bb79 Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Hvis bilen din har litt åpne alufelger vil det feste seg vann og is på bremseskivene. Dette skjer ofte i regn og slaps. Når jeg kjører i slikt føre pleier jeg ca. hvert 5.-10. minutt å sjekke at bremseklossene tar godt nok. Gjør de ikke det bremser jeg svakt for å dytte unna vannet og isen. De dyreste og mest moderne bilene gjør visst dette automatisk. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Jeg har ganske åpne alufelger, som du ser. ^ Men de har jo mange sånne "stenger", så jeg tror ikke det kommer så veldig mye inn. Har hvertfall ikke hatt noen problemer hittil... Endret 3. januar 2010 av Carisma'03 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Tja, litt småpensjonert tråd, men har noen tillegg. En kompis kom i en brå sving i 70-sona mellom to tettsteder her i Lofoten. Rompa la seg ut, og han gjorde som han trodde var rett, trykte inn clutchen. Rompa retta seg, men han fikk "kontra" og smalt inn i autovernet. Det er så spesifikt hvilken bil det er at man burde fått lov til å teste dette med egen bil på glattkjøringsbane. Pappa sin Corolla (2000-mod stasjonsvogn) leggre rompa ut bare jeg svinger LETT (er moro på natta da), det kan bli farlig på dårlig føre, særlig med spor som krysser, da bakhjula kan ta de andre sporene. Min bil, en 97-modell Passat er så understyrt at jeg kan svinge med fullt grep på forhjula og null grep på bakhjula og ikke få rompa ut en millimeter. Men som det trangsynte landet vi er, får vi ikke kjøre på glattkjøringsbane med privat bil lengre. Og, man girer opp fra 1. til 2., uansett hvordan tannhjulene er. Ellers hadde det ikke het (faens verbbøyning, hett kanskje ) 1. og 2., men 2. og 1. (om man har to gir vel og merke). Og man starter i første, det er det logiske å si, for det er lav utveksling på det Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Null problem å ta opp denne igjen. Ssikkert enda mer å tilføye, og vi er midt på vinteren Endret 3. januar 2010 av Carisma'03 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Glattkjøring-baner kan leies. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Hva koster det pr. time? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hva koster det pr. time? Alt for mye til at investeringen er verdt det, i alle fall når det ligger store, åpne plasser de fleste steder i landet. Ut og tut på industriområder, man lærer mye av det. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) jeg vil tippe MYE. sikkert noen tusenlapper. Bare glattkjøring med kjøreskole er dyrt, og da er det flere på banen samtidig, + at privatpersoner sikkert betaler en god del mer leie en trafikkskoler. Hva koster det pr. time? Alt for mye til at investeringen er verdt det, i alle fall når det ligger store, åpne plasser de fleste steder i landet. Ut og tut på industriområder, man lærer mye av det. Ja, men en fordel og ikke være for lenge på ver plass, da det er ulovlig å skli på snø. Endret 3. januar 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hva koster det pr. time? Alt for mye til at investeringen er verdt det, i alle fall når det ligger store, åpne plasser de fleste steder i landet. Ut og tut på industriområder, man lærer mye av det. Ja, men en fordel og ikke være for lenge på ver plass, da det er ulovlig å skli på snø. Korrekt, man må selvsagt også bruke skjønn for hensyn til omgivelsene på stedene man trener. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Synd, for ALLE kan lære noe av det, selv Politiet om de ser på. Da kan de se hva man gjør rett og galt, og hvordan man kan forbedre, bare de går på kurs og lærer det selv Lenke til kommentar
daruu Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Her i området har vi kvelder hvor ungdom har lov til å kjøre (og herje) på den lokale glattkjøringsbana. Dette er sammen med politiet og NAF blant annet. Står litt om det her for den som er interessert: http://www.facebook.com/group.php?gid=8137181495&ref=ts Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Interessant. Øvelse gjør jo mester Lenke til kommentar
HValder Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Tja, litt småpensjonert tråd, men har noen tillegg. En kompis kom i en brå sving i 70-sona mellom to tettsteder her i Lofoten. Rompa la seg ut, og han gjorde som han trodde var rett, trykte inn clutchen. Rompa retta seg, men han fikk "kontra" og smalt inn i autovernet. Det er så spesifikt hvilken bil det er at man burde fått lov til å teste dette med egen bil på glattkjøringsbane. Pappa sin Corolla (2000-mod stasjonsvogn) leggre rompa ut bare jeg svinger LETT (er moro på natta da), det kan bli farlig på dårlig føre, særlig med spor som krysser, da bakhjula kan ta de andre sporene. Min bil, en 97-modell Passat er så understyrt at jeg kan svinge med fullt grep på forhjula og null grep på bakhjula og ikke få rompa ut en millimeter. Men som det trangsynte landet vi er, får vi ikke kjøre på glattkjøringsbane med privat bil lengre. Og, man girer opp fra 1. til 2., uansett hvordan tannhjulene er. Ellers hadde det ikke het (faens verbbøyning, hett kanskje ) 1. og 2., men 2. og 1. (om man har to gir vel og merke). Og man starter i første, det er det logiske å si, for det er lav utveksling på det Det holder ikkje å trykke inn clutchen, du må vite kva du skal gjere med rattet også. Hvis faren din sin bil oppfører seg slik du beskriver er det noko galt med køyrestilen din eller med bilen. Hvis du ikkje får skrens korleis veit du da at du har mista grepet på bakhjula? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Den vil ikke slippe på bakhjula, så jeg får ikke skrens. Såfremst ikke jeg tvinger baken ut med brekket, men da retter den seg inn veldig raskt. Passat er også kjent som en av verdens mest understyrte biler. Og faren min sin bil er en bil på 1100kg, samt stasjonsvogn, ingen antiskrens, og veldig lett bak. Derfor drar den ut på rompa. Selvfølgelig, det kan ikke være snø på veien, men er det brøyta/holke/sørpe ol. så er den raskt ute, og det er nok å svinge normalt for en 90 graders sving (den er slak, men går 90 grader selvom. Er vel heller et gigantisk gatekryss uten te to andre veiene, bare svingen) Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Har forhjulstrekk, og jeg har ikke hatt store problemer med at bakenden drar ut, det største problemet er vel at jeg ikke kan gasse så mye i svinger uten at bilen spinner fremover. Det har jo vært nevnt før, dette med at styring og akselrasjon skjer på samme akse... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Det har jo vært nevnt før, dette med at styring og akselrasjon skjer på samme akse... Noe som bør minne oss på at styring og akselerasjon ikke bør finne sted på samme tid på glatt føre. Det samme kan hevdes om bremsing og styring, spesielt på biler uten ABS. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 En fin måte å få ut rompa på en feilhjulstrekket bil er å slippe gassen ganske brått i en sving på glatta. På noen biler er det overraskende lett (feks A6), mens på andre er det mer vanskelig. ...let me rephrase: De med forhjulstrekk bør ut å prøve dette. Hvis de kjører i sving og plutselig må slippe gassen så kan rompa komme mye mer enn de er klar over. Er lurt å være obs på det. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Det har jo vært nevnt før, dette med at styring og akselrasjon skjer på samme akse... Noe som bør minne oss på at styring og akselerasjon ikke bør finne sted på samme tid på glatt føre. Det samme kan hevdes om bremsing og styring, spesielt på biler uten ABS. Jeg prøver å gasse på før en sving, og gasse så lite som mulig gjennom svingen Men det gjør ikke noe med litt gass da, hvertfall så lenge svingen ikke er for krapp. En fin måte å få ut rompa på en feilhjulstrekket bil er å slippe gassen ganske brått i en sving på glatta. På noen biler er det overraskende lett (feks A6), mens på andre er det mer vanskelig. ...let me rephrase: De med forhjulstrekk bør ut å prøve dette. Hvis de kjører i sving og plutselig må slippe gassen så kan rompa komme mye mer enn de er klar over. Er lurt å være obs på det. Feilhjulstrekk = forhjulstrekk? Ville ikke sagt det er feil, heller stort sett riktig Men uansett, tror faktisk det var det som skjedde da jeg kjørte hjem fra en kompis på lørdag. Jeg gassa på litt, svingte ut i veien, også er det mulig jeg slapp gassen litt for sent eller noe så jeg mista litt kontrollen på bilen - men er usikker på om det var ræva som slang eller ei. Endret 4. januar 2010 av Carisma'03 Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 En fin måte å få ut rompa på en feilhjulstrekket bil er å slippe gassen ganske brått i en sving på glatta. På noen biler er det overraskende lett (feks A6), mens på andre er det mer vanskelig. Jeg tror det er fordi motoren bremser. På store motorer, blant annet 2,5-literen i Audi A6, kan motorbremsen være såpass stor at man må være forsiktig med å slippe helt opp. Da er det faktisk bedre å slippe halvt opp slik at hjulene ruller med veien. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg tror det er fordi motoren bremser. På store motorer, blant annet 2,5-literen i Audi A6, kan motorbremsen være såpass stor at man må være forsiktig med å slippe helt opp. Da er det faktisk bedre å slippe halvt opp slik at hjulene ruller med veien. Uten at jeg vet det, så tror jeg det kommer av en kombinasjon mellom: - forflyttning av tyngdepunkt slik at marktrykket på bakhjulene minker - når bakhjulene har mistet litt feste, så blir bevegelsen intensivert av at framenden bremser Det er utvilsomt motorbremsen som forårsaker dette, men det er viktig å merke seg at det samme vil ikke skje om man bare bremser i en sving. (Det vil si at jeg enda ikke har fått det til..) Vi kommer da tilbake til teorien jeg nevnte om at et vinterdekks gripeevne på snø er på det høyeste ved ca 10% gli-ing (i den grad det ordet finnes ). Det var forresten 1.8t det var snakk om på A6-en, så stor er den ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå