fantenberg Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Til neste år skal jeg søke på lektorprogrammet ved UiO, men jeg har et lite problem. Hos meg stiller fremmedspråk, nordisk og kultur- og samfunnsfagretningene ganske likt, i forhold til hva jeg ønsker å bli lektor i. Det som bekymrer meg er poenggrensene. Ved opptaket i år så de slik ut: UIO 185844 Lektorprogrammet, kultur og samfunnsfag 44.9 16 44.1 12 44.9 27 44.1 19 UIO 185935 Lektorprogrammet, fremmedspråk Alle Alle Alle Alle UIO 185817 Lektorprogrammet, nordisk Alle Alle Alle Alle Som førstegangssøker stiller jeg med 40 poeng. I den ordinære kvoten stiller jeg med 46 poeng. Hvis søkerantallet ligger på noenlunde det samme til neste år, skulle det tyde på at jeg kommer inn. Men programmet er relativt nytt, og tradisjonelt sett (ved tidligere lignende program) har kravene vært høyere enn dette. Spesielt på fremmedspråk. Såpass høye at jeg ikke kommer inn. Jeg har sett på tidligere poenggrenser, og da er det tydelig at det er fremmedspråk og kultur som er mest populært, og ergo, har høyest krav. På nordisk blir, stort sett, alle tilbudt studieplass. Jeg har ørlite grann mer lyst å velge enten kultur eller fremmedspråk foran nordisk, men bør jeg satse på at poenggrensene holder seg og søke det jeg har aller mest lyst til, eller bør jeg kjøre safe og velge nordisk (jeg har tross alt lyst til det også, og er motivert for det)? Worst case scenario er selvsagt at jeg ikke kommer inn, og sitter igjen med ingenting. Kanskje det smarteste er å velge kultur på første og nordisk på andre for å "helgardere" meg? Takker for alle som gidder å lese denne kjipe posten, og komme med vettuge svar. Endret 4. desember 2009 av tgnedal Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg sitter ikke på statistikk for akkurat lektorstudiet på UIO, men vet at svært mange studenter dropper ut av universitetet. Da vil det bli ledige plasser, slik at du kan søke overgang. Vil bli svært overasket dersom ikke det er mulig. Det går på andre studieretninger, f. eks. innen ingeniørfag, så det burde gå her også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå