Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når kan den som stevner til Tingretten trekke saken?


mrkorsnes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik jeg forstår reglene, må du også ha anket for at spørsmålet om du har krav på mer enn 50000 skal kunne behandles.

 

Dette kalles avledet anke. Du har ikke anket innen fristen, men får en ny mulighet når motparten har levert inn anke. Jeg vet ikke om tingretten har oppfattet ditt tilsvar som en avledet anke.

 

Jeg kjenner ikke så godt til ankereglene (som i liten grad er pensum i sivilprosess), men dommeren kan ikke gå utenfor partenes påstander. Dvs.: Hvis dommeren i ankesaken skal kunne idømme mer enn kr 50 000, må det være fordi dette er påstått av ankemotpart lulus. Det lulus burde tenke på, er således om han har nedlagt en annen påstand enn at anken må forkastes. Om dette kalles avledet anke eller motanke, vet jeg ikke.

 

Jeg måtte lage tilsvar til stevningen ("anken") overfor Tingretten. I denne stevningen

gjentok jeg det opprinnelige kravet. Betyr ikke dette at Tingretten skal behandle saken

på nytt og ikke ta hensyn til hva Forliksrådet sier i sin dom?

 

Edit: §29-7 gjelder bare anke overfor Lagmannsretten (?) Hvor finner en reglene

angående å stevne inn en dom i FR overfor Tingretten? Dette heter vel ikke

"anke" engang?

Endret av lulus
Lenke til kommentar
Jeg måtte lage tilsvar til stevningen ("anken") overfor Tingretten. I denne stevningen

gjentok jeg det opprinnelige kravet. Betyr ikke dette at Tingretten skal behandle saken

på nytt og ikke ta hensyn til hva Forliksrådet sier i sin dom?

 

Edit: §29-7 gjelder bare anke overfor Lagmannsretten (?) Hvor finner en reglene

angående å stevne inn en dom i FR overfor Tingretten? Dette heter vel ikke

"anke" engang?

 

Ja, det er fullstendig ny prøving. Jeg trodde § 29-7 gjaldt, ettersom det følger av § 6-14 (3) at saken skal behandles etter reglene om anke over beslutninger til langmannsretten. Dette var imildertid feil, og 29-7 kommer ikke til anvendelse, jf. full prøving. Beklager forvirringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...