Gå til innhold

Grønn livsstil det normale om ti år? Ifølge Aftenposten så..

jonlem

Anbefalte innlegg

Eller hva tror dere?

Anbefaler å lese gjennom denne artikkelen på aftenposten.no ..

Er det realistisk å tro at det kommer til å være mest naturlig å være "grønn" allerede i 2020, i motsetning til nå, "10 år tidligere", der man raskt får aktiviststempel og er sær om en er opptatt av natur- og miljøvern?

Vil passivhus og elbiler være mer regelen enn unntaket allerede om 10 år?

Personlig tror jeg, uansett hvor mye jeg enn håper, at det er rimelig urealistisk.

Folks holdninger til slikt lar seg ikke endre så raskt.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mulig. Om 10 år er det ungdommen som er voksne, og ungdommen er i stor grad opptatt av miljøet, ettersom de får mye info gjennom skolen og ikke er så fast i sine rutiner og tanker som de eldre, enda.

Jo, det er sant nok. Og gudene skal vite at jeg håper de/oss som vokser opp nå greier å endre verden drastisk i årene som kommer, men 10 år er da et litt kort perspektiv selv i den sammenhengen?

Man skal tross alt måtte stange mot mennesker som er temmelig inngrodd og innkjørt på det høyforbrukssamfunnet vi har nå, å forandre disse er ikke gjort i en fart.

Men for all del, om denne "spådommen" skulle vise seg å slå til bare delvis, er det jo kjempe.

Lenke til kommentar

Norge har en av Europas eldste bilparker så hvrodan vi plutselig skal få en moderne bilpark i avgiftshelvete Norge er for meg uklart. Kommunistene som sitter i regjering nå er jo så glad i avgifter og høyresiden gir faen i miljø så jeg ser ikke at det skjer.

Det er og utrolig dyrt å bygge nytt i Norge(tenker da boliger) derfor vil det nok gå en del år før vi begynner å få en svært stor andel hus som er skikkelig isolert.

Dessuten fikk jeg jo bevist det jeg har hat mistanke om lenge, at klimaforskningen er bare juks.

Lenke til kommentar
etter climategate skandalen tror jeg folk er desverre mye mer skeptiske mot klimaforskning og grønn livsstil

Etter skandalen som ikke var noen skandale.. det er synd, men helt sikkert noe i det.

Dessuten fikk jeg jo bevist det jeg har hat mistanke om lenge, at klimaforskningen er bare juks.

Klimaforskning generelt, eller menneskeskapt global oppvarming spesielt? :)

Lenke til kommentar
Det er og utrolig dyrt å bygge nytt i Norge(tenker da boliger) derfor vil det nok gå en del år før vi begynner å få en svært stor andel hus som er skikkelig isolert.

Er isolasjon i boliger et stort miljøproblem i Norge? (Tilnærmet kun fornybar energi som blir brukt til oppvarming.)

(bare lurer) På hvilke grunnlag hadde du det?

Bevist at det er bare juks? nå drar du den vell noe langt...

Lenke til kommentar
Bla bla

At global oppvarming ikke skyldes menneskene i så stor skala så mange vil ha det til. Spesielt dem som skal tjene penger på dette.

Lenke til kommentar

Er isolasjon i boliger et stort miljøproblem i Norge? (Tilnærmet kun fornybar energi som blir brukt til oppvarming.)

Energi som kunne vært anvendt en annen plass. Ved skikkelig isolasjon trenger man mindre strøm. Dermed kan denne strømmen brukes på andre mer fornuftige områder.

(bare lurer) På hvilke grunnlag hadde du det?

Bevist at det er bare juks? nå drar du den vell noe langt...

Så en dokumentar på BBC. At klimapanelet faktisk ikke består av kompetente mennesker var jo en nyttig faktaopplysning.

De hadde også boret i isen i antarktis for å finne luftbobler der, og så sammenligne dem med dagens nivå.

Dessuten hadde de intervjuet en rekke forskere, imotsetning til feks forfattere som sitter i FNs klimapanel.

På toppen av det hele har jo forsker skandalen i England som viser at man drev med forskningsjuks og bevisst motarbeidet andre forskere. Dem prøvde jo å hindre etterprøving av resultater. De prøvde og å sensurere kritiske artikkler.

Du kan si hva du vil, men med mindre jeg kan få en troverdig gjennomgang av en kompetent forsker om hvilken effekt CO2 har på global oppvarming. Man må og kunne forklare hvorfor det har vært perioder med mye varmere klima og perioder med istider.

Jeg har nå fått sett og forklart hvorfor jeg ikke skal tro på global menneskeskapt oppvaring.

Lenke til kommentar
Bla bla

At global oppvarming ikke skyldes menneskene i så stor skala så mange vil ha det til. Spesielt dem som skal tjene penger på dette.

Godt. Ville vært for dumt å avskrive alle former for klimaforskning på grunn av denne "skandalen".

Allikevel, uavhengig av om global oppvarming er menneskeskapt eller ikke, eller om global oppvarming er et faktum eller ikke (det finnes vel nok av tråder for akkurat det temaet), så er vi avhengige av å forandre på en del sider av livsstilen vår i tiden som kommer.

Passivhus, elbiler, en forbedret global fordeling og en generelt mer "grønn" livsstil tvinger seg på, enten du vil eller ikke.

Men at det skal skje på de neste 10 årene er selv jeg skeptisk til..

Lenke til kommentar

Nei, ingenting vil skje. Er vi heldig reduserer Norge uttslippene sine med 5-10% innen 2020. (Kanskje litt mer, men det vil utelukkende være fordi oljeproduksjonen faller sammen) De siste 10 årene har Norge økt sine uttslipp. I tilegg vil land som Kina, India og andre land som utvikler seg, øke uttslippene sine drastisk basert på kullkraft.

Det kommer heller ikke til å hjelpe at de neste 10 årene ikke vil oppleve noen spesiell oppvarming. Dereter etter 2020 vil temperaturen rase oppover, fordi da kommer alle effektene sammen. Da kan det hende at noe blir gjort, men jeg tviler. Forbred dere på en varmere klode.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Bla bla

Godt. Ville vært for dumt å avskrive alle former for klimaforskning på grunn av denne "skandalen".

Allikevel, uavhengig av om global oppvarming er menneskeskapt eller ikke, eller om global oppvarming er et faktum eller ikke (det finnes vel nok av tråder for akkurat det temaet), så er vi avhengige av å forandre på en del sider av livsstilen vår i tiden som kommer.

Passivhus, elbiler, en forbedret global fordeling og en generelt mer "grønn" livsstil tvinger seg på, enten du vil eller ikke.

Men at det skal skje på de neste 10 årene er selv jeg skeptisk til..

Det riktig at det er viktig med klimaforskning, slik at lettere kan se hva fremtiden bringer og omrganisere oss etter det. Spørsmålet er bare om det er ett naturlig fenomen eller om menneskene har skylda. Klimaet forandrer seg hele veien og med bedre kunnskap kan man lettere forutse tørke i store område og markedet kan kansje regulere seg deretter slik at konsekvensene av klimaendringen blir mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...