Gå til innhold

Micron tar i bruk SATA 6 Gbit/s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
x25-E og M har 10 interne parallelle flash kanaler. Når ytelsen fra alle disse legges sammen blir ytelsen for x25-E høyere enn kontrolleren i Hyperdrive klarer å levere på èn SATA port.

Det er akkurat dette med kontroller som teller så mye mer enn de fleste tror. Når man skal kjøpe en SSD er det kontrolleren man må se på.

Blir å bytte ut 4 x OCZ Core V2. Har hatt endel trøbbel med dem. :mad:

Kanskje om jeg hadde lagt ennå mer i et bedre kontroller kort så ville dette fungert bedre.

Spørsmålet nå er om jeg skal gå for Intel eller Fusion IO?

Om jeg skal kjøre Intel x25 M i raid 0, hvor viktig er det med et bra kontrollerkort? snakker vi Arcea til 6-7 laken eller er det noen som har tips på billigere kontrollere som vil fungere helt fint med x25 M raid? Hvordan vil det være å kjøre med raidkontroller fra hovedkortet?

En annen mulighet er jo å kjøre singel Intel x25 E. Da kanskje rett på hovedkort uten at det påvirker ytelse?

Og sist men ikke minst så er det jo Fusion IO, 900$. Kanskje det blir det billigste alternativet som alikevel yter best?

Dette er løsningen jeg tror mest på, den skalerer jo sykt og i praksis dobler den ytelsen ved anskaffelse at ekstra kort om behovet skulle oppstå senere.

Lenke til kommentar

mrs.robinson, her er de valgene som er realistiske:

Du kan enten gå for en hardware kontroller med cache som vil ordne mesteparten av problemene dine med Core V2 sammen med manuell garbage collection. Denne manuelle garbage collection vil i praksis både TRIMe og defragmentere SSDen så du får samlet freespace, og slik restorert skriveytelsen til nesten nivået de var når de var nye. En kontroller med litt cache (256-512MB) vil så gjøre write-buffering så du slipper stuttering fra enhetene pga. deres lave random write. (RAID kort til ca 3-5K)

Eller du kan kjøpe 1-4 Kingston 40GB V-series OS-drive (intel basert) og RAIDe disse fra hovedkortets SATA kontroller (ICHxR). (700-800kr pr stk)

Eller du kan kjøpe 2 Intel x25-M 80GB gen2 og RAIDe disse fra ICH10R. (1700-2000kr pr stk)

Eller du kan kjøpe 1 Intel x25-M 160GB gen2 og kjøre den i AHCI mode fra ICH10R med orginale drivere og Windows 7 og få TRIM. (3400-3600kr)

Alle alternativene her vil levere god ytelse. Best ytelse vil du få fra 4 Kingston 40GB i RAID-0 fra ICH10R, så 2x x25-M 80GB. Det vanskligste å sette opp vil kanskje være et hardware RAID kort med SSDene du har allerede, og det enkleste vil definitivt være 1 x25-M 160GB.

Kan jeg forresten spørre hvorfor du kjøpte OCZ Core i første omgang?

Lenke til kommentar
mrs.robinson, her er de valgene som er realistiske:

Du kan enten gå for en hardware kontroller med cache som vil ordne mesteparten av problemene dine med Core V2 sammen med manuell garbage collection. Denne manuelle garbage collection vil i praksis både TRIMe og defragmentere SSDen så du får samlet freespace, og slik restorert skriveytelsen til nesten nivået de var når de var nye. En kontroller med litt cache (256-512MB) vil så gjøre write-buffering så du slipper stuttering fra enhetene pga. deres lave random write. (RAID kort til ca 3-5K)

Eller du kan kjøpe 1-4 Kingston 40GB V-series OS-drive (intel basert) og RAIDe disse fra hovedkortets SATA kontroller (ICHxR). (700-800kr pr stk)

Eller du kan kjøpe 2 Intel x25-M 80GB gen2 og RAIDe disse fra ICH10R. (1700-2000kr pr stk)

Eller du kan kjøpe 1 Intel x25-M 160GB gen2 og kjøre den i AHCI mode fra ICH10R med orginale drivere og Windows 7 og få TRIM. (3400-3600kr)

Alle alternativene her vil levere god ytelse. Best ytelse vil du få fra 4 Kingston 40GB i RAID-0 fra ICH10R, så 2x x25-M 80GB. Det vanskligste å sette opp vil kanskje være et hardware RAID kort med SSDene du har allerede, og det enkleste vil definitivt være 1 x25-M 160GB.

Kan jeg forresten spørre hvorfor du kjøpte OCZ Core i første omgang?

Du gir det egentlige svaret litt skjult i teksten her gulllars :-)

Du sier 3-5k for en god kontroller. Samtidig så er prisen på Intel 25x M nå kr 1700,- for 25x E må en jo ut med 2600,-

Samtidig så er prisen på Fusion nå kr 895 $, som tilsvarer ca 5100,- og jeg trenger ikke tenke på kontroller.

Når det gjelder OCZ'ene så har det vært mye tull. Når en begynner å få dreis på dem så degraders ytelsen. Fikser som skal løse det er ikke permanente for å si det pent. Uttalige timer er lagt ned i disse SSD'ene og nå gir jeg opp. Som jeg sa tidligere så kunne kanskje en top-of-the-line kontroller løst saken, men etter å ha testet to i mellomsegmentet var det nok.

Nei det eneste fornuftige er å tenke sunk-cost på OCZ Core og de forskjellig kontrollerne jeg har prøvd ut. Sett det på konto for early adapter og start på ny med krum hals. Hvorfor jeg endte opp m OCZ? Selv om inngangsprisen var relativt høy da jeg anskaffet SSD var OCZ et ok alternativ for raid 0 i datidens SSD marked. Like etterpå så en jo problemene med kontroller og det kom også godt frem i tester. Og stundom så har det vært både fart og problemløst.

Ser frem til ny hverdag over nyåret :-)

Lenke til kommentar

Ok. Veldig kort oppsummert i klartekst: x25-E er ikke et godt alternativ for vanlige forbrukere. x25-M yter like bra på leseoppgaver, og mer enn godt nokk på skriv så lenge du ikke skriver utallige GB om dagen til systemdisken.

Gen1 er utgått og vil ikke støtte TRIM, så de er det ikke noe vits i å tenke på. Du står da igjen med Intel gen2.

Valget er da kapasitet og RAID vs single. Et vanlig hovedkort med Intel sørbro (ICHxR) klarer å levere opp mot 600MB/s båndbredde og over 100.000 IOPS, så du trenger ikke tenke på noen RAID kontroller. Pris på RAID vs single blir alså kun i prisen på enhetene.

Fordeler og ulemper for RAID vs single:

Single:

+ plug n play, tillater TRIM, god nok ytelse for de fleste formål, nok kapasitet for de fleste formål, bruker kun èn SATA port om man har mange disker.

- TRIM fungerer foreløpig kun med standard W7 drivere, sekvensiell skriv (80-100MB/s) kan bli i laveste sjiktet for noen oppgaver.

RAID:

+ Økt ytelse til liten eller ingen ekstra kostnad, muliget for høyere kapasitet enn man kan få med single.

- Fler feilpunkter = høyere risiko for datatap og nedetid, tillater ikke TRIM, bruker flere SATA porter, økt "real life" ytelse fra HDD til SSD er mye større enn fra SSD til SSD RAID, andre punkter i maskinen kan igjen bli flaskehals og redusere skaleringen av reell ytelse.

Slik tilgjengeligheten av enheter er i dag vil jeg anbefale deg å bestille det første du finner på lager av følgende avhengig av kapasitetsbehovet ditt:

2-4 Kingston V 40GB. (best for RAID om du har ledige porter)

1-3 x25-M gen2 80GB.

1 x25-M gen2 160GB.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Slik tilgjengeligheten av enheter er i dag vil jeg anbefale deg å bestille det første du finner på lager av følgende avhengig av kapasitetsbehovet ditt:

2-4 Kingston V 40GB. (best for RAID om du har ledige porter)

1-3 x25-M gen2 80GB.

1 x25-M gen2 160GB.

Rene ord det her.

Kjapt spørsmål, har du liten tro på Fusion IO? Du har ikke nevnt dem i det hele tatt, til tross for at en nå får Fusion IO extreme bl.a. på amazone til 900$.

Hva tror du? Pci-e må jo være hakket værre?

Nesten verdt å prøve ut eller hva? Ser boot issuet fortsatt står men det skal fikses er konsensus.

Lenke til kommentar

Jeg har vært en tilhenger av konseptet PCIe SSD i 2 år nå, og jeg har vært i kontakt med Fusion-IO et par ganger, den første for over et år siden.

Grunnen til at jeg ikke vil anbefale deg å gå for ioXtreme er egentlig pris i forhold til kapasitet og ytelse. Med mindre du er ekstrem entusiast som bruker 10-20.000kr i året på PC burde du ikke vurdere ioXtreme. De koster som sagt ca $900, som etter import til norge, avgifter, og frakt fort blir 7000-8000kr. For denne prisen kan du kjøpe 4 x25-M 80GB som vil levere noenlunde tilsvarende ytelse selv fra ICH10R. BOOT for ioXtreme er også et poeng. De har lovet BOOT for ioDrive i løpet av 2009, men jeg har ennå ikke sett det. Det skal bli tilgjengelig ved firmware oppgradering, men jeg ville ikke holdt pusten mens jeg ventet på det. Det virker ikke som de har tidsrammen på det som en stor målsettning.

For et rimelig kraftig entusiast-oppsett vil 3 x25-M fra ICH10R levere mest for pengene. Du makser da ut med ca 600MB/s les, 240MB/s skriv, rett i overkant av 100.000 IOPS les, og i området 45.000 IOPS skriv. Dette gir ca 220GiB formatert kapasitet til en prislapp på ca 5400kr.

ioXtreme gir rundt 700MB/s les, 300MB/s skriv, 80.000 IOPS les, grovt ca 40-50.000(?) IOPS skriv. Her får du 80GB for 7000-8000kr. I tillegg får du en del bedre accesstime, som utgjør en del av den reelle ytelsesøkningen over x25-M RAID. Denne bruker også en del RAM og litt CPU for driveren.

Vil du ha et sykt entusiast-oppsett som kan slå ioXtreme kan du også gå for 4 x25-M på LSI MegaRaid 9218 eller muligens en Areca kontroller med masse RAM alà Nizzen. Du kan da få over 1GB/s les, og kontroller cache suger opp random writes og gjør muligens write coalesing før de treffer RAIDet.

Lenke til kommentar

Hmm vanskelig det her.

Har et relativt greit kontroller kort, et Promise SuperTrak.

Er det med minst minne 64 Mb DDR.

Om jeg ikke legger mer kroner i kontroller nå så kunne jeg jo gått for heftig raid oppsett.

Hvordan tror du Promise kortet vil takle x25 M raid?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Aner ikke. Mange hardware RAID kort er ikke optimalisert for SSD og høye IOPS tall, så det er faktisk mulig du vil få bedre resultater fra hovedkortet. Hovedkortets ICH10R er bare en dum logic-chip som striper LBA over x enheter uten at dette krever noe prosessering i RAID-0, og derfor heller ikke legger noen spesiell begrensning på accesstime eller IOPS throughput.

Hardware RAID kort er ofte optimalisert for å være "smarte" og prøver å øke ytelsen fra harddisker, og når de prøver å gjøre dette på SSDer resulterer det ofte i økt accesstime, eller at kontrolleren ikke har nok prosessorkraft til å takle flere titals tusen forespørsler i sekundet. 3 x25-M klarer over 100.000 tilfeldige les forespørsler av 4KB i sekundet, og om kontrolleren prøver seg med "smarte" metoder og caching for å øke ytelsen kan den fort bli en stor flaskehals.

En annen sak er også båndbredden kontrolleren klarer å levere. Om den ikke klarer over 600MB/s er ICH10R bedre båndbreddemessing.

Du sier du har 64MB cache, dette vil ikke være nok til å gjøre noe betydelig utslag.

Om du vil diskutere mer så ta gjerne en tur i SSD-tråden og SSD-benche tråden, siden dette egentlig er offtopic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...