Toller00 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 ok da er valget tatt jeg kommer til og kjøpe meg ett 50D, men hva bør jeg velge som en standard linse, som ikke er så altfor dyr, har fra før en 18-55 kit linse til 350 samt en somlinse canon 75-300 Lenke til kommentar
kjell_56 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 ok da er valget tatt jeg kommer til og kjøpe meg ett 50D, men hva bør jeg velge som en standard linse, som ikke er så altfor dyr, har fra før en 18-55 kit linse til 350 samt en somlinse canon 75-300 Gratulerer. Da er vi flere i "samme båt". Bestilte meg et slikt inatt, som du kan se i en annen tråd her inne. Selv valgte jeg et kit med objektivet Canon EF-S 18-200 f/3.5-5.6 IS. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Siden du har hatt kamera med et par objektiver før, er det letteste å spørre seg selv om dine egne behov, samt hvor mye du er villig til å bruke. Dersom du trivdes som fisken i vannet med den gamle normalzoomen din, og det kun var noen situasjoner som krevde et teleobjektiv, er det liten grunn til å kjøpe en såkalt "superzoom" (som kjell_56 over), da disse gjerne vil ha lavere optisk kvalitet enn en separat tele- og normalzoom (dog kommer man sjelden utenom disse om man ofte er i situasjoner som krever både tette utsnitt og oversiktsbilder). En mellomting er en normalzoom med brennviddeområde ~1x-85, eller deromkring. I tillegg bør du tenke på andre ting, f.eks. om du ønsker å ha muligheten til bedre bilder i dårlig lys, ha mulighet til å isolere motivet fra bakgrunnen etc. Kom med et svar, så får du garantert en haug forslag om hvilket objektiv som egner seg best til dine behov. (Husk at du uansett kan bruke dine gamle objektiver, selv om et 50D sikkert fortjener litt bedre enn kitzoomen til 350D, som har et heller dårlig rykte.) Endret 4. desember 2009 av Aiki Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 ok da er valget tatt jeg kommer til og kjøpe meg ett 50D, men hva bør jeg velge som en standard linse, som ikke er så altfor dyr, har fra før en 18-55 kit linse til 350 samt en somlinse canon 75-300Jeg vet ikke hva du ser på som "altfor dyr", men jeg ville sett på Tamron 17-50 f/2.8, enten med eller uten bildestabilisator (VC som Tamron kaller det), som ligger på ca 3-4000 kr, avhengig av om det er med eller uten stabilisator. 18-55 kan være grei den, men har du et eksemplar som ikke er helt topp vil svakhetene bli ytterligere forsterket på 50D, som. Det blir litt som å bygge kanonhus av plast på en tanks... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Enig med Tamron, den har jeg hatt utrolig mye bruk for og glede av...kjøpte min før IS utgaven kom, men den er så bra likevel at det går greit, allsidig bruk av den... RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå