greygenic Skrevet 6. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Det har nok med hvor vant man er med omgivelsene man befinner seg i. Hvis du har vært borte fra jobb over en lengre tid, så tar det alltid noen dager før man er "i gang" igjen. Så du kan vel kalle det sosialangst. Jeg går heller ikke på fester, eller ute på byen etc - fordi de sosiale impulsene og omgivelsene som er rundt meg blir så store å fordøye, at det blir for vanskelig og ubehagelig. Skolen fungerer på en måte som en "skole" for å lære å kjempe mot angsten, så det er en like viktig faktor som utdannelsen til at jeg har valgt en så utadvent og sosial skole som det Norges Kreative Fagskole er. Har man vært borte fra en slik plass i flere uker, så får man litt sjokk når man kommer tilbake, syns det er ubehagelig og er gjerne litt utilpass. Men så går det seg til etterhvert.... =) Øvelse gjør mester. Før greide jeg ikke engang å gå på kino, det er ikke et problem nå. Ok, da forstår jeg litt mer. Vel, du ser ut til ha ting under kontroll. ---------------- edit: Fjernet sleivete skriving av det som nærmest kan betegnes som en merkelig-, rar- og sær, men egentlig udefinerbar gutt/mann (eller kanskje er det heller et romvesen), (nemlig meg!). Og som alltid prøver for hardt å ha noe og si, og mene, om alt. Til og med det som det ikke alltid er noe å si noe om. Og til og med det som man ikke kan drøfte seg vekk fra, men som man bare må akseptere/respektere, fordi det rett og slett ikke finnes noen ukomplett figur av logikk, som man kan "dra" det gjennom... Alle har vi våre demoner.. (eller hva det nå enn heter - det et noe i den dur). Og om du, lik som mange før deg, lurer: Ja, jeg er sprø, og langt fra normal. Endret 6. desember 2009 av greygenic Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 10. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2009 Blir 20 år nå denne 18 Des, og ender opp med å feire julaften alene, mest sannsynlig. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 10. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg og TS burde egentlig byttet plass. Jeg skulle ønske jeg kunne isolere meg og droppe hele jula. Har virkelig ikke noe til overs for denne falske høytiden. Alle skal smile å være glade. Det er ikke snakk om å være i dårlig humør i jula. Også denne helvetes familiemiddagen da. Selv om man er i slekt, er det ikke dermed sagt at man skal like hverandre. Alle sitter og later som de har de utrolig koslig, selv om alle egentlig håper at det er fort overstått. Jeg misliker sterkt både å gi og få gaver. Å få gaver er bare pinlig. Jeg sliter med å være ydmyk og takknemmelig om jeg får ting jeg liker. Å late som jeg liker de gavene som bare er noe tull, er også veldig falskt. Kanskje jeg skal være dønn ærlig i år, og se hva slags respons jeg får på det? Det å gi gaver, liker jeg heller ikke. At mine surt opparbeidede penger skal gå til gaver til andre, er en tanke jeg ikke liker. At det ikke engang er sikkert at jeg bruker penger på noe de engang vil ha, gjør det bare enda surere. Nei, takke seg til! Neste jul er jeg over 18 og ikke "pliktig" til å stille opp i jula. Da isolerer jeg meg på rommet/leiligheten min og blir der til nyttårsaften, årets morsomste dag. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. desember 2009 Olum: Selv når du er 17 er du ikke "pliktig" å møte. Ingen tvinger deg og ingen har rett til å presse deg til noe du absolutt ikke vil. Men slik det høres ut, har jeg to ting å si. Du virker både bortskjemt og egoistisk slik du skriver. Det er greit nok at ikke alle liker familiesamlinger med middager og styr og mas. Jeg har heller ikke noe til overs for det. Men i vår travle hverdag er jula den eneste høytiden man faktisk har tid til å ta seg tid. (!) Det er ikke så ofte familier samles - og jeg er nok helt sikker på at ikke "alle" sitter der å sipper og egentlig vil hjem til Facebook og siste episode av en eller annen såpeserie. Du minner meg litt om lillesøstra mi. Misfornøyd med hva hu får og liker dårlig å gi bort. Faktisk fører hu "budsjett" for å se om hu får tilbake det hu ga i utganspunktet. Poenget med gaver på juleaften er å hvise at man bryr seg - gi av noe man har. Gi av sin egen fri vilje, for å glede andre. Bare det å gi bort en gave, samme om det er sokker og slips. Gir en glede. Det kalles giverglede. Senest for noen dager siden sendte jeg 1000 kr,- til Amnesty Norge, som jeg gjør hver eneste jul. Jeg må ikke - men jeg gjør det av fri vilje, for å glede andre og fordi jeg mener det er bedre enn å bruke pengene på å kjøpe noe til meg selv. Selvfølgelig skal man ikke glemme seg selv også, det er viktig å belønne seg selv og bruke penger på seg selv. Men hvis du syns det er noe drit å gi bort - av det man har. Så ender du opp med å bli en gjerrig og egoistisk dame etterhvert. Giverglede er faktisk like kjekt som å få selv. Etter min mening. Hadde jeg hatt valget, ville jeg nok også avskydd stressende familiehøytider med store samlinger rundt juletreet. Svære søppelsekker med gavepapir og grinete småunger som ikke engang forstår meningen med julehøytiden. Men det handler kun om en ting - å være sammen med dem man er glad i. Dele og vise omsorg. Om et par år vil du nok skjønne det selv. Dette er forresten ikke rette plassen å måpe over hvor trist og drit det er å ferie julen med familien... da du ikke får det du vil ha, og ikke vil gi fra din egen lomme. Dette blir bare feil. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 11. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg og TS burde egentlig byttet plass. Jeg skulle ønske jeg kunne isolere meg og droppe hele jula. Har virkelig ikke noe til overs for denne falske høytiden. Alle skal smile å være glade. Det er ikke snakk om å være i dårlig humør i jula. Også denne helvetes familiemiddagen da. Selv om man er i slekt, er det ikke dermed sagt at man skal like hverandre. Alle sitter og later som de har de utrolig koslig, selv om alle egentlig håper at det er fort overstått. Jeg misliker sterkt både å gi og få gaver. Å få gaver er bare pinlig. Jeg sliter med å være ydmyk og takknemmelig om jeg får ting jeg liker. Å late som jeg liker de gavene som bare er noe tull, er også veldig falskt. Kanskje jeg skal være dønn ærlig i år, og se hva slags respons jeg får på det? Det å gi gaver, liker jeg heller ikke. At mine surt opparbeidede penger skal gå til gaver til andre, er en tanke jeg ikke liker. At det ikke engang er sikkert at jeg bruker penger på noe de engang vil ha, gjør det bare enda surere. Nei, takke seg til! Neste jul er jeg over 18 og ikke "pliktig" til å stille opp i jula. Da isolerer jeg meg på rommet/leiligheten min og blir der til nyttårsaften, årets morsomste dag. Du aner ikke hvor godt du har det. Og om du skulle være så uheldig at du på en eller annen måte mister det; først da vil du innse hvor godt du egentlig hadde det. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 11. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Olum: Selv når du er 17 er du ikke "pliktig" å møte. Ingen tvinger deg og ingen har rett til å presse deg til noe du absolutt ikke vil. Men slik det høres ut, har jeg to ting å si. Du virker både bortskjemt og egoistisk slik du skriver. Det er greit nok at ikke alle liker familiesamlinger med middager og styr og mas. Jeg har heller ikke noe til overs for det. Men i vår travle hverdag er jula den eneste høytiden man faktisk har tid til å ta seg tid. (!) Det er ikke så ofte familier samles - og jeg er nok helt sikker på at ikke "alle" sitter der å sipper og egentlig vil hjem til Facebook og siste episode av en eller annen såpeserie. Du minner meg litt om lillesøstra mi. Misfornøyd med hva hu får og liker dårlig å gi bort. Faktisk fører hu "budsjett" for å se om hu får tilbake det hu ga i utganspunktet. Poenget med gaver på juleaften er å hvise at man bryr seg - gi av noe man har. Gi av sin egen fri vilje, for å glede andre. Bare det å gi bort en gave, samme om det er sokker og slips. Gir en glede. Det kalles giverglede. Senest for noen dager siden sendte jeg 1000 kr,- til Amnesty Norge, som jeg gjør hver eneste jul. Jeg må ikke - men jeg gjør det av fri vilje, for å glede andre og fordi jeg mener det er bedre enn å bruke pengene på å kjøpe noe til meg selv. Selvfølgelig skal man ikke glemme seg selv også, det er viktig å belønne seg selv og bruke penger på seg selv. Men hvis du syns det er noe drit å gi bort - av det man har. Så ender du opp med å bli en gjerrig og egoistisk dame etterhvert. Giverglede er faktisk like kjekt som å få selv. Etter min mening. Hadde jeg hatt valget, ville jeg nok også avskydd stressende familiehøytider med store samlinger rundt juletreet. Svære søppelsekker med gavepapir og grinete småunger som ikke engang forstår meningen med julehøytiden. Men det handler kun om en ting - å være sammen med dem man er glad i. Dele og vise omsorg. Om et par år vil du nok skjønne det selv. Dette er forresten ikke rette plassen å måpe over hvor trist og drit det er å ferie julen med familien... da du ikke får det du vil ha, og ikke vil gi fra din egen lomme. Dette blir bare feil. Jeg skrev "pliktig" med hermetegn av en grunn. Om jeg absolutt ikke vil, kan jeg jo droppe det, men jeg føler meg på en måte pliktig til å møte opp. Vil få veldig mange rare spørsmål av familien om jeg dropper det. Egosistisk er jeg i aller høyeste grad. Det er jeg som er midtpunktet i livet mitt og jeg prioriterer meg. Alle er egentlig det. Folk som ikke selv ser at de er egoistiske har bare utrolig dårlig selvinnsikt. Bortskjemt vil jeg ikke si jeg er. Jeg får det elementære; mat, husly og litt klær. Noe mer enn det forventer jeg egentlig ikke. Alt annet går av pengene jeg tjener på arbeid. Angående det med familiemiddager, formulerte jeg meg kanskje ikke godt nok. Jeg mener ikke at alle i alle familier bare sitter og venter på at dritten er over. Det jeg mente er at det er slik i min familie. Virker egentlig ikke som folka liker hverandre. "Misfornøyd med hva jeg får". Hvem kan med hånda på hjertet si at de liker alle gavene de får? Jeg får flere gaver jeg liker, men følelsen av å vise takknemlighet og ydmykhet er en følelse jeg er uvant med, og jeg synes det er ubehagelig når jeg må vise det. At man i tillegg må være falsk og late som man liker de gavene man egentlig ikke liker, er jo normal folkeskikk. Like fullt liker jeg det. Det er skikkelig kleint når man må smile og takke for en stygg strikkegenser fra besteforeldre. Ja, den har tatt lang tid og lage, og det er jo tanken som teller. Men likevel, å late som man er glad over en stygg genser man aldri i verden kommer til å bruke, blir bare for dumt for min del. Det er heller ikke slik at jeg regner med å få tilbake for like mye jeg gir. Uansett hvor mye eller hvor lite det er, liker jeg ikke å gi bort av mine ting. Jeg har jobbet hardt i en drittjobb form å tjene de pengene, og så skal jeg bare gi dem bort. De andre som gir gaver har jo også gjort det. Hvorfor kan vi ikke alle bare droppe gavene, og beholde pengene selv? På den måten kan vi selv velge hva vi vil bruke pengene våre på og kjøpe de tingene vi har mest lyst på. At jeg ender opp med å bli en gjerrig og egoistisk dame, tviler jeg sterkt på. Mann kanskje, men ikke dame Du aner ikke hvor godt du har det. Og om du skulle være så uheldig at du på en eller annen måte mister det; først da vil du innse hvor godt du egentlig hadde det. Jo, jeg er fullt klar over hvor godt jeg har det. Det er også en ting jeg misliker med dette politisk korrekte, falske samfunnet. Om man har det godt, har man ikke lov til å klage. Om det er slik det fungerer, er det bare de som har det aller jævligst i verden som skal ha lov til å klage. Endret 11. desember 2009 av Olum Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. desember 2009 Tror jaggu jeg skal bestille meg en billig restplass til Praha i julehelga jeg.... Var ikke så gale priser heller. Hehe. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 15. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg er med Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg er med Mmm,, det ble fort litt dyrere når man reiser alene merket jeg. De billigste 4`dagers turene lå på 1500. Men da må man ikke være kresen på hotell, for å si det slik. Skal man ha "anstendige" boforhold. Så ble det fort 2600 inkl. fly. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. desember 2009 HAHAHAHAHAHAHA TRO DET ELLER EI !!!! Men denne karen vant en gooood slump KÆSJ i dag. :!: Gjett om den blir luksusferie da.... 10hi. Godt over 20.000 lapper vant jeg - HAH !!!! ;d;d;d;d;d;:d: !!!! *JUBLE* Er kun 10 min siden, så har ikke latt det "synke" inn ennå. Hehehhe. 1 Lenke til kommentar
Torrevieja Skrevet 16. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2009 Hva var det du vant de på `? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2009 Gratulerer Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 17. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 17. desember 2009 Haha, så jævlig sykt. Gratulerer! Blir det ferie nå i julen alt eller?! Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. desember 2009 Haha, så jævlig sykt. Gratulerer! Blir det ferie nå i julen alt eller?! Satser på det. Bestiller nok samme dag jeg vår cash på konto. Men virker ikke som noen vil bli med, sååå det blir nok en alenetur. Skulle ta 3 - 7 dager, vel. Nå har det gått 3 dager... Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 20. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg kunne lett blitt med, men kan tenke meg du heller ville hatt noen andre enn en 17 år gammel gutt med deg, og jeg får neppe lov å dra anyways Men tror absolutt du ville klart å finne deg noen, jeg har sett "ads" i avisen med folk som ønsker selskap på sydenturer osv. Litt kort tid nå kanskje, men kunne jo gitt det et forsøk? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 TS, du sier at du har en søster? Du har altså familie? Hvis det er noen problemer innad familien som holder dere fraskilt, hvorfor ikke bruke denne anledningen til å ordne opp i problemene? Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. desember 2009 TS, du sier at du har en søster? Du har altså familie? Hvis det er noen problemer innad familien som holder dere fraskilt, hvorfor ikke bruke denne anledningen til å ordne opp i problemene? Det står nok mer på henne, enn meg. Hun er forresten hos familien til typen sin. Der er selvfølgelig ikke jeg spesielt velkommen. Men familiekonflikter er nok mer "komplekse" enn at de kan ordnes ved å svelge noen kameler. Anyway. Jeg bryr meg egentlig pent lite om jeg ferier alene eller med noen andre. Har innstilt meg på det såpass lenge at det tror jeg blir ganske greit. Skal til byen og shoppe som f*** i dag. Høhø. :!: Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 22. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2009 ..Men familiekonflikter er nok mer "komplekse" enn at de kan ordnes ved å svelge noen kameler..Akkurat det der ser ikke ut til å være noe alle forstår. Mange tror det er så enkelt som å bare plukke opp telefonen og si 'sorry'. Er gapet veldig stort eller, mellom deg og din søster? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 22. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2009 Du har vel ikke åpnet pakkene håper jeg? Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. desember 2009 ..Men familiekonflikter er nok mer "komplekse" enn at de kan ordnes ved å svelge noen kameler..Akkurat det der ser ikke ut til å være noe alle forstår. Mange tror det er så enkelt som å bare plukke opp telefonen og si 'sorry'. Er gapet veldig stort eller, mellom deg og din søster? Ja, men jeg er ikke den eneste. De fleste i min familie sliter med å forholde seg til henne. Ikke uten grunn for å si det slik. Men jeg prøver å ikke ta parti med noen, være mest mulig nøytral og litt "på sidelinjen". Sendte henne SMS i dag og spurte om hu ville komme på besøk, men hørte ikke noe mer. Så vil ikke si det er meg det står på i dette tilfelle. Jason: Nope, har ikke det..... ! Har nå tre pakker totalt, fikk en i går også. ;P Jaja. Skulle egentlig reist bort som jeg skrev lengre oppe i tråden her. Men typisk har jo hele Europa snødd ned, flyplasser stengt og totalt kaos. Så jeg tror jeg avventer til tidlig på nyåret. De to jeg bor med reiste hjem i dag. Så nå har jeg rydda, vaska og fått orden på leiligheten. Kjøpt inn masse digg mat, rødvin og diverse... så det er faktisk ganske idylisk her akkurat nå. Hehe. Kom utrolig mye snø til å være Stavanger og for to dager siden. Så er vel 20 cm snøteppe ut. Har aldri sett så mye snø i Stavanger siden jeg flyttet hit for snart 10 år siden. Så det var litt uvanlig. MEN Fy f***. Jeg var i byen og handlet i dag. Jeg be direkte kvalm av all julemusikken i butikkene - vanligvis er jeg smilende og imøtekommende til folk i kassa, i butikken etc. Men i dag gikk jeg bare rundt og var potte irritert. Småunger med nisselue og røde skinn som sprang med de bøssene sine for å samle inn penger til ett-eller-annet.... fik seriøst lyst å kaste en snøball etter dem. Hah! Jaja. Så varer ikke jula het til påske heller da. ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå