Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows sin FTP server, ingen tilgang over internett

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå satt opp FTPserveren som ligger innbeygget i Windows 7, men jeg når den ikke over internett(når den lokalt). Jeg har brukt tjenesten "canyouseeme", som har verifisert at jeg har åpnet port 21(som og vell vil si at jeg har åpnet firewallen?)... Hvorfor når jeg den ikke da fra utsiden?? Gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at du må åpne både port 20 og 21.

Er også endel routere (Speedtouch bla.a.) som kjører egen FTP-server, og dermed også reserverer/bruker port 21.

Speedtouch bruker også en NAT-assistant kalt ALG, som ofte kan gi problemer dersom den mottar ikke-standard FTP-headers.

Du har 3 valg;

1) Om du har en router med FTP-server; slå den av (På Speedtouch må du enten laste ned user.ini, redigere den, og laste den opp igjen, eller bruke Telnet).

2) På Speedtouchen tror jeg du kanskje kan velge andre som routerens FTP-server skal lytte på.

3) Bruke andre porter enn 20/21 mot din FTP-server. Du kan fint gjøre dette uten å faktisk bytte porten på FTP-serveren (vet ikke om du engang kan gjøre dette i Windows 7 sin innebygde?); sett outside-port til noe annet enn 20/21, men la inside-port fortsatt være 20/21. Bruk da portene du angir i outside-port når du skal koble til serveren fra utsiden.

Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar, men har noen sprøsmål til. Under IIS finner jeg noe som heter støtte for brannmur(tipper den har noe med saken å gjøre også). Der står det "Ekstern IP-adresse for brannmur", noe jeg ikke forstår helt. Er det den eksterne lokale ipadressen, eller er det den jeg får fra leverandøre min.

Kommer ikke inn på routeren min, har nemlig altibox fra bkk(vet ikke om denne kjører en ftpserver), men har åpnet port 20 også nå.

Endret av christian1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...