Ymgve Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg lurer på hvordan eventuelle lover/regler er når prisene faller på diverse varer i (nett)butikker. Det dreier seg om to forskjellige kjøp hos Flexi-Data, men sidene varene er hentet/blir hentet i butikken så tror jeg ikke vanlige regler for nettbutikker gjelder. Scenario 1: En bekjent bestilte flere deler hos dem, og hentet og betalte for varene hos Flexi-Data i går. I dag falt prisen på AMD-prosessoren han kjøpte ned fra 1387,- til 975,-. Har han noen muligheter til å få refundert denne prisforskjellen? Scenario 2: En annen bekjent bestilte flere deler hos dem den 3. mai. På grunn av et skjermkort de ikke hadde inne + at de skal montere PCen for ham må han vente fram til starten av juni før han kan hente (og betale for) PCen. Problemet er at slik det ser ut må han betale prisen varene hadde 3. mai, og allerede nå har denne prisen falt med over 1000kr tilsammen. Har han noen muligheter til å få varene til dagens/leveringsdatoens pris? Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Nei må vel svaret være på begge scenarioene. De fleste butikker opererer med at de tar imot bestillinger og den valuta som gjelder den aktuelle dagen bestillingen ble mottat. Det som kan gjøres er jo at man avbestiller det man venter på for å så legge inn varene og bestillingen på ny. Lenke til kommentar
airguard Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 scenario 1 : nei scenario 2 : usikker da han muligens får dette godskrevet før varene er sendt =? Lenke til kommentar
airguard Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 når jeg tenker meg om kan han jo bare avbestille den som var bestilt 3. mai. Det er jo lovlig lenge og vente og heller bestille på nytt, jeg tror det er en løsning han vil tjene på. Dessuten kan de ikke nekte han det pga. den lange leveringstiden. De starter garantert ikke og montere før de får den delen som mangler Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 du må nok betale prisen som er oppgitt i bestillingsøyeblikket.... du kan vel tenke deg korleis du ville reagert dersom varen vart dyrere i staden for billigere? i tilfelle 2 ville eg nok ha avbestilt..... Lenke til kommentar
It's me Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 I dag falt prisen på AMD-prosessoren han kjøpte ned fra 1387,- til 975,-. Har han noen muligheter til å få refundert denne prisforskjellen? Han kan bruke angrerett og bestille prosessoren en gang til for den nye billigere prisen. Evt bestille prosessoren fra PSdata til 795kr. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 I begge tilfeller ville jeg sendt en mail til butikken, påpekt situasjonen og bedt om at dagens pris blir lagt til grunn. Dersom de nekter, bruk angreretten! I scenario 1 er det jo slik at du vil tjene på å bruke angreretten. Med dette i tankene er det billigere for Flexi at de refunderer mellomlegget enn at du bruker angrefristen og bestiller på nytt. Dette fordi Flexi da må betale 1x frakt dersom du bruker angreretten. Du har ikke lovfesta rett på å få refundert mellomlegget, men både økonomisk og ikke minst mtp hvordan inntrykk av servicenivå du føler så bør de gjøre det. I scenario 2 er det enda klarerer. Her er det bare å skrive at du ønsker en redusert pris ellers er du selvsagt nødt til å avbestille og bestille på ny. Når det gjelder hvorvidt angreretten gjelder så sier loven "Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. " Dette er utvilsomt snakk om et fjernsalg, selve *salget* skjer når dere inngår en bindende kontrakt og dette skjer på webben. Hvordan og når betaling og levering skjer har ingenting å si i denne sammenheng. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Prisen som gjelder når kjøpet er gjort er dem som gjelder, enkelt å grett. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 I dag falt prisen på AMD-prosessoren han kjøpte ned fra 1387,- til 975,-. Har han noen muligheter til å få refundert denne prisforskjellen? Han kan bruke angrerett og bestille prosessoren en gang til for den nye billigere prisen. Evt bestille prosessoren fra PSdata til 795kr. Finnes ingen angrerett hvis han har hentet den i butikken ... Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Dette er utvilsomt snakk om et fjernsalg, selve *salget* skjer når dere inngår en bindende kontrakt og dette skjer på webben. Hvordan og når betaling og levering skjer har ingenting å si i denne sammenheng. Dette sier jo ikke posten noe om, - hvis selve kjøpet er basert på en webordre som er registrert i systemet hos Flexi kan man muligens argumentere som du gjør, - jeg er uansett litt usikker på om man ikke her vil si at salget skjer når kunden får varen fysisk og betaler.... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg tror vi her skal legge til grunn leveringsøyeblikket. I første scenario vil jeg si leveringen skjedde i butikken, og at det var her avtalen ble inngått iom at begge parter var klar over at det ville skje, og avtalen pr. web kun må regnes som midlertidig, siden det var forståelse om at varen skulle hentes. Mao tror jeg ikke angreretten kan brukes her, dog er jeg noe i tvil. Han har uansett ikke lovfeste rett på å få tilbake prisforskjellen i noen av tilfellene. I scenario 2 er saken noe klarere. Lov om Forbrukerkjøp av 21.6.2002 sier i §6: § 6. Leveringstiden Tingen skal leveres innen rimelig tid etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt. Er det avtalt et tidsrom for levering, har selgeren rett til å velge tidspunktet om forholdene ikke viser at valget er forbrukerens. Har selgeren ved hentekjøp rett til å velge tidspunktet for levering, skal han eller hun i tide gi forbrukeren melding om når tingen kan hentes. I og med at kameraten din var klar over dette da han inngikk avtalen, kan selger således ikke lastes, og dette er ikke noe argument. Avtalen er "feilfri" fra selgers side. Dette kan videre bekreftes i fkl §16, tredje ledd: Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Derfor finnes det ikke grunnlag for å si verken at tingen har en mangel, eller at avtalen er misligholdt fra selgers side, og således kan kjøper ikke kreve prisavslag etter mitt skjønn, såfrem tingen blir levert til avtalt tid. Dersom den ikke blir det kan dere kikke på §19, Forbrukerens krav ved forsikelse, der står det bl.a. at kjøper kan heve kjøpet, holde tilbake kjøpssummen, kreve oppfylling, og til og med erstatning. Selv om dere nok ikke har noe godt juridisk grunnlag for å kreve prisavslag, kan dere foreslå det for selgeren. Mange selgere er svært greie når det gjelder slike ting, og bruker ofte sunn fornuft. Lykke til! (wannabe cand.jur.) bfisk Lenke til kommentar
airguard Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Prisen som gjelder når kjøpet er gjort er dem som gjelder, enkelt å grett. jawolh men han har jo ikke mottat noe, og ihvertfall ikke betalt noe enda. så han kan da avbestille hele greia når det uansett ikke kommer noe før 1. juni ? synes du er rimlig kjapp til og dømme en sak uten og si mer her er det vel snakk om scenario 2 Lenke til kommentar
rwx Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 scenario1: Her er vel spørsmålet først og fremst om tilfellet er å definere som fjernkjøp eller ikke. Slik jeg ser det så er ikke dette fjernkjøp, og da har man ingen angrerett. Eneste å anbefale her, er å forespør butikken på en pen måte, og er du heldig (eller de har litt sunn fornuft) så får du et avslag, tilgodelapp, el. scenario2: Her ville jeg henvendt meg til butikken og bedt om at de oppdaterer alle varene til dagens priser. Jeg vil tro at dette burde være greit for de fleste butikker, da dette vil være det samme som å avbestille og bestille på nytt, som vil være mere og unødvendig behandling. Jeg må dog påpeke at alle priser justeres til dagens pris, selv om noen eventuellt har steget i pris. Å kun be om justering av varer som har gått ned i pris vil ikke være riktig. Noen mener kanskje at forhandlere burde utføre denne justeringen selv, men det blir vanskelig nettopp av den grunn at om prisen er gått opp ville dette bli svært galt for kunden. Et annet spørsmål som kanskje vil dukke opp i en slik sak, er om man skal beholde sin knytting/reservasjon mot varepartier. Slik jeg ser det, så har man ikke noe krav om å få beholde dette om man ber om oppdatering av prisene. Eventuelle varer som er på lager knyttet mot din ordre, men der er andre som venter på denne være mener jeg bør ha førsterett på denne da. Begrunnet i at din nye pris er basert på neste tilgjengelige parti enten det er på lager eller på vei inn. Dvs dette kan da medføre noe lengre leveringstid, så får man vurdere selv hva man eventuellt ønsker. (mulig at mitt poeng her ikke kommer helt klart nok frem, men håper noen skjønner hva jeg prøver å si) Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Point taken. Må si meg enig i de betraktningene rwx gjør. Lenke til kommentar
Ymgve Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Takker for mange svar! Jeg ba kameraten i Scenario B maile Flexidata, og de fikset prisene slik at han totalt sparte 700kr. Et stort pluss til Flexidata i min bok Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 scenario1: Her er vel spørsmålet først og fremst om tilfellet er å definere som fjernkjøp eller ikke. Slik jeg ser det så er ikke dette fjernkjøp, og da har man ingen angrerett. Jeg er uenig angående hvorvidt dette er et fjernkjøp, men det er der spørsmålet ligger ja. Det kan utvilsomt diskuteres, men det står i Angrerettloven §1: "Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted." og avtalen blir vel strengt tatt inngått via webben, men gjennomført ved fast utsalgssted. Så det hele faller på hvor avtalen blir inngått eller ikke. AFAIK sender Flexi-Data ut en ordrebekreftelse (eller du gjør avtalen over telefon) og da har begge sider imo ratifisert avtalen og den er bindende for begge parter. Lenke til kommentar
DePress Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Både scenario 1 og 2 er underlagt lov om angrefrist ved forbrukerkjøp. At han henter varen selv er uvesentlig, i og med at det er selve avtaleinngåelsen som gjør at loven trer i kraft. Angrefristen begynner å løpe fra varen er levert. Dvs. fra han hentet den. Og gjelder i 14 dager, forutsatt at han fikk overlevert formular for angrefristen. Hvis han IKKE har fått dette, gjelder angrefristen i 3 mndr. Det kan jo selvfølgelig argumenteres for at scenario 1 er et gråsonetilfelle, i og med at varen er hentet i butikk. Men uansett, det er avtaleinngåelsen som ligger til grunn for loven... Men om han kommer noen vei med det er en annen sak. Beløpet er relativt lite, og få vil vel gidde å krangle om det i evigheter. Alt kommer an på butikkens serviceinstilling. I scenario 2 er det jo krystallklart at han kan avbestille, og deretter bestille på nytt. Eller be om at de justerer prisene på bestillingen ihht. gjeldende priser. Hvilket jeg er sikker på de gjør, siden de kjenner kundens rettigheter og ikke gidder å lage unødvendig trøbbel for seg selv. bob bob Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Hva hvis du bestiller en CPU på en webshop får den levert og de bruker 6 - 8 uker på returen? Kan du ikke da kreve at enten justerer prisen eller gir deg en prosessor som er riktig i forhold til dagens pris? Jeg mener prosessoren du da fikk var jo defekt så de har jo brutt sin del av avtalen på en måte?? Jeg kan ikke så mye om dette egentlig så jeg spør. Dette har nemlig skjedd meg. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Hva hvis du bestiller en CPU på en webshop får den levert og de bruker 6 - 8 uker på returen? Kan du ikke da kreve at enten justerer prisen eller gir deg en prosessor som er riktig i forhold til dagens pris? Jeg mener prosessoren du da fikk var jo defekt så de har jo brutt sin del av avtalen på en måte?? Jeg kan ikke så mye om dette egentlig så jeg spør. Dette har nemlig skjedd meg. Nei. Det er IKKE prisen som betyr noe. Det er spesifikasjonene. Om du har først bestilt en 2200+ til 1000kroner og du sender denne inn. Returen tar tid og i mellomtiden synker prisen på XP2500+ til 1000kr. Det spiller ingen rolle for deg, siden du har avtale med butikken om kjøp av en prosessor som er <--så--> kjapp. Du kan ikke kreve å få noe bedre enn en <--så--> kjapp CPU tilbake, dvs en prosessor med "like eller bedre spesifkasjon". Prisen er IKKE med i en spesifikasjon ... så synd. Lenke til kommentar
DePress Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Nei, du kan ikke forlange å få avslag uten videre. Det man bør gjøre dersom ordren ligger lenge i bestilling er jo å "fornye" ordren dersom prisene går nedover. Dvs. kansellere ordren og legge den inn på nytt. Det har du nemlig rett til. Hvis du mot formodning skulle glemme dette, og får f.eks. en CPU til "gammel pris", står du jo fortsatt fritt til å returnere den innen 14 dager, ihht lov om angrefrist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå