Gå til innhold

Min førjuls-erfaring med Expert


abze

Anbefalte innlegg

Dette er en mail jeg sendte ut til Kundesenter for Expert, Lokal Expert butikk i Farsund og Expert Stormarked på Forus (Stavanger) og til konkurrenter og blindkopi til venner.

 

Hei!

 

Dette er en mail som jeg skriver fordi jeg er irritert på Expert. Har du ingen interesse for god/dårlig kundesørvis, eller dårlige/gode priser, hopp over.

Var i Farsund lørdag sist helg. Dette var en kort visitt da jeg bor i stavanger. Jeg var da innom en Expert butikk der for å kjøpe meg en iPod Touch 64gb, de hadde ikke 64gb, bare 32gb så jeg sto over. iPod Nano hadde de og som jeg angrer på nå at jeg kjøpte. Da jeg sto der sammen med en kamerat, ville jeg se hvor lang tid de tre ansatte som ikke så ut til å vær mer over 18 en søsteren min når hun var 14. Hun lyse søte, så ut til å vær sentrumet for de to unge guttenes oppmerksomhet. Etter en stund måtte jeg gå over til dem og spør om det var mulig og få kjøpe iPoden som var innelåst skapet. Jeg regnet med at det var siste generasjon da den kom ut i september.

 

Da jeg kom hjem fant jeg ut at dette var 4g iPod Nano og ikke 5g som er den nyeste.

 

 

 

4g mangler (Som 5g HAR):

Videokamera

Større skjerm og høyere oppløsning

Overflate i polert aluminium

Innebygd mikrofon og høyttaler

Info-stemme

FM-radio med pause/opptak

Genius Mix

Pedometer

 

 

 

Altså en hel del og absolutt irriterende.

 

På lørdags kveld fant jeg ut at jeg hadde betalt 1599 kroner for en iPod Nano som er gammel og attpåtil betalt 100 kroner mer-for, en den selges i andre Expert butikker. Butikken var stengt og det var forsent å ta turen tilbake. Siden det er snart jul, har butikker åpent søndager frem til jul, derfor tok jeg en rask telefonrunde til Expert butikker i Stavanger for å spørre om det var mulig å få byttet den. Det hørtes ikke ut som det var mulig da jeg pratet med en ansatt i en Expert butikk i Stavanger sentrum, for øvrig den eneste butikken som tok telefonen, men det var trossalt søndag. Jeg bestemte meg for å ta en ringerunde neste dag.

 

 

 

Dagen etter ringte jeg Expert stormarked på Forus, Kundesenteret og Expert i Farsund. Fikk tak i kundesenteret først, han var veldig hjelpsom, han syns det hørtes rart ut, og det var bra jeg tok kontakt. Han ba meg gå innom Expert stormarked og spør om det var mulig å få bytte. Han viste forståelse og var hjelpsom, gjorde altså jobben sin. Ville gjerne ringt først til Expert Stormarked, men det var ingen som tok telefonen. Jeg fikk tak i Expert Farsund, han var det ikke mulig og prate med. Han hadde det veldig travelt nå, når det nærmet seg jul og slik (jeg er altså en byrde, og han er lite sørvisinstilt), og han hadde heller ikke fått med seg at de solgte gamle iPod Nanoer (unnskyld meg, men er ikke det jobben din), han forsvarte prisen med at de var en liten butikk i Farsund som ”lånte” Expert navnet (viser lite forståelse for at jeg har kjøpt gammel vare). Han ba meg om å ta turen innom butikken. Jeg bor i Stavanger noe jeg hadde fortalt han mer enn en gang, og ta turen ut til Farsund for å bytte en vare er uaktuelt, sender heller ikke iPoden i posten. Butikksjefen hadde det jo veldig travelt, og jeg stoler rett og slett ikke på at noe som helst ville skjedd. På det verst tenkelige kunne jeg vel mistet iPoden, og det ville blitt 1599 kroner rett i dass.

 

 

 

Jeg prøvde å ringe til Expert Stormarked på Forus flere ganger, men der var det ingen som tok telefonen. Tok da turen ned på mandag kveld for å spørre om det var mulig å få den byttet til en ny generasjon eller få pengene tilbake. Forseglingen var brutt, og jeg hadde betalt for varen, uansett om det var en 4 eller 5 gen, så det var ikke mulig. Som om jeg kan se forskjell på en 4g og 5g iPod Nano når den ligger i butikken med forsegling. Vet ikke hva de hadde gjort om forseglingen ikke var brutt, om de faktisk hadde byttet den da. Men følte ikke at den unge herren var interessert i å vise sørvis så turen gikk hjem med en gammel iPod Nano 4 gen. i lommen. Han sa han beklagte, men det tror jeg ingenting på.

 

 

 

Må si jeg blir litt forvirret av at butikkene har samme navn men forskjellig praksis og pris. Jeg vil aldri sette min fot i noen Expert butikk igjen med mindre vannkokeren til 500 kroner, Fjernsynet til 21 000 kroner, BlueRay spilleren til 2699 kroner eller stråle-ovnen som jeg ikke husker prisen på blir ødelagt. Alt dette kjøpt på Expert Forus Stormarked, butikken som jeg håpte var en utvei ut av dette. Har fått bedre sørvis på en bensinstasjon og det var på batterier til rundt 40 kroner jeg hadde kjøpt, de hadde gått ut på dato faktisk, og virket ikke (trekk en sammenligning, men nå virker faktisk iPoden da). Fra nå av blir det komplett og Lefdal jeg vil benytte. På Lefdal fikk jeg faktisk pengene tilbake på ett TV-Kort jeg hadde kjøpt - forseglingen var brutt og kortet var blitt brukt i en PC flere dager. Komplett har alltid god sørvis, som jeg selv og venner kan skrive under på.

 

 

 

Er glad Vaskemaskinen, tørketrommelen, kjøleskapet og oppvaskmaskinen er kjøpt på Elkøp, hvem vet om jeg faktisk får bruke garantien min hos Expert. Hva skjer når en lokal Expert butikk legges ned og varen kjøpt der blir ødelagt, hvor skal du da gå?

 

Denne mailen blir sendt til alle som jeg tror kan vær interessert, også blindkopi til venner.

 

Til Expert, jeg kommer til å poste i diverse forum og blogger (inkludert min) for å få tilbakemelding på dette kjøpet, er det god eller dårlig sørvis? Dere bør også vurdere å skifte navn, eller referer butikknavnet til det dere egentlig er ekspert på, dårlig sørvis (gammel/ny - herregud da, du jobber der faktisk og er langt ifra noen ekspert)?

 

Ønsker dere alle en trivelig dag og god jul :)

 

Fikk senere på dagen svar på mailen, fra butikksjefen på Expert Stormarked.

 

 

Hei Frode

 

Dette er ikke noe jeg har et ønske om å hoppe over. Jeg ønsker å få rydde opp, hvis feil er gjort i vår kjede. Jeg kan ikke svare for noen andre enn oss selv, og vil starte med å beklage.

 

Jeg ser ut fra mailen du har sendt og alle som er på kopi, at det allerede er for sent og gjøre deg og dine venner fornøyd med expert som kjede. Jeg har ikke lyst til å bli stilt til ansvar for å ha ødelagt julen din, derfor vil jeg tilby deg Nano 16 gb ny versjon i bytte. Det er snart jul og kan ikke garantere deg hvilke farger jeg har på lager, men ta turen innom butikken med din "gamle" spiller, kviteringen fra Farsund og denne mailen. Så skal vi hjelpe deg.

 

Håper dette vil gjøre julen og fremtiden forsatt oransje.

 

 

 

Jeg skrev tilbake.

 

 

Hei Stig,

 

Må si tusen takk, det var jo veldig koselig. Tar turen innom så fort jeg får muligheten.

 

 

Jeg tok turen ut senere på kvelden, og hentet iPoden. Det gikk som skinner, og er nå stolt eier av en iPod. Fikk en time etterpå, denne mailen.

 

 

Hei Frode

 

håper du er fornøyd nå. og at du kan spre budskapet på hvordan vi løser saker.

 

på forhånd takk

 

Fikk en følelse at der fulgte en forpliktelse med dette byttet. De burde kanskje i førsteomgang, ønske fornøyde kunder. Burde det være nødvendig og skive lang mail for å bli behandlet på en kundevennlig måte. Burde dette egentlig blitt en sak? Var jeg kravstor?

Endret av abze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

 

mye å lese men forstår deg godt

 

jeg er tidligere ansatt i en expertbutikk, og kan forklare hvorfor det er så forskjell mellom butikkene.

 

Expert baserer seg på egeneide butikker, som heter expert bonus, og 90% av de andre "vanlige" expertbutikkene eies av andre, altså franchise konsept..

 

man betaler for å bli en del av kjeden, for å ha et navn og leverandører å støtte seg til.

 

 

problemet med slike franchise butikker er at det ikke stilles noen krav fra kjeden, og dermed kan hvilken som helst, bare de har nok penger, starte en butikk uten kunnskap eller sosiale antenner..

 

og siden det ikke er krav kan man ansette hvem man vil og sette prisene som man vil.. dette er noe jeg kjenner meg igjen i... den gamle butikken jeg var ansatt i levde på å ha ungdom som hovedansatte, fordi vi har lavere lønn, mindre skatter ikke trenger kurs og div..

 

når det kommer til denne saken og deg med å være kravstor vil jeg si du helt klart var det...

 

du som kunde var ute etter en 64GB touch, men kjøpte en nano... hvorfor? det er 2 helt forskjellige produkter! enten var du som kunde lite interessert i det produktet du ville ha, eller så må du ha møtt en heidundrende flink selger

 

at butikken ikke tar telefonen er mye pga at kunder i butikk har høyere prioritet, da 90% av alle telefoner dreier seg om spørsmål om åpningstider, samt at november, desember og januar er årets mest travle mnd i denne bransjen

Lenke til kommentar

En ansatt tok ut en iPod Nano fra ett skap, og jeg betalte for den. Der var ingen lapp eller skilt, eller hva som helst om det var 4g eller 5g.

 

Når jeg koblet den opp mot iTunes var der oppdatering (siste firmware) og det stod at det var 4g iPod Nano.

 

Skulle ønske at det sto på forseglingen om det var 1, 2, 4, eller 5g! Men holder såklart ikke Expert ansvarlig for at det ikke sto noe om det.

 

Men uansett. Butikkeier skal vite om de selger gammel eller ny modell av en vare, og selger de gammel forventer jeg at de setter ned prisen.

Lenke til kommentar

Om du hadde plassert, slik som de kommer fra fabrikken, forseglet og alt, en 4g og 5g iPod Nano vedsiden av hverandre. Hadde du hatt store problemer med å se forkjellen på de.

 

Hva slags butikk selger 4g og 5g iPod Nano om hverandre, til samme pris? Skulle selvsagt spurt, men samtidig skal de gå utifra at kunden, ikke har kunnskap om produktet, syns nå jeg er god kundeservice.

 

Edit: Men så klart, har lært leksen min. Jeg er også veldig fornøyd med behandlingen jeg fikk til slutt, fra Expert. Er på jakt etter en ny HD til dat'n, og skal undersøke på nett først :)

Endret av abze
Lenke til kommentar

jeg hadde sett forskjellen, da 5g har større skjerm og hjulet er flyttet lengre ned

 

at prisen lik kan ingen unnskylde seg over

 

det at kunden ikke har kunnskap om produktet er helt greit... men de kunne i det minste faktisk vite hva de er ute etter, det er jo derfor man må spørre ut kunden såpass mye at man kan sile ut produktutvalget..

 

men som sagt tidligere er ungdom, ofte uten kunnskap om kundebehandling eller produktkunnskap de som får jobben, da de er billige og lette å utnytte... og dermed er servicen til en butikk i søpla

 

 

om du er på jakt etter ny HDD til PCen din kan du bare glemme butikker som expert/elkjøp/siba...

Lenke til kommentar
ekstern er en ting, intern er noe helt annet...

 

men prisene begge bedriftene opererer med er latterlige..

 

hos datakjeden får man en wd element 1TB til under 700kr, mens både elkjøp/expert skal ha 1200+ for samme

 

stemmer ikke helt det du sier

 

http://www.elkjop.no/product/data/lagring/...al-1tb-harddisk

 

http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=2489112

Endret av pellesilberg
Lenke til kommentar
ekstern er en ting, intern er noe helt annet...

 

men prisene begge bedriftene opererer med er latterlige..

 

hos datakjeden får man en wd element 1TB til under 700kr, mens både elkjøp/expert skal ha 1200+ for samme

Da er jeg spent på hvor du har lett siste halvåret, for elkjøp har annonsert 1tb-disker til 699,- siden slutten av juli...

Lenke til kommentar
det må ha vert netttilbud for den prisen har ikke jeg sett i de fysiske butikkene..

 

var innom elkjøp jessheim for 2 uker sia og der kostet den disken 1100kr

 

Siden du sammenligner med fysiske butikker, hvilken fysisk datakjeden butikk har denne til 699 da? :)

(Men ja pris forskjellene på nett og butikk er litt for store til tider.)

 

At butikker selger gamle varer og forsøker å "lure" disse på folk til full pris er ikke noe nytt og ikke noe ulovlig, så kjekt at man får god service (etterpå vel og merke.)

 

Ville egentlig bare takke trådstarter, syns det var gøyalt å se at det finnes folk med bein i nesa og ikke minst kjempe at det ordnet seg så bra (syns faktisk de fleste du snakket med i expert var fornuftige utenom der du handlet (kan dog forstå de underbetalte guttene som helst ville kikke på jenta.))

 

Et fint brev til daglig leder kunne vært prikken over i en (selgere som ikke selger, og en selger som ikke slår ned prisen eller ordner bytte og beklager når man er "avslørt" fører bare til problemer og senere ydmykelser for butikken.)

 

Stort sett i slike situasjoner (uavhengig av hvilken kjede det er) så trenger man bare å komme til den rette personen for å få hjelp, noe dette viste på en god måte :)

Lenke til kommentar

Om du var kravstor? Ehm, nei, det var du ikke. Men, du var litt dum.., i ordets rette forstand.

 

For å si det på en annen måte: Det er lov å være smart! Et eksempel: Om det kommer en bil i vill fart mot deg, oppå fortauet..: Hopper du da vekk for å ikke bli påkjørt, eller står du på stedet hvil, i prinsippet om at dette ikke er riktig av sjåføren?

 

Det virker for meg som om du tilsidesatte sunn fornuft fordi du ville stole på selve prinsippet om at "rett skal være rett!", den dagen, når du var i den Expert-butikken. I tillegg fikk jeg litt inntrykk av at du enten egentlig ønsket å skape et problem, eller så er det slik at hele kjøpet var et impulskjøp (som resultat av en ellers litt dårlig dag der du bare trengte å gjøre noe for å føle deg bedre), der du kanskje angret deg såvidt det var i ettertid (selv om du egentlig ga blaffen), fordi du hadde "kastet bort" såpass mye på en eldre modell, når du istedet kunne hatt en ny en.

 

Og den frustrasjonen og dårlige samvittigheten du da følte på-, over å ikke ha gjort det som var "best" og "riktig", fikk da et utløp når du skrev den lange e-posten du skrev, der du bedyret din uskyld i det hele, både overfor Expert-ansatte, men viktigst; deg selv.

 

Så hva føler du egentlig nå, hvis du er helt ærlig med deg selv? Føler du deg litt dum og teit, og er litt frustrert, og har enda litt dårlig samvittighet? Tenkte meg det.

 

Men, da kan du bare slappe av, ta livet med ro, og begynne å prøve og legge det bak deg. For det er menneskelig å gjøre dumme og rare ting inniblant, forså i neste øyeblikk å ikke skjønne hvorfor i h.... man kunne gjøre noe så dumt. Forså å gå og terge seg over det, inntil man så klarer å bearbeide det, der man finner en eller annen snål forklaring på hvorfor, ovenfor seg selv, og dermed legge det bak seg.

 

Bare min teori. Men, ihvertfall foregikk det mer den dagen, enn du kanskje velger å innse. :)

 

Fact or fiction?

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...