reiser på 4-5 utenlandsreiser i året. Jeg har høy kompetanse i engelsk vil jeg påstå, ligger nesten alltid mellom 5 og 6, både muntlig og skriftlig, og har gode grunnkunnskaper i tysk, som jeg planlegger å utvikle til flytende tysk. 1 eller 2 språk til hadde vel ikke vært dumt? Noen anbefalinger her?

Men tilbake til jobbmulighetene, hvis jeg får gode karakterer på NHH, hvordan ligger jeg an i arbeidsmarkedet? Vil det være en fordel å ta førstegangstjenesten først, for CV'en sin skyld altså?

Mange spørsmål, og en smårotete post, men håper dere forstår. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk på NHH i et halvår før jeg sluttet. Jeg var ikke motvert, og likte heller ikke fagene. Miljøet er bra, men det er en del pappagutter der ja.. Men det er faktisk mange kjekke folk der, og pappaguttene finnes overalt!

Skal du studere økonomi så er NHH den beste skolen, og man har gode sjangser for å få en spennende og godt betalt jobb etter endt studie! Spør hvis det er noe mer konkret du lurer på :)

Lenke til kommentar

NHH er den desidert beste skolen for økonomi utdannelse i Norge. Jobb mulighetene vil være særdeles gode hvis du kommer deg ut derifra med en siviløkonom master. Dette gjelder både på det norske og det utenlandske markedet.

Blir kvalm av at dere snakker om såkalte "pappagutter" som om det skulle vært en slags bakterie? Hva er det egentlig dere sikter til? Vil bare opplyse om at det pr dags dato går rundt 60% jenter på NHH. Av de resterende 40% så er det vel spredt fra alle samfunnslag og alle byer.

Folk som snakker på måten dere snakker om forskjellige mennesker virker for meg lite opplyste og lite modne. Lykke til videre uansett.

Endret av jayplay
Lenke til kommentar
Folk som snakker på måten dere snakker om forskjellige mennesker virker for meg lite opplyste og lite modne. Lykke til videre uansett.

Slapp av:) Grunnen til at jeg brukte uttrykket 'pappagutter' er fordi en venn av meg sa at søsteren sluttet etter bacheloren fordi hun ikke trivdes så alt for godt der, og det "var nesten bare pappagutter der". Var bare i søken etter et mer passende ord, jeg brukte det. Men det jeg egentlig mente var vel 'kjipe folk', og etter responsen jeg har fått her hittil virker det som miljøet der er bra likevel :)

Så at fjorårets snitt på hovedopptaket var 54,7, (54,4 vara), er det noe som tilsier at det kommer til å øke noe særlig til neste eller opptaket 2011?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke inntrykk av at det er så mange "pappagutter" på NHH. Jeg har iallfall aldri sett så mange slike der de gangene jeg har vært der. Og av dem jeg kjenner som går der, faller ingen inn under denne kategorien...

Mitt inntrykk er at de fleste på NHH er oppegående og sympatiske folk, at høyskolen har høyt faglig nivå og dessuten veldig bra sosialt miljø. Hadde jeg ikke studert jus, hadde jeg nok valgt NHH.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg går tredje året på nhh nå. Hvis du vil ha graden siviløkonom og du har karakterene, anbefaler jeg nhh.

Det har vært mye snakk om pappagutter her. Jeg skjønner veldig godt hva de som snakker om dette mener, selvom jeg kanskje ikke bruker uttrykket så mye selv ;) Det er noen som utmerker seg som pappagutter, men du skal være klar over at det er ikke så mange som er slik, de virker nok bare overrepresentert fordi de har en tendens til å være svært synlige.

Miljøet er kjempebra, det skal godt gjøres om du ikke finner noen du liker eller en interessegruppe som passer for deg (har selv vært innom tre stykker). Det er også mange fester og arrangementer på skolen, og noen er av de største i Bergen, som Uken.

Kjønnsbalanse og statistikk som det, kan du finne på nhh.no, men virker ganske 50/50 på det jeg har sett.

Når det gjelder jobbmuligheter kommer det selvfølgelig veldig an på mye mer enn hvilken skole du gikk på. Når det er sagt, skulle det være gode muligheter til å skape nettverk som du kan bruke i jobbsøking i fremtiden, samt at det er mange bedriftspresentasjoner på skolen hvert semester, noe som gjør det litt lettere å få inntrykk av de forskjellige selskapene. Det er flere interessegrupper/underutvalg osv (se nhhs.no) som også har oppgaver som kan være relevante for fremtidige jobbsøk.

Hvis du er flytende i mer enn et fremmedspråk, høres en CEMS-master ut som det er noe for deg. I Norge er det bare nhh som tilbyr denne masteren. Utveksling et semester på bachelor er mulig (gjort det selv), og det er også mulig å ta et semester i utlandet på master. Du kan forresten forbedre tysken din med tysk som valgfag på bachelor, hvis du trenger det.

Gode karakterer, og et bra nettverk når du er ferdig på nhh burde gi deg mulighet til å gjøre nesten hva du vil. Det høres kanskje pompøst ut (venter bare på at noen skal begynne å klage :p), men jeg mener at det er tilfelle :)

Når det gjelder førstegangstjenesten (tok min før jeg begynte), så tror jeg nok at om det skal telle i stor grad på fremtidig jobb, burde du i så fall ta lederutdanningen (to år). Det er ingen som sier at førstegangstjenesten er negativt selvfølgelig, men skoleavisen ol. har intervjuet ledere, og de er først og fremst interessert i relevant erfaring (les: militæret er kun halvveis relevant for dem), slik som lederutdanningen i forsvaret.

Bare spør igjen hvis du lurer på noe.

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar

Veldig mange gode svar her, jeg må bare takke! :) Liker å lese at miljøet er bra, er en veldig stor motivasjonsfaktor for meg, greit å stortrives hvis man skal tilbringe 5 år av livet sitt på en skole. Også koselig å se at NHH øker på rangeringen!

Men jeg husker å ha lest at sted at NHH hadde fått bevilget penger fra staten til å oppgradere campus? Fant minimalt om dette når jeg søkte på div søkemotorer. Er dette en realitet, eller var det bare noe jeg drømte?:p

Redigering: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/NHH-faar-b...ytt-804134.html

Her hadde vi noe ja!

Endret av mj-
Lenke til kommentar

NHH er nok Norges beste skole tett følgt av BI, innen økonomi/finans.

Riktignok tok jeg økonomi/finans fag i utlandet og har aldri studert høyere utdannelse i Norge. Noe som sikkert er hakket bedre.

Endret av investor
Lenke til kommentar

Til de som ikke har sett mange pappagutter på NHH: har dere kjørt forbi i høy fart med begge øyne lukket, iPod i ørene og skylapper? Det er ikke plagsomt med mindre man lar seg plage av det – og det gidder jeg ikke – men det er en stor flokk snedige mennesker som prøver å få ekstraordinært mye oppmerksomhet for underlige prestasjoner.

Med det sagt – skolen er såpass stor at det alltids finnes nok av artige mennesker å bruke tiden sin på, og man velger selv hva man gidder å bruke energi på. Mange flinke forelesere og medstudenter – og selvfølgelig en del av det motsatte, både studenter og forelesere. Det blir hva man gjør det til – uavhengig av om man aspirerer til medlemskap på Lacrosse-laget ...

Litt mer praktisk, på den negative siden: fasilitetene ved NHH er så som så. Dette kommer sikkert til å forbedre seg en hel del med nybygget, men det dreier seg like mye om ledelsens holdning som noe annet. Case in point: de som er velsignet med adgangskort kan ta en tur opp i høyblokken og se på det som så pent heter «miljørom»; ca. 1/4 av hver etasje er holdt av til avslapningsareale med sofaer og aviser, mens doktorgradsstipendiater har halvdårlige kontorer et helt annet sted – og en av lesesalene ble lagt ned for å gi plass til disse stipendiatene. Det klages høylytt over dårlig økonomi, mens 1000-2500 pr stol i ansattkantinen ikke er noe problem.

Sammenlign situasjonen med for eksempel NTNU, der mange masterstudenter deler kontor med et par andre (samme tilbud gir NHH til stipendiater!), eller mange av UiBs fakulteter som gir studenter faste lesesalplasser. Igjen, man kan velge å se på dette som et betydelig problem eller bare en liten del av en større pakke.

---

For øvrig synes jeg ikke uttrykket pappagutter i NHH-sammenheng har allverden med samfunnslag å gjøre – ellers hadde ikke Postgirobygget vært ansett som høykultur og hettegenser det eneste rette. Det dreier seg som så ofte ellers om et ønske om tilhørighet.

Lenke til kommentar

Det er ca 40% Jenter på NHH. Målet er 50% og skolen jobber aktivt med diverse prosjekter for å nå dette. På NHH møter du alle typer mennesker, "pappagutter" inkludert. Men hva er egentlig problemet med det? Disse guttene må jobbe hardt for karakterene, det må forresten sunnmøringene, moldenserne, totningene og trønderne også (totninger kan være pappagutter, men du skjønner hva jeg mener) Det er absolutt ikke et overtall av noen "typer" annet enn engasjerte og ambisiøse mennesker.

Å begynne på NHH er ganske intenst. I motsetning til UIB, HIB og BI er vi plassert litt for oss selv ute i breiviken. Dette har gitt grobunn for den beste studentforeningen i landet! Det er flust med idrettslag som spenner fra roing, frisbee og bakkeløping til softball og lacrosse. NHHS har grupper som dekker alt fra næringsliv og veldedighet til kantatekunst og hornmusikk. NHHS arrangerer UKEN hvor ca 1000/3000 stud.NHH er frivillige (Pluss eksterne). NHH Symposiet hvor ca 300-400 er frivillige. Du har alt fra oktoberfest og togaparty i aulaen til pubquiz og bedriftspresentasjoner i klubben til BergensBaneLøpet og Økonomiske vinterleker. Jeg tror også du kan få en sånn mastergrad i et eller annet økonomi og ting. Men hvem har tid til det? Hvis ikke dette skulle være nok, så har du tilbud i sentrum også.

Fasilitetene er ikke like moderne som på BI nydalen. Servicebygget er satt sammen av mange deler, det er derfor varierende standard. Nyeste tilskudd kom vel på 90-tallet. I tillegg bruker skolen Merinobygget som er plassert ca 60m (vertikale meter) nedenfor Service. Der er det største auditoriet og mesteparten av lesesalplassene. Merinobakken holder deg i form. Dette skal fases ut når nybygget kommer på plass. I kjelleren har du Klubben og Campus (utestedene) som driftes av stud.NHH for stud.NHH. (Billig øl eller sprudlevin/champis hvis du er stereotypisk pappagutt fra toten) Stortstuen (Aulaen) hvor 1200 personer kan digge Aqua på scenen eller 600 kan nyte et aulashow (De er det mange av)

I direkte nærhet til NHH har du fotballbaner, treningshall, diverse fjell, Statoil og Rema1000. Nevner Statoil fordi du kan kjøpe kaffekoppen og snylte kaffe hele året. Hvis jeg ikke tar helt feil kommer det en pizzasjappe også.

Kan alltids kunne svare på flere spørsmål hvis det er ønskelig.

Lykke til med valg av skole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...