Gå til innhold

Vil begynne å studere, bare for gøy. Forslag til studier?

John-B

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å begynne å studere i Bergen. Men i motsetning til kanskje det fleste er hovedmålet mitt med studiene det sosiale - ha det gøy, få nye venner etc.

Setter opp en liste på hva jeg kunne tenke meg:

1. Enten relativt enkelt studie...
  2. ...eller studie uten forpliktelser/lekser/eksamener - kun stille opp på forelesninger
  3. Helst en normal andel jenter
  4. Er mest interessert i ting relatert til IT, men det lar seg neppe kombinere med punktet over?
  5. Er litt interessert i f.eks økonomi og juss
  6. Bør være gratis, eller ikke avskrekkende dyrt

Årsak til punkt 1 og 2 er jo at motivasjonen for hardt arbeid er ikke-eksisterende, siden jeg ikke har umiddelbar bruk for utdanningen, men mer viktigt: jeg har jobb, så jeg har egentlig ikke tid til skolen etter forelesningene er over.

Årsak til punkt 3 og 4 - har gått på IT-studier før, og der var det gjerne litt få jenter, og litt mange nerder. Det passer dårlig med hensikten min nå - har nok "nerdevenner" fra før (og mangler kjæreste/jentevenner). Men det finnes kanskje områder med relasjon til IT som ikke er så dominert av nerder? Kort fortalt blir vel det områder hvor Apple-produkter brukes? :p

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingen grunn til å begynne å studere i det du lister opp. Det virker mer som om du trenger det sosiale mediet.

Alle fag krever en eller annen form for måling for å se om du fyller læringskravene i faget. Fag som ikke har skoleeksamen har gjerne hjemmeeksamen eller mappeeksamen (førstnevnte går gjerne over en uke og tas hjemme, sistnevnte består av en samling oppgaver man gjør i løpet av semesteret gjerne med en større oppgave mot slutten).

Av de tre fagene du nevner er to av dem - økonomi og juss - arbeidskrevende som få. Ingen av dem er enkle studier, med mindre du skulle være så heldig å ha et enormt talent. Jeg kan faktisk ikke anbefale noen studier som vil være å se på som 'enkle' med ditt utgangspunkt...

Uten å vite noe mer om hvilke forutsetninger du har blir det umulig å si noe om eventuelle studier som passer. Du trenger for så vidt heller ikke ta et helt studium -- hva med enkeltstående fag?

Lenke til kommentar
Fag som ikke har skoleeksamen har gjerne hjemmeeksamen eller mappeeksamen (førstnevnte går gjerne over en uke og tas hjemme, sistnevnte består av en samling oppgaver man gjør i løpet av semesteret gjerne med en større oppgave mot slutten).

Takk for svar. Hjemmeeksamen og spesielt mappeeksamen høres ut som midt i blinken - hvordan kan jeg finne ut hvilke skoler som tilbyr noe slikt?

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Fag som ikke har skoleeksamen har gjerne hjemmeeksamen eller mappeeksamen (førstnevnte går gjerne over en uke og tas hjemme, sistnevnte består av en samling oppgaver man gjør i løpet av semesteret gjerne med en større oppgave mot slutten).

Takk for svar. Hjemmeeksamen og spesielt mappeeksamen høres ut som midt i blinken - hvordan kan jeg finne ut hvilke skoler som tilbyr noe slikt?

De fleste universiteter har noen fag som tilbys som hjemme-/mappeeksamen. Humanistisk og samfunnsvitenskaplig fakultet pleier å ha en del. Ta kontakt med en studieveileder ved ett av fakultetene ved Universitetet i Bergen, f.eks., for nærmere informasjon om hvilke fag som kan være aktuelle.

I og med at de fleste forelesninger foregår på dagtid vil det kunne bli vanskelig å kombinere en dagtidsjobb med studier, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...