Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan noen forklare hemoglobinets S-kurve?

kinevass

Anbefalte innlegg

Så, her sitter jeg å leser til eksamen i Anatomi og Fysiologi, men jeg forstår ikke denne dissasosiasjonskurven til hemoglobinet. Jeg forstår at det har noe med O2-metning og gasstrykk å gjøre, men kan noen forklare den på en mer forståelig måte?

Kine:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med denne kurven, er å se hvor mye saturert Hb du har ved visse O2-trykk. Ettersom den er i en slags S-kurve, betyr det at om du har litt lite O2-trykk (feks hos en KOLSER) skal det utrolig lite til før Hb-saturasjonen blir ekstremt mye mindre. Feks om du har et O2-trykk som er i "toppen" av S-en, kan du variere ganske mye på O2-trykket uten at Hb-saturasjonen endrer seg mye. Men om du i utganspunktet har lite O2-trykk i lungene, og Hb-saturasjonen befinner seg på den bratteste delen av S-en, kan du tenke deg at det skal utrolig lite til (kanksje 5mmHg..?) før saturasjonen faller drastisk.

Denne saturasjonsfunksjonskurven er veldig viktig for kroppen da det er nødvendig for Hb å bli fullsaturert i lungene (der O2-trykket er høyt, ca 100mmHg mener jeg å huske) for så å kunne "unloade" så mye O2 som mulig perifert i vevet. Hadde saturasjonskurven vært lineær, ville mye mindre O2 blitt levert perifert.

Hvorfor ca 100mmHg O2 i lungene? Husker jeg leste dette, men er en stund siden, så prøver å forklare fra "husken" om du er interessert:

Lufta ved havnivå = 1atm = ca 760mmHg. Oksygen = 21%. 760x0,21 = 160mmHg, altså 160mmHg O2-trykk i lufta ved havnivå. Ettersom luftveiene våre er fuktige, vil denne "vannløsningen" i luftveinene våre "vanne ut" oksygenet (og alle andre stoffer du puster inn så klart, som nitrogen) slik at oksygenet til slutt i alveoliene vil ligge på ca 100 (104)mmHg. Jeg syns det er lettere å huske ting om man virkelig forstår det =)

Forstod du dissosiasjonskurven litt bedre nå? Har ikke peil om jeg forklarte det du ville ha forklart.

EDIT: Forklarte aldri hovedgrunnen til hvorfor kurven får en S-form :p Det er fordi at hvis du tar utganspunkt i ett Hb-molekyl, så har dette fire "subunits", hvert med et jern molekyl i midten. Dvs. at ett Hb-molekyl (med fire subunits) kan oppebave fire oksygenmolekyler. Når ett oksygenmolekyl først binder seg til et helt ledig Hb-molekyl vil denne bindingen fasilitere/gjøre det enklere for andre oksygenmolekyler å feste seg. Så du kan tenke deg at et Hb-molekyl med alle plasser ledige -> veldig vanskelig for O2 å feste seg. Når først det første O2-molekylet har festet seg, vil O2-molekyl nummer to feste seg litt enklere. Det tredje vil ha en enkel oppgave med å feste seg og det siste like så. Grunnen til utflatinga av S-kurven er vel fordi at det skal litt til å fylle alle Hb-molekyler med O2.

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Wooow, tusen takk, litt lang, men får vel bare sette meg inn i den:p

Jeg bruker forresten Wyller, det friske mennesket, men vil ha det nevnt at jeg kom meg gjennom Anatomieksamen i dag, så det er ikke så viktig lenger, annet enn interessemessig:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...