JarleJ Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Hei. Har en PC som har begynt å restarte helt av seg selv uten at det kommer noe feilmelding av noe slag. Ingen BSOD ingen feilmeldinger i eventloggen. Restart skjedde ikke ofte i begynnelsen, men det virker som det skjer oftere nå. Maskinen ble bygget i desember 2005. Har byttet DVD brenner, Grafikk kort og PSU. De to siste ble satt inn for 1 år siden og maskinen har gått bra siden da. Når skjer det? I begynnelsen så skjedde det stort sett bare ved spilling. Noen ganger (oftere nå enn før) skjer det ved pålogging og noen ganger etter en tids bruk. Hvis jeg bare starter maskinen og ikke logger på, så skjer det ikke. Kan da aksessere maskinen (disk/dvd) fra andre maskiner og den restarter ikke. Bortsett fra hvis du prøver å skrive ut på en lokal skriver tilknyttet maskinen, da hender det at den restarter. Hvis jeg får til en pålogging uten at den restarter, og deretter lar den være, så restarter den ikke. En gang som jeg hadde fått til dette så restartet den når jeg rørte på musa for å vekke skjermen (ikke standby, bare avslått skjem). Da hadde den stått i flere timer. Har prøvd følgende: å kjøre en System Restore tilbake til et tidspunkt før problemene oppsto for å luke ut eventuelle software/driver problemer. Det var kun noe windows update endringer så jeg hadde ikke videre tro på det, men det er i alle fall prøvd. Renset maskinen for støv og drit og skrudd på temperatur monitorering. Uten aktivitet på maskinen ligger CPU på 48 grader og hovedkort på 43 grader. Dette er kanskje noe høyt men skulle ikke resultere i en restart. Har opplevd at maskinen restarter med en CPU temp på rundt 50. Kjørt Memtest86+ V1.70 i 4 timer (6 eller 7 pass) uten en eneste feil eller restart. Kjørt CPU Burn In fra Ultimate boot cd i 15 minutter (3000000 iterasjoner) uten feil eller restart; Kjørt Stress CPU Ultimate boot cd i 45 minutter (850000 iterasjoner) uten feil eller restart; Byttet skjermkort, men samme feil. Har en følese av at dette er hardware relatert, men vet egentlig ikke. Er det noen som har noen ideer til hva dette kan være, eller hvordan jeg kan feilsøke videre? Er takknemlig for all hjelp! Endret 5. desember 2009 av JarleJ Lenke til kommentar
substeve Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 For å feilsøke videre, start i safemode og se om problemet oppstår da. Gjør det det ligger problemet enten i windows eller i hardware. Er enig med deg at det virker relatert til hardware/hardware-drivere, men å finne ut av det uten noen logger å gå etter er vanskelig. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Never mind... Endret 7. desember 2009 av OlaOlablakken Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Bra førstepost! Det virker som om tempen på CPU'en er noe høy. Tipper på at du kjører med stock kjøler. Du bruker vel kjølepasta ? Evt. fjern gammel pasta , og sett på ny. Jeg byttet ut stock kjøleren , og tempen sank med 15 - 20°C. For å følge med tempen kan du bruke HW Monitor Edit : Du har jo allerede satt på temp måler ser jeg. Endret 7. desember 2009 av johome Lenke til kommentar
JarleJ Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Bra førstepost! Takk! Det virker som om tempen på CPU'en er noe høy.Tipper på at du kjører med stock kjøler. Du bruker vel kjølepasta ? Evt. fjern gammel pasta , og sett på ny. Bruker Thermaltake Big Typhoon kjøler (sjekk signatur). Husker ikke om jeg la på kjølepasta, kan jo ikke huske så langt tilbake som til 2005. Men regner med at jeg fulgte bruksanvisningen som fulgte med, og la det på. Tror også eventuelle problemer rundt dette ville vist seg tidligere. Maskinen har jo kjørt ok siden 2005. Har monitorert temperatur både med PC-Probe som tilhører MB, men også med HW Monitor. Temperaturene ser greie ut bortsett fra 1 som HW monitor kaller AUXTIN denne ligger ofte på 120 grader når det ikke er aktivitet på maskinen. Noen som vet hva dette er og om det er ok? ... start i safemode og se om problemet oppstår da Har også prøvd å starte maskinen i Safe Mode og da skjer ingen restart. Prøvde videre å starte i normat mode men disabler en del services og alle programmer fra startup (benytter msconfig). Jeg får da logget på uten restart, noe som har vist seg å være bortimot umulig i det siste. Hvis jeg da prøver f.eks lese avisen vha firefox, så restarter den etter kort tid. Begynner å tenke på at det kanskje kan være at det skjer når maskinen får en viss belastning. Har mulgighet til å bytte ut PSU for å sjekke om det kan hjelpe. Noen som tror det kan ha noe for seg? Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Husker ikke om jeg la på kjølepasta, kan jo ikke huske så langt tilbake som til 2005. Dette bør du sjekke med en gang. Kjølepasta bør i tillegg skiftes ut med jevne mellomrom. Jeg bruker Noctua NT-H1 , sjekk denne testen og veileding Ville også sjekket ut minnebrikkene. Test med en og en brikke. Bytt plasseringen. Kan du legge ut bilde av HWMonitor. Slik er det hos meg : Tror den 620 W PSU'en burde klare dette , lett. Endret 7. desember 2009 av johome Lenke til kommentar
JarleJ Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Kjølepasta bør i tillegg skiftes ut med jevne mellomrom.Jeg bruker Noctua NT-H1 , sjekk denne testen og veileding Kan nok være en ide å bytte ut/sjekke kjølepastaen ja. Skal prøve det. Ville også sjekket ut minnebrikkene.Test med en og en brikke. Bytt plasseringen. Har tenkt tanken men ikke kommet helt dit enda. I og med at Memtest86+ kjørte i 4 timer uten feil så har jeg prioritert ned dette. Kan du legge ut bilde av HWMonitor. Tror den 620 W PSU'en burde klare dette , lett. Jeg tror også at den klarer det lett, men kanskje den har blitt litt syk, sånn at den gir feil volt styrke eller noe sånt av og til. Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 CPU tempen var noe høy , men ikke alarmerende. Min temp er ca 20°C lavere. Den der AUXTIN var nytt for meg, vet ikke hva det for noe. Lastet ned den nye versjonen av HWMonitor , og AUXTIN tempen min er på 37°C , mens din er helt oppe i 127. Lenke til kommentar
JarleJ Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 CPU tempen var noe høy , men ikke alarmerende. Min temp er ca 20°C lavere. Den der AUXTIN var nytt for meg, vet ikke hva det for noe. Lastet ned den nye versjonen av HWMonitor , og AUXTIN tempen min er på 37°C , mens din er helt oppe i 127. Har googlet litt rundt denne AUXTIN og det er flere som har høye verdier der. Ser ut til at det kan være en sensor feil, evt en som ikke lar seg måle. Noen mener at dette skal være måling av strømforsyning. Skal prøve å bytte rundt på minnebrikker, bytte PSU osv når jeg får litt tid. Kommer tilbake med mer info da. Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hei Bruker du trådløst nettverkskort? eller kablet nett? Jeg hadde det samme problemmet med min gamle selbyggpc, bare restartet uten videre. Det viste seg at det trådløse nettverkskortet lagde problemer, driveren var for gammel, kortet ikke kompatibel eller noe i den duren. Jeg fjernet det trådløse nettverkskortet og kablet nettet, etter det har aldri problemet oppstått. Slystr Lenke til kommentar
JarleJ Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 HeiBruker du trådløst nettverkskort? eller kablet nett? Jeg hadde det samme problemmet med min gamle selbyggpc, bare restartet uten videre. Det viste seg at det trådløse nettverkskortet lagde problemer, driveren var for gammel, kortet ikke kompatibel eller noe i den duren. Bruker kablet nett integrert på hovedkortet. Skjedde dette plutselig i din maskin etter en tids bruk eller var det problemer fra starten etter at du hadde bygd den? Hadde du ingen BSOD eller feilmelding i eventloggen? Det pleier å komme når det er driver feil. Har nå prøvd følgende i tilegg til det som er forsøkt tidligere: Har 2 minnemoduler i maskinen. Har tatt ut den ene og prøvd, byttet med den andre og prøvd. Tatt ut TV kort, koblet fra diskett stasjon og to av diskene. Testet med annen strømforyning. Ingen av forsøkene har gjort noe forskjell. Det eneste jeg ikke har prøvd å koble fra er DVD brenneren, men skal vel prøve det også. Er det noen som har flere ideer? Kan dette være software relatert, eller kanskje det er hovedkortet som har begynt å feile? Lenke til kommentar
noXelon Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Slå av automatisk restart Prøv ccleaner og reparer prog Kan hende det hjelper, hadde samme feil før og det hjalp hos meg Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Kjølepasta bør i tillegg skiftes ut med jevne mellomrom. Det tror jeg nesten du må utdype litt mer ... og gjerne begrunne. Hva slags "mellomrom" snakker du om? Hver måned? Hvert år? Annenhvert år? What? Kan nok være en ide å bytte ut/sjekke kjølepastaen ja. Skal prøve det. GPU'en ser ikke spesielt varm ut, men det kan jo være andre grunner til at et skjermkort feiler. Er det noen spesiell grunn til at det er utenfor mistanke? Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Kjølepastaen vil etter en stund bli stiv/hard , og mister således noe av evnen til å lede bort varmen. For å sjekke dette er det bare å notere ned tempene (f.eks ved HWMonitor) når man nylig har påført pasta. Skulle tempen etter en stund bli høyere , kan en av årsaken til det være pastaen. Vanskelig å si eksakt hvor ofte man skal skifte ut pasta , men i dette tilfellet har han hatt PC'en siden 2005 , og da er det nok på tide å påføre ny pasta. Tipset om kjølepastaen var forresten noe jeg selv kom over her på forumet for en stund siden. Fra den testen jeg linket til : Før vi viser dere hvilket produkt som er best, vil vi vise dere hvordan man påfører pastaen korrekt. Rent bortsett fra overklokkerne, så skjer ikke en slik påføring ofte. Og Slike pastaer varer gjerne i flere år, så det er ikke snakk om en investering du må gjøre ofte. Endret 10. desember 2009 av johome Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Kjølepastaen vil etter en stund bli stiv/hard , og mister således noe av evnen til å lede bort varmen. For å sjekke dette er det bare å notere ned tempene (f.eks ved HWMonitor) når man nylig har påført pasta. Skulle tempen etter en stund bli høyere , kan en av årsaken til det være pastaen. Vanskelig å si eksakt hvor ofte man skal skifte ut pasta , men i dette tilfellet har han hatt PC'en siden 2005 , og da er det nok på tide å påføre ny pasta. Tipset om kjølepastaen var forresten noe jeg selv kom over her på forumet for en stund siden. Bland kjølepastaen med snake oil så løser det seg. Og glem hybelkaniner, de har slevsagt ikke noe med økende temperatur over tid å gjøre. Lenke til kommentar
PANDE_JE Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Du kan jo ta en titt på elektolyttkondensatorene på hovedkortet. Hvis en eller flere av dem viser det minste tegn på svelling så trenger du ikke lete lenger. Sjekk det blanke dekselet på toppen av kondensatoren. Hvis det ikke er fullstendig flatt, men buler litt opp, så har du svelling. Det er kurant å skifte ut disse, i så fall... Lenke til kommentar
JarleJ Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 GPU'en ser ikke spesielt varm ut, men det kan jo være andre grunner til at et skjermkort feiler. Er det noen spesiell grunn til at det er utenfor mistanke? Ja. Jeg har prøvd med et annet skjermkort (sjekk første post) Slå av automatisk restartPrøv ccleaner og reparer prog Kan hende det hjelper, hadde samme feil før og det hjalp hos meg Automatisk restart er av. Det er ingen feilmeldinger i eventloggen (de ville vært der hvis jeg fikk BSOD, men hadde automatisk restart). Har ikke prøvd ccleaner, men har ikke helt tro på at opprydding skulle hjelpe. Feilen begynte plutselig å skje uten at jeg hadde gjort noen endringer. Du kan jo ta en titt på elektolyttkondensatorene på hovedkortet. Hvis en eller flere av dem viser det minste tegn på svelling så trenger du ikke lete lenger. Sjekk det blanke dekselet på toppen av kondensatoren. Hvis det ikke er fullstendig flatt, men buler litt opp, så har du svelling. Det er kurant å skifte ut disse, i så fall... Ok skal sjekke dette. Må bare finne ut hva elektolyttkondensatorer er først Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 HeiBruker du trådløst nettverkskort? eller kablet nett? Jeg hadde det samme problemmet med min gamle selbyggpc, bare restartet uten videre. Det viste seg at det trådløse nettverkskortet lagde problemer, driveren var for gammel, kortet ikke kompatibel eller noe i den duren. Bruker kablet nett integrert på hovedkortet. Skjedde dette plutselig i din maskin etter en tids bruk eller var det problemer fra starten etter at du hadde bygd den? Hadde du ingen BSOD eller feilmelding i eventloggen? Det pleier å komme når det er driver feil. Har nå prøvd følgende i tilegg til det som er forsøkt tidligere: Har 2 minnemoduler i maskinen. Har tatt ut den ene og prøvd, byttet med den andre og prøvd. Tatt ut TV kort, koblet fra diskett stasjon og to av diskene. Testet med annen strømforyning. Ingen av forsøkene har gjort noe forskjell. Det eneste jeg ikke har prøvd å koble fra er DVD brenneren, men skal vel prøve det også. Er det noen som har flere ideer? Kan dette være software relatert, eller kanskje det er hovedkortet som har begynt å feile? Hei Dette skjedde etterhvert, i første omgang etter en oppgradering fra XP til Vista. Installerte etter en stund sp1 til Vista og da forsvant problemet. Så oppg. til Win 7 da kom problemet igjen.. Det var da jeg kastet det. Nå jeg tenker etter burde det kanskje gått opp et lys når Vista klaget på det. Jeg sjekket ikke eventloggen, men bruket noen timer på Google... Har du funnet noen fornuftig løsning? Lenke til kommentar
JarleJ Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Her er en oppdatering: I og med at problemet ikke ha latt seg presse frem så enkelt uten å logge på windows (det har skjedd noen ganger når jeg har printet fra en annen maskin til en lokal skriver), så tenkte jeg at jeg skulle utelukke software problemer. Tok derfor å koblet til en gammel 80GB IDE disk som jeg hadde liggende, satte denne som boot disk og startet installering av XP Proffesional på den. Dette gikk bra helt til den kom til siste punktet på installasjonen som er finalizing installation. Den startet med saving settings eller noe sånt og plutselig restartet maskinen. Den startet da installeringen på nytt, og jeg tenkte hvorfor ikke prøve en gang til. Den restartet på eksakt samme sted. Vet ikke om dette betyr noe, men jeg har vel i alle fall funnet ut at det er et hardware problem. Har sett etter svelling på elektolyttkondensatorene på hovedkortet også men kan ikke se noe. Begynner å gå tom for ideer. Lenke til kommentar
JarleJ Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Ga opp denne maskinen. Regner med at problemet var hovedkortet, Har nå nybygd maskin og det er jo bare morro, Sjekk signaturen for ny spekk. For de som kommer sent inn i denne tråden, Dette var den gamle maskinen: Kabinett: Cooler Master Cavalier 3, PSU: Corsair HX 620W. Hovedkort: Asus P5LD2 Deluxe, CPU: Intel Pentium D 830 3.0GHz (med Thermaltake Big Typhoon kjøler), Minne: Corsair Value S. PC4200 DDR2 2GB, Disk: 2 x Samsung SpinPoint 250 GB + 1 x Samsung SpinPoint 320 GB,Grafikk: XFX GeForce 9600GT 740M 512MB XXX GDDR3, DVD/CD: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, Tv-Kort: Hauppauge! WinTV-PVR-350,OS: Win XP Pro Sp3 Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå