Gå til innhold

Har du det ensom i julen?


care1337

Anbefalte innlegg

Hei og hopp. :D

 

Allright. Saken er at sjelden har noe å foreta meg jule og nyttårshøytiden.

 

I år hadde jeg egentlig tenkt å reise langt vekk fra røde julenisser og det konstante maset som man blir tvunget til å være en del av, uansett hvor du snur og vender deg. I avisene, bladene, TV, Internett, gata, i butikken, på skoler, jobb, radio, terassen til naboen. - Man kan rett å slett ikke unngå dette julemaset.

 

De fleste forbinner julen med noe kjekt, familien samles, forventingene lyser i øynene til barna, samholdet rundt julemiddagen, pakkene, juletreet og de tradisjonsrike filmene på juledagen. Julestjerna i vinduet på kjøkkenet, pepperkaker og slik kan man fortsette.

 

Men for oss som ikke har noen å ferie julen med, opplever vi ofte at venner og andre kjente er opptatte med sine familier. Man føler seg gjerne litt utenfor samfunnet - og litt på siden. Man har lett for å deppe litt. Har man ingen rundt seg, ingen å dele med - så blir det ofte en trist og lite hyggelig høytid for alt for mange.

 

Ensomhet er et tabuområde. Det er flaut å være ensom, samfunnet forteller oss av vi er mislykka hvis vi ikke har et stort og bredt nettverk rundt oss med mange venner og kontakter. Det å være ensom er "ikke-eksisterende".

 

Selv er jeg besøksvenn i Stavanger Røde Kors. I år har jeg - for tredje år på rad - en ensom jul forran meg. De jeg normalt har rundt meg blir opptatte med sitt. Fra 20. desember og til 03. januar - har jeg ingen å være sammen med. Slik er det, av mange grunner. Men det er derfor jeg skriver her, for å samle sympati og medlidenhet.

 

Det jeg lurer på.... er om dere har hatt en ensom jul. Hvordan opplevede du/dere den? :hmm:

 

I tillegg, så har jeg ikke lyst å sitte på rompa og småtitte ut i alle vinduene i nabolaget, der jeg ser folk som gir hverandre juleklemmer. Lys utenfor terassen, mange biler som står parkert og pinnekjøttlukt over alt hvor du går.

 

Organisasjoner som har arragementer på julehøytidene blir overveldet med tilbud om frivellige som vil gjøre en innsats for rusmisbrukere, alkoholikere og i kirker og meningheter m.m. Det har jeg gjort før, og ofte er det så mange frivellige der at man blir overtallige, alle er overivrige etter å "jobbe" så det blir omtrent som man sloss om hvem som skal gjøre hva.

 

Så her er situasjonen, en 24 år gammel ung herremann, som er flink til å lage mat (utdannet kokk). Sitter i en stor leilighet utenfor Stavanger juleaften helt alene. Det høres lite kjekt ut.

 

Forslag på hva jeg kan finne på? =) :whistle:

 

(Nei, jeg har ingen familie, ingen venner, ingen søsken og blabla å gå til. Dont ask about that please.)

 

Hilsen

Kris :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå er ikke jeg på Facebook, så leste ikke mer enn det som sto på forsiden. Nå sto det først og fremst "de svake i samfunnet" under presentasjonen. Jeg vil ikke kalle meg selv som en svak person. Dette er nok også noe som passer bra for de mer godt voksne. Så tror rett å slett jeg ikke hadde passet så godt inn der - rett å slett følt meg utilpass som det heter. Hehe. Men bra tiltak, aldri hørt om dem før faktisk. Artig.

Lenke til kommentar

Jeg feirer julen sammen med hunden min. Gjorde det i fjor og, og jeg syns det var herlig. Gjorde alt som vanlig, lagde pinnekjøtt, så på tre nøtter til askepott, disney filmer og alene hjemme. Og så åpnet vi pakkene.

 

Høres kanskje forderdelig ut for de av dere som skal være sosiale i julen, men jeg synes det er helt topp. Bedre det enn å feire jul med folk man ikke kan fordra. Og man kan ha det koselig selv om man er alene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på.... er om dere har hatt en ensom jul. Hvordan opplevede du/dere den?

 

Jeg er ikke så veldig sosial av meg, så hvis jeg hadde satt alene på julaften så tror jeg ikke det ville brydd meg så mye. Eneste jeg hadde savnet var vel den gode maten.

 

Jeg feirer julen sammen med hunden min. Gjorde det i fjor og, og jeg syns det var herlig. Gjorde alt som vanlig, lagde pinnekjøtt, så på tre nøtter til askepott, disney filmer og alene hjemme. Og så åpnet vi pakkene.

 

Høres kanskje forderdelig ut for de av dere som skal være sosiale i julen, men jeg synes det er helt topp. Bedre det enn å feire jul med folk man ikke kan fordra. Og man kan ha det koselig selv om man er alene

 

Høres ut som en veldig kosli jul spør du meg.

Lenke til kommentar

Eg feriet julen alene i fjor, og kommer til å gjøre det i år også. Og det har eg ingen problemer med i grunn :xmas:

 

Dette mener eg blir veldig individuelt. Julen er for mange en tid der man SKAL være sammen med familie og venner, og dette er en forventing man legger over på andre også, selv om andre kanskje ikke føler det samme. Eg for min del synes det er koselig med jul, men eg legger ikke så veldig mye i det. Personlig er det "bare ei helg" med litt bedre mat, litt slankere lommebok og litt mer dekorasjoner rundt meg. :fun:

 

Det værste eg vet med jul, faktisk, er at andre synes synd på meg fordi eg ikke har de samme planene, forventningene eller følelsene for jul som de. Og at eg hele tiden må forsikre andre om at "det går bra", "eg har det fint", "nei eg sitter ikke med selvmordstanker", "eg føler meg ikke ensom" og/eller "eg er ikke trist eg er bare irritert når alle spør". Når så folk ringer kl 20:09(for n'te gang) og lurer på om eg ikke vil komme over(til en haug med folk eg ikke kjenner) for å feire jul, så blir eg irritert. :grumpy:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det værste eg vet med jul, faktisk, er at andre synes synd på meg fordi eg ikke har de samme planene, forventningene eller følelsene for jul som de. Og at eg hele tiden må forsikre andre om at "det går bra", "eg har det fint", "nei eg sitter ikke med selvmordstanker", "eg føler meg ikke ensom" og/eller "eg er ikke trist eg er bare irritert når alle spør". Når så folk ringer kl 20:09(for n'te gang) og lurer på om eg ikke vil komme over(til en haug med folk eg ikke kjenner) for å feire jul, så blir eg irritert. :grumpy:

 

Haha, ja. Kjenner til den. Nesten så jeg vurderer å "fake" bare skru av mobilen, trekke for gardinene og late som jeg er hos 100 andre folk. :p

 

God mat skal jeg nok greie å lage til meg selv. Siden jeg er kokk. Men det er litt kjedelig å lage mat kun til seg selv. Men pinnekjøtt gjør seg selv nærmest... det er bare å skru på gryta å kjenne lukten spre seg. ^^

Lenke til kommentar

Jason Something: Haha, hadde vært drittfett å fått pakke fra "random nett-dude". Bare send meg en PM if you`r srsly. :whistle:

 

Dj_Evelen: Godt mulig, nå har ikke jeg vært aktiv så mye på diskusjon.no før nå. Har vært medlem på andre communitys, men der var det stort sett kåte nerder på 14-19 med alt for mye fritid. :p

 

Likte den idèen om å finne ei jente som kan være med å spleise på maten... hehe. :thumbup:

Jeg er med på det meste, for å si det slik. Høhø. =)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om stvg er noe studentby av dimensjoner, men jeg har inntrykk av at det er en del fattige studenter rundt omkring om ikke drar til andre siden av landet på juleferie, som også kunne tenkt seg noen å dele jula med.

 

Den 23des ifjor så jeg en meget pen jente som kjøpte fjordlands(?) juletalerken for 1 på butikken. Først da skjønte jeg hvorfor jeg ikke skulle tatt meg jobb den jula :p

Jeg er overbevist om at det kunne blitt min beste jul noen sinne :p

 

 

Det kan være lurt å lete etter likesinnede her inne, du får ha lykke til og forhåpentlig vis en god jul =)

Lenke til kommentar
..Allright. Saken er at sjelden har noe å foreta meg jule og nyttårshøytiden..Man kan rett å slett ikke unngå dette julemaset....I tillegg, så har jeg ikke lyst å sitte på rompa og småtitte ut i alle vinduene i nabolaget, der jeg ser folk som gir hverandre juleklemmer. Lys utenfor terassen, mange biler som står parkert og pinnekjøttlukt over alt hvor du går...Så her er situasjonen, en 24 år gammel ung herremann, som er flink til å lage mat (utdannet kokk). Sitter i en stor leilighet utenfor Stavanger juleaften helt alene. Det høres lite kjekt ut...Forslag på hva jeg kan finne på?..

Da gjelder det egentlig kun å aktivisere seg selv, spesielt hvis du ikke er vant med å være mye åleine. Et prosjekt.. av en eller annnen form, som du kunne tenke deg å få gjort. Og fyll opp så du har godt med lesestoff, da går tiden veldig fort. Og drit i julemusikken, du har ikke lyst å reise ned "Memory Lane", ihvertfall ikke om du ikke vet om absolutt alt som er nede der..lytt heller til litt mer vanlig musikk som du ikke har noen bestemte assosiasjoner med. Julepynt kan du også med fordel drite i.

 

..De fleste forbinner julen med noe kjekt, familien samles, forventingene lyser i øynene til barna, samholdet rundt julemiddagen, pakkene, juletreet og de tradisjonsrike filmene på juledagen. Julestjerna i vinduet på kjøkkenet, pepperkaker og slik kan man fortsette..

Ihvertfall er det slik for et barn (eller det skal ihvertfall være slik). Når man derimot blir voksen og ser litt lengre enn alt det innpakkede skrotet, og hvor skranglete verden egentlig er, da kan det være litt vanskelig å ikke bli deppa.

 

..Man føler seg gjerne litt utenfor samfunnet - og litt på siden. Man har lett for å deppe litt. Har man ingen rundt seg, ingen å dele med - så blir det ofte en trist og lite hyggelig høytid for alt for mange. Ensomhet er et tabuområde. Det er flaut å være ensom, samfunnet forteller oss av vi er mislykka hvis vi ikke har et stort og bredt nettverk rundt oss med mange venner og kontakter. Det å være ensom er "ikke-eksisterende"..

Det er mye som er "feil" idag, og det er mye som er tabu; deriblant ensomhet, slik som du allerede nevnte. Det forventes idag at man skaffer seg god utdanning, at man er smart, slank, sexy..."kuuul", at man er sosial, og så 'altruistisk' inntil sjela som mulig! Du skal stadig gi mer og mer til andre, også er det selvsagt alltid "Think of the Children! The poor childen" - barna i Afrika - m i l j ø e t (som du har ødelagt!!) :scared: o.s.v.o.s.v..

 

Og hvis man ikke er alt dette; ja, da duger man rett og slett ikke som menneske da.., og man har da all mulig grunn til å SKAMME seg skikkelig. Det som er så vanskelig å forstå er hvorfor man likevel ser ut til å havne i en bås, og det uansett hvor hardt man arbeider for å være et "riktig" og godt menneske. Og attpåtil setter seg man seg jo selv i bås idag.., og hvordan kan man i det hele tatt unngå det?? Det er jo umulig å la være med det skeive bildet den toskete medieindustrien idag stadig- og evig formidler dag og natt, av hva som er riktig og galt og det via alt av kanaler - overalt!

 

Det er neimen ikke rart folk velger å rulle og sprette fra høye bygninger, bruer og tårn, for å få en slutt på det hele.. Live SuXx. Eller ikke; det spørs i hvor stor grad man klarer å ta kontroll over-, og blokkere ute verden-, og se den for det den er: nemlig syk.

 

..Det jeg lurer på.... er om dere har hatt en ensom jul. Hvordan opplevede du/dere den? :hmm:

Ja, det har jeg hatt. Og for meg er det vanligvis slik at jeg "kun" føler at det blir litt tomt, siden jeg da blir mer isolert fra folk, enn det jeg er til vanlig når jeg har gått på skole. For da kan man ihvertfall prate med-, og omgås andre, og man føler seg litt mer "tilkoblet".

 

Før feiret jeg vanligvis jul med min dysfunksjonelle familie. Men, litt "uti" det er det alltid slik at jeg begynner å kjenne fortiden krype oppover ryggen igjen, og som da drar med seg blant annet angst-, en forsterker på depresjonen-, og ellers mye annet rart. Nei, faen, da er det bedre å være åleine..

 

Og det er faktisk fullt mulig ha det bra, selv om man er åleine! Så lenge man bare passer på å få i seg mat og komme seg over dørstokken - og ut blant folk. Man må bare lære seg til å bruke litt energi på og få energi, og dermed er ensomheten heller rosa enn svart..., vil ihvertfall jeg påstå da.

 

Om det ikke er "God Jul!", kanskje det heller er "Happy Festivus!" (http://en.wikipedia.org/wiki/Festivus)? :)Ha det morro, og vær barnslig og tøysete om det er det som trengs.. Du får alltid tid til å deppe senere, om du vil det..

 

edit: Ble visst noen skriveleifer, men det driter jeg i! :)

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Halla du over meg, orka ikke en evig lang quote her. Hehe.

 

Mange kloke ord, kunne ikke vært mer enig.

 

Livet er jo tilrettelagt fra A til Å, med forventinger fra omverden. Fallgruver man "kan" gå i i det hele tatt. Vi er en gjeng apekatter som hermer etter hverandre. Det er slik sivilasjonen er bygd opp på. Ikke bedre blir det av at vi bor i et lite land. I New York så kan du godt gå ut å handle i nattpysjamasen, eller stå halvnaken på mainstreet med en gitar og synge love`songs. Det er ikke så mange som ville brydd seg. Mens her i norge? Garantert store mediaoppslag og fordommer mot den enkelte, sikkert noen høytutdanna menn i hvite frakker som vil låse deg inn til observasjon også.

 

Greit nok, skal vi se... hvor lang jeg har kommet.

- Jeg har utdannelse, OK. Jeg har ikke bil eller lappen, allerede der har jeg falt utenfor (siden jeg snat er 24 år).

- Aldri vært i forthold, hjelp... verken lappen, bil eller dame? Nei han DER kan ikke være særlig normal.

- Ikke har han spesielt stort nettverk også, fy faen. Nei dette her går ikke.

- Så har han vært psykisk syk med depresjoner.... OFF, jeg snur meg vekk. *kjenner ikke ham*

 

Det er nok slik mange oppfatter meg fra utsiden. Men heldigvis, vet jeg bedre enn som så selv. Det samme som mine få, men virkelig gode venner gjør. Faktisk er jeg en person med mange kvaliteter som er sjelden man treffer på i dag. Uten å virke for egostisk, så er jeg stolt av å være den jeg er. Sammen med å ha de kvalitetene og gode egenskapene som ikke så mange andre har. Så er det ikke meg det er synd på, menn alle andre. Hehe. =)

 

Dette minner litt om den fjortisnormen om at man "skal være seg selv, utenfor det tilrettelagte samfunn ... finne seg sjæl, være seg selv, ha sin egen STIL og you name it". Men det er mange som trives med å være apekatt. Noen kjører "the game of pick up artis" på byen, og sprøyter seg til muskler, tar spraytan og trener seg til fitte holdt jeg på å si (men der sa jeg det også..) hehe. :) For ikke å snakke om ..... ja, tror faktisk jeg skal gi meg her.

 

Gode svar greygenic. Velkommen til diskusjon får jeg vel si, selv om jeg ikke er så aktiv her selv. Før nå. :)

Lenke til kommentar

Jeg begynte egentlig å skrive om hvordan man takler det å være åleine. Men så ble det litt fyldigere og lengre enn jeg hadde tenkt meg. Det sporet kanskje litt av, selv om det egentlig samtidig omhandlet andre sider av samme sak.

 

Og jeg har faktisk vært aktiv her før, men det var i et "tidligere liv". Et som jeg prøver å legge bak meg/dødt.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
Jeg begynte egentlig å skrive om hvordan man takler det å være åleine. Men så ble det litt fyldigere og lengre enn jeg hadde tenkt meg. Det sporet kanskje litt av, selv om det egentlig samtidig omhandlet andre sider av samme sak.

 

Og jeg har faktisk vært aktiv her før, men det var i et "tidligere liv". Et som jeg prøver å legge bak meg/dødt.

 

Ah, skjønner.

 

Vel, i hverdagen så er jeg jo aktiv på skole og i det hele tatt. Har alltid noe å fylle dagene med, så føler meg i grunn sjelden ensom. Men i ferier, da spesielt jul/nyttår og sommerferien. Så føler jeg at jeg bli veldig "tom" innvendig, og det er litt slit å komme tilbake til skolen på nyåret... det blir litt som å vært på månen et par uker, så kommer du tilbake til sivilasjonen og den travle hverdagen. Det tar litt tid før du "kommer inn i det" igjen.

 

I år har vi en ekstra lang jule og nyttårsferie.... helt frem til slutten av januar. Så jeg kan ikke si jeg gleder meg så mye. Nettopp fordi det blir ubehagelig å komme "inn" igjen, i hverdagen etter å ha vært "ute" såpass lenge.

Lenke til kommentar
...Men i ferier, da spesielt jul/nyttår og sommerferien. Så føler jeg at jeg bli veldig "tom" innvendig, og det er litt slit å komme tilbake til skolen på nyåret... det blir litt som å vært på månen et par uker, så kommer du tilbake til sivilasjonen og den travle hverdagen. Det tar litt tid før du "kommer inn i det" igjen...I år har vi en ekstra lang jule og nyttårsferie.... helt frem til slutten av januar. Så jeg kan ikke si jeg gleder meg så mye. Nettopp fordi det blir ubehagelig å komme "inn" igjen, i hverdagen etter å ha vært "ute" såpass lenge...

Ubehagelig, i den form av at det kun er uvant og annerledes, eller fordi du f.eks. får litt sosial angst som resultat av den lange åleinetiden?

Lenke til kommentar

Det har nok med hvor vant man er med omgivelsene man befinner seg i. Hvis du har vært borte fra jobb over en lengre tid, så tar det alltid noen dager før man er "i gang" igjen.

 

Så du kan vel kalle det sosialangst. Jeg går heller ikke på fester, eller ute på byen etc - fordi de sosiale impulsene og omgivelsene som er rundt meg blir så store å fordøye, at det blir for vanskelig og ubehagelig.

 

Skolen fungerer på en måte som en "skole" for å lære å kjempe mot angsten, så det er en like viktig faktor som utdannelsen til at jeg har valgt en så utadvent og sosial skole som det Norges Kreative Fagskole er.

 

 

Har man vært borte fra en slik plass i flere uker, så får man litt sjokk når man kommer tilbake, syns det er ubehagelig og er gjerne litt utilpass. Men så går det seg til etterhvert.... =)

 

Øvelse gjør mester. Før greide jeg ikke engang å gå på kino, det er ikke et problem nå.

Endret av care1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...