nomore Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Vel, det er et toegget sverd. For å i det hele tatt kunne drive en butikk så er man avhengig av inntjening og kunder. Om kunder etterspør en vare fra en leverandør som ikke gir gode servicevilkår, hva gjør du da? - Ikke selge produktet = kundene går et annet sted samtidig som du mister mersalg(andre ting kunden kjøper) og kundene ikke får et kundeforhold til butikken din. Og i mangel på et kundeforhold så hjelper det lite med super service. - Svelge kamelen, selge produktet men ta ansvar for servicen selv = du får kunden pluss evnt mersalg og et kundeforhold. Og med et kundeforhold kan du vise en super service. Så det er ikke bare bare. I tillegg er det jo tusen andre hensyn å ta med i beregningene, men det er ikke bare for butikken å stille krav til avtalen. Lenke til kommentar
Welhaven Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Vel, det er et toegget sverd. For å i det hele tatt kunne drive en butikk så er man avhengig av inntjening og kunder. Om kunder etterspør en vare fra en leverandør som ikke gir gode servicevilkår, hva gjør du da?- Ikke selge produktet = kundene går et annet sted samtidig som du mister mersalg(andre ting kunden kjøper) og kundene ikke får et kundeforhold til butikken din. Og i mangel på et kundeforhold så hjelper det lite med super service. - Svelge kamelen, selge produktet men ta ansvar for servicen selv = du får kunden pluss evnt mersalg og et kundeforhold. Og med et kundeforhold kan du vise en super service. Så det er ikke bare bare. I tillegg er det jo tusen andre hensyn å ta med i beregningene, men det er ikke bare for butikken å stille krav til avtalen. Nei høres fornuftig ut det, men tenkte på i dette tilfellet så er vel ikke akkurat Hanspree en sånn type vare kundene bare satt å ventet på Men er nok to sider av disse avtalene ja. Business er aldri lett og rett frem Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Det finnes desverre ingen lov som sier at man skal holde god kundeservice, og det er vel i og for seg dette som er en av de største konkuranseskaperene innen bransjen. Med GOD kunderservice mener jeg å gi ytelser etc utenom de generelle rettighetene som står i loven: Det du har krav på er: 1. Produktet repareres på en slik måte at produktet ikke påføres svakheter eller fremkommer som et dårligere produkt en et tilsvarende fungerende produkt etter service (krav på heving er gjentatte service etter fkjl §30) innen RIMELIG tid. 2. Dersom ikke overstående lar seg gjøre på fornuftig måte omleveres eller heves og du vil kunne kreve forsinkelsesrente fra datoens for inngåelse av kjøpskontrakten (da du kjøpte produktet etter fbkl kap 10 §§ 49 og 50), MEN selger har dernest også en viss tilgang til å kreve bruksfradrag. 3. Du har krav på et låneprodukt så fremt service/reklamasjon er forventet å vare lengre en syv kalenderdager. Det er ikke "vanlig" i bransjen å yte ekstra utenom kundens rettigheter dersom alt går "etter rutinene" altså at loven oppfylles i sin helhet og innen rimelig tid. Som et eksmpel ville det vært naturlig å gi et gavekort eller et bedre produkt som plaster på såret dersom ting har tatt usedvanlig lang tid etc. Hvor god kundeservice som gis er meget avgjørende ettersom hvor stor fortjeneste det er på produktet/bransjen generelt. Elektronikkbransjen har ofte en kortere og svakere fortjenestesrate vilket gjør at det kan være "vanskeligere" å være "snill" uten videre. Kundeservice skaper riktignok fornøyde kunder, men uansett hvor bakvent det høres ut så kan kundeservice være meget dyrt og dette skaper en viss balanse mellom hvor imøtekommende man kan være. Service har man krav på, kundeservice derimot er helt opp til selger. Lenke til kommentar
darket Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Komplett burde innrømme all feil, og gi deg en super tv tilbake som ombytte her. 42LH4000++ (du har BARE rettigheter til en 37 tommer, med like spesifikasjoner, og siden hannspree suger kan de gi deg hva som helst 37 tommer og opp) Men denne saken har tatt urimelig lang tid, og nå vet ikke jeg om du har spurt om utlånsprodukt eller ikke, men har du spurt, og ikke fått, har du krav på heving av kjøpet med en gang. De kan ikke bruke så lang tid på behandlingen, og 3 uker på å sende en eske er helt sinnsykt. Jeg synes du skal avvike fra MAIL, det fungerer aldri, mail kan man skjule seg bak, og bare ignorere, eller skrive jall tilbake for å tjene tid. RING, konfronter på en skikkelig måte, høflig og organisert. Du har tidligere beskrevet lg som en kurant tv, og ja, det er den, den er faktisk veldig bra. og den dreper hannspree tven på alle punkter uten noen form for tvil. Dette er offtopic, neste gang, kanskje ikke kjøp det billigste på markedet. Betal for kvalitet, det kan lønne seg i lengden. Velg et merke med god kundeservice og omdømme. Får du en omlevering til LG, så får du god pakke, godt produkt og god support, men det er nå min mening, og deles sannsynligvis av ganske mange innenfor bransjen også. Lenke til kommentar
darket Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) 3. Du har krav på et låneprodukt så fremt service/reklamasjon er forventet å vare lengre en syv kalenderdager. Dette må man kreve fra butikk selv, dette skjer ikke av seg selv. Noen butikker dekker seg bak noe de kaller urimelig kostnad å gjøre dette. Jeg kan forstå det på nettbutikker, det koster gjerne ganske mye penger å sende en 37 tommer med schenker tur-retur liksom. Noen sa tidligere at på store produkter er det lurest å bruke en lokal butikk (fks Elkjøp, de gir alltid billigst pris i lokalmarkedet hvis man har dokumentasjon, får du det ikke av en SELGER, be om avd. leder, får du det ikke av han, be om varehussjef, du får det, punktum) Mye lettere å kommunisere, og låne produkter hvis man skal være uheldig! kjøp minnepenn\mp3 spiller\blurayspiller\kabler\forsterker osv osv på nett men et produkt man er helt sykelig avhengig av (TV\kjøleskap\vaskemaskin etc) kjøper man i fysisk butikk. Endret 4. desember 2009 av darket Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Hadde jeg sendt inn en eldre Hannspree TV til reparasjon, og fått omlevert en ny LG til omtrent samme pris, hadde jeg blitt overlykkelig. Selv om jeg hadde måttet vente 2-3 uker mer enn det som er antatt som rimelig. Eldre Hannspree TV til 5000: Elendig bildekvalitet. Ny LG TV til 5000 kroner: En bildekvalitet som overgår Hannspree'en til de grader. Både farger, sortnivå, kontrast, skarphet og antakeligvis byggekvalitet er mye bedre. Hvis Komplett hadde villet det, kunne de med loven i hånd gitt deg en rimeligere TV ettersom en TV til 3000-3500 i dag har minst like bra kvalitet som den Hannspree TV'en som kostet 5000 for snart to år siden. Skal man dømme etter dine første innlegg i denne tråden, Welhaven, så vil jeg tro e-posten du sendte var av en slik karakter at den som mottok den ikke ble videre interessert i å gi deg mer service enn det du har krav på. Man kommer mye lengre med å være hyggelig. Jeg har alltid oppført meg høflig i klagesaker, og får nesten alltid mer service enn det jeg har krav på. Lenke til kommentar
darket Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Marekatten: Virker logisk det der, kunder som er hyggelige, får ofte bedre service i retur. Vil jo beholde de snille høflige kundene som legger igjen penger. Koster det litt penger, vet man at kunden uansett er fornøyd, og kommer tilbake like hyggelig neste gang. Motsatt tilfelle, vil man jo heller sende kunden sint et annet sted, fks sin yndlingskonkurrent, de er bedre tjent med en slik kunde ikkesant. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Man kommer mye lenger med et smil og en pistol, enn bare en pistol. Lenke til kommentar
Welhaven Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Hadde jeg sendt inn en eldre Hannspree TV til reparasjon, og fått omlevert en ny LG til omtrent samme pris, hadde jeg blitt overlykkelig. Selv om jeg hadde måttet vente 2-3 uker mer enn det som er antatt som rimelig. Eldre Hannspree TV til 5000: Elendig bildekvalitet. Ny LG TV til 5000 kroner: En bildekvalitet som overgår Hannspree'en til de grader. Både farger, sortnivå, kontrast, skarphet og antakeligvis byggekvalitet er mye bedre. Hvis Komplett hadde villet det, kunne de med loven i hånd gitt deg en rimeligere TV ettersom en TV til 3000-3500 i dag har minst like bra kvalitet som den Hannspree TV'en som kostet 5000 for snart to år siden. Skal man dømme etter dine første innlegg i denne tråden, Welhaven, så vil jeg tro e-posten du sendte var av en slik karakter at den som mottok den ikke ble videre interessert i å gi deg mer service enn det du har krav på. Man kommer mye lengre med å være hyggelig. Jeg har alltid oppført meg høflig i klagesaker, og får nesten alltid mer service enn det jeg har krav på. Jeg var høflig som bare det jeg, skrøt jo til og med av dem på sisten og sa jeg er fast kunde, men måtte jo også inneha en litt krass tone pga den bedritne servicen. Og hadde jeg ikke fått LG-en kunne jeg krevd pengene tilbake. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Man hører stadig at den som smiler og er fornøyd alltid får best service ved for eksempel reklamasjoner osv. Da jeg jobbet varehandel var det ofte slik at de som brølte høyest fikk viljen sin først. Mulig dette har endret seg på 4-5 år.. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Det jeg har hørt endel si er at de som er hyggelig, ofte får litt mer enn hva de har krav på, mens de som roper og skriker kun får akkurat det de har krav på. Men hvorvidt det stemmer, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Kanskje litt OT etterhvert, men får man ikke det man har krav på ved å være hyggelig og snill, bør man rasle litt med sabel for å få det slik man vil. (§15 Kardemommebyloven) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Kanskje litt OT etterhvert, men får man ikke det man har krav på ved å være hyggelig og snill, bør man rasle litt med sabel for å få det slik man vil. (§15 Kardemommebyloven) Jeg er slik at jeg liker fornøyde kunder. Blir glad av det jeg. Og derfor ønsker jeg å holde en hyggelig og snill kunde på det samme nivået... altså hyggelig og snill ved å tilby meg å hjelpe på alle måter jeg kan. I dag hadde jeg en person innom. Han hadde brukt flere timer på å lage en fotobok, men da han skulle sende den til bestilling på nettet, hadde prisen nettopp gått opp. Han skulle ha en del eksemplarer, så totalprisen ble 2-300 kroner dyrere enn først antatt. Han var hyggelig og spurte bare om det var tilfellet at prisen nettopp var gått opp, og jeg så at han ble litt lei seg når jeg sa at det var tilfellet. Derfor ga jeg han en verdisjekk på 300 kroner, med en verdikode han kunne bruke ved bestilling. Han ble storfornøyd, og takket for "uvanlig god service" eller hva han nå sa. Hadde samme kunde kjeftet og vært sur på meg, hadde jeg bare sagt at prisen hadde gått opp, og at han måtte godta den eller bare glemme bestillingen. Får ikke lyst til å gi han verdisjekk da. Men det er sant som du sier... får man ikke det man har krav på en gang, har man lov til å bli sur. Men la den ansatte få lov til å prøve å ordne opp før man forteller hvor vannvittig dårlig behandlet man føler seg. Lenke til kommentar
Welhaven Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Da er saken løst. Fikk gjennomslag for den samme TV-en, bare i 42'' isteden. Full-HD og greier. Fornøyd med den! Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hva faen er problemet? Du hadde en enormt ræva Hannspree tv(ja den er ræva, hadde en slik selv i 1 dag for et par år siden før jeg returnerte den), og får en 37" LG tv som er MINST like bra i bytte.. Jeg ser ihvertfall ikke problemet! Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Hehe... problemet var at han måtte vente lenge før han fikk tilbud om ny vare og ikke selve varen som er grei nok hvis han hadde fått tilbudet innen rimelig tid. Edit: Bra det løste seg. Bare å sette krav men med en vennlig tone så ordner det seg som regel. Endret 9. desember 2009 av Ninjahamster Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Det jeg har hørt endel si er at de som er hyggelig, ofte får litt mer enn hva de har krav på, mens de som roper og skriker kun får akkurat det de har krav på. Men hvorvidt det stemmer, vet jeg ikke. Det stemmer 100%! Man får jo ikke lyst til å hjelpe kunder som griner over den minste ting og krever f.eks en blu-ray spiller gratis fordi dvd-spilleren til 299kr var DOA! Kunder som kan legge frem et problem på en rolig måte, som ikke forventer gull og diamanter for gråstein og som ikke minst skjønner at feil kan oppstå vil alltid få bedre behandling enn de som krever absurde ting og skriker fordi de ikke får viljen sin! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Du gir ikke en kunde som ikke skriker Blu-Ray heller. Poenget mitt er at mange selgere ikke har peiling på hva forbrukerkjøpsloven faktisk dekker. Da hjelper det i enkelte tilfeller å forklare dem hvor landet ligger. Lenke til kommentar
Welhaven Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Hva faen er problemet? Du hadde en enormt ræva Hannspree tv(ja den er ræva, hadde en slik selv i 1 dag for et par år siden før jeg returnerte den), og får en 37" LG tv som er MINST like bra i bytte.. Jeg ser ihvertfall ikke problemet! Problemet er ...faen... meg at jeg måtte vente uendelig lang tid på noen slags behandling fra Komplett, både når det gjelder småting som emballasje, reperasjon som aldri fant sted, oppfølging osv. Når det svikter så utrolig, så har det ikke en d r i t t å si at TV-en er en sinnsykt "ræva" Hanspree. Produkt er et produkt, og lov er en lov. Er enig i problemstillingen med at man skal ha en høflig tone, men virker det som om man synes alt er greit og sender ut signaler om at man er en veldig hyggelig og omgjengelig person, så mener JEG at markedsverdien din synker i deres øyne, og man har mindre å slå i bordet med. Etter personlige erfaringer, vet jeg at en fin blanding fungerer best. Du gir ikke en kunde som ikke skriker Blu-Ray heller. Poenget mitt er at mange selgere ikke har peiling på hva forbrukerkjøpsloven faktisk dekker. Da hjelper det i enkelte tilfeller å forklare dem hvor landet ligger. Helt enig i denne! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå