medlem-68510 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Bør sub og komponentsett bak ha separate forsterkere, eller er det like greit med en 4-kanals der? Med sett forran (stereo-forsterker), bak (stereo-forsterker) og sub (mono-forsterker) blir det jo 3 forsterkere. Fordeler/ulemper? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Generelt får du ikkje nok kraft frå ein enkelt kanal til å drive ein sub, så du må brokoble to kanalar til suben (unntaksvis forsterkarar med eigen sub-utgang). Hvis du har høgtalarar framme+hattehylle+sub må du nesten ha ein 5-kanals forsterkar eller ein 4-kanals og ei monoblokk. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg hadde ikke tenkt på å kjøre forran og bak på samme, men du sier noe der =P Jeg driver med en skisse av "drømmeanlegget" skjønner du. Leker at pris ikke er noe problem osv. ;p Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Hvis du har tenkt til å ha høyttalere i hathylla, så blir ikke dette noen "drøm", for høyttalerene i hatthylla vil påvirkes av suben, og spille stygt. Skal du ha noe som spiller BRA, så dropper du høyttalere baki, og konsentrerer deg om lyden foran, det er tross alt der du sitter og kjører Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 cossie, er ikke alle som ser på lydbildet gjennom dine øyner.. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 cossie, er ikke alle som ser på lydbildet gjennom dine øyner.. Du prater om da?? er vel ingen som "ser" på lydbildet??? Jeg bruker ihvertfall ørene, og lytter Men jeg går ut ifra at du mener høyttalere i hatthylla er flott, sammen med sub i bagasjerommet, noe som sier ganske mye om ørene dine. Hvs du ikke skjermer høyttalerene i hatthylla, så vil de PÅVIRKES AV SUBEN og spille stygt... At du ikke hører det, betyr ikke at det ikke skjer, men at du trenger å få renset ørene. Hvis du mener at høyttalere baki er fint, fordi du får en slags surround effekt/ fyller cupèen med lyd, og du ikke klarer å få til dette med bare høyttalere foran, så er høyttalerene "feil" montert, eller av skikkelig dårlig kvalitet. Du må gjerne ødelegge lydbildet med høyttalere baki, men skal du ha sub baki også, så bør du absolutt lage noen små kasser til dem, så slipper du stygg lyd, og defekte høyttalere.... Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) cossie, er ikke alle som ser på lydbildet gjennom dine øyner.. Du prater om da?? er vel ingen som "ser" på lydbildet??? Jeg bruker ihvertfall ørene, og lytter Men jeg går ut ifra at du mener høyttalere i hatthylla er flott, sammen med sub i bagasjerommet, noe som sier ganske mye om ørene dine. Hvs du ikke skjermer høyttalerene i hatthylla, så vil de PÅVIRKES AV SUBEN og spille stygt... At du ikke hører det, betyr ikke at det ikke skjer, men at du trenger å få renset ørene. Hvis du mener at høyttalere baki er fint, fordi du får en slags surround effekt/ fyller cupèen med lyd, og du ikke klarer å få til dette med bare høyttalere foran, så er høyttalerene "feil" montert, eller av skikkelig dårlig kvalitet. Du må gjerne ødelegge lydbildet med høyttalere baki, men skal du ha sub baki også, så bør du absolutt lage noen små kasser til dem, så slipper du stygg lyd, og defekte høyttalere.... - Det går vell ikke an å høre et bilde heller? - Den er grei, enig der. - Uenig. I bilen min har jeg både høyttalere framme og bak, fordi JEG liker lydbildet som treffer øret på midten (merk: ingen sub), så hele kupeen blir fylt med lyd. Og nei, framme er dem verken feilmontert eller av dårlig kvalitet, se vedlagt link. Jeg skjønner at du liker bare høyttalere framme, men det betyr vell ikke at alle andre gjør det samme? Jeg har hørt og sett veldig mange forskjellige lydbilder og oppsett (sier ikke at du IKKE har det), og det er så utrulig forskjellig hva folk liker. Til og med en kompiss som skrudde opp bassen på sitt orginale Skoda anlegg til det vrengt seg, hvorfor? Jo fordi han likte det. Håper u got my point, var ikkje meint som personangrep.. Glemte linken: http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=10821 Endret 10. desember 2009 av Bllink Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 - Uenig. I bilen min har jeg både høyttalere framme og bak, fordi JEG liker lydbildet som treffer øret på midten (merk: ingen sub), så hele kupeen blir fylt med lyd Dette bør kun gjøres med mellomtoner som "rearfill" Ca eneste måten uten å miste all følese av stereo og dybde i musikk. Men øret bestemmer jo selvsagt, ikke alle er like kresne. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg synes ikke du skal gå ut og si at lydbildet blir ødelagt ved å ha høyttalere baki, dette er opp til vær enkelt og bedømme cossie. Vil man ha høyttalere baki fordi man føler lyden drukner litt pga suben, eller en annen grunn så får de hive inn et ok komponentsett bak, men for all del fokuser pengebruken på et godt sett foran. Når det kommer til 6*9" i hattehylla er ikke jeg noen stor fan. Men vil man ha lyd bak og ikke har noen dører og bygge i, så får man bygge noen kasser og feste under hattehylla så de skjermes fra både subwoofer og bagasje. Og for det opprinnelige spørsmålet her: Trenger man en forsterker per sone (foran, bak, sub)? Nei, det gjør man ikke. Det du må se på er hvor kravstore de forskjellige sonene dine er. Klarer du deg med 4x100w i 4ohm både foran og bak er det ingen vits med en ekstra forsterker. Har du et sett foran som bruker mye kan det være en ide og gi de en egen forsterker. Skal du sette opp drømmeanlegget ditt tenker jeg meg at du ikke sparer på kroner eller effekt Hva har du satt opp hittil? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Hittil har jeg kun skisset koblingsskjema. Er en stund til jeg skal drive med dette enda, så har ikke valgt komponenter. Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 - Uenig. I bilen min har jeg både høyttalere framme og bak, fordi JEG liker lydbildet som treffer øret på midten (merk: ingen sub), så hele kupeen blir fylt med lyd Dette bør kun gjøres med mellomtoner som "rearfill" Ca eneste måten uten å miste all følese av stereo og dybde i musikk. Men øret bestemmer jo selvsagt, ikke alle er like kresne. Skal si deg at jeg er _utrolig_ kresen på lyd. Men som sakt, det er sånn jeg liker det, og noen andre liker noe annet. Poenget var bare at cossie har feil når han sier at lyd bak blir "feil" .. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Jeg er delvis enig med cossiemk1 og delvis enig med deg Litt info om rearfill HER. Kanskje dette er hva du egentlig er ute etter? Verdt å prøve uten diskant som ødelegger baki (man snur ikke ryggen til en konsert).. Endret 11. desember 2009 av nahojdat Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Tror jeg missforsto rearfill litt. Endret 11. desember 2009 av Bllink Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Er riktig at du selv liker hva du liker. Per på vidda liker bøtte på hodet, liker å slå rytme på den.. Helt perfekt i hans ører. Noen liker t.o.m bilstereo fra Europris, beste de har opplevd. Det gjør ikke lydbildet rett likevel Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Nok off topic... ON topic: Hvilken prisklasse skal "drømmeanlegget" være i? Hinsides alt eller med prislapp som kan oppnås? 10K? 20K? 30K? Anlegg det blir respekt av (fra meg ihvertfall) trenger ca slikt: Spiller med skikkelig DSP 3-veis aktivt delt framme Skikkelige forsterkere Bra sub/suber Oppgradering av strøm (kabler i motorrom, ekstra batteri, kraftigere dynamo) ARBEID med montering av anlegg. Og demping selvsagt Endret 11. desember 2009 av nahojdat Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 sjekk ut endel av prosjektene på bilstereoforumet, kanskje du får tips. Det er noen som legger sinnsykt mye tid i prosjektene sine, og de utmerker seg veldig. Stål/Alurammer, custom dash med kasser og midbass og virkelig gjennomført kablingsjobb ved forsterkere er bare noe av det. se ellers litt rundt på nettet, prøv å finn de elementene som passer best for deg, gjennomfør kablingen/dempingen. Det blir fort dyrt om du skal heldempe bilen og legge skikkelige kabler, men noen sier at det er verdt de ekstra 10k de legger i det Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Hvor mye penger som legges i dette kommer an på hvor mye jeg bruker på å kjøre opp. Har ca 40k minus pris på førerkort. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) sjekk ut endel av prosjektene på bilstereoforumet, kanskje du får tips. Det er noen som legger sinnsykt mye tid i prosjektene sine, og de utmerker seg veldig. Stål/Alurammer, custom dash med kasser og midbass og virkelig gjennomført kablingsjobb ved forsterkere er bare noe av det. se ellers litt rundt på nettet, prøv å finn de elementene som passer best for deg, gjennomfør kablingen/dempingen. Det blir fort dyrt om du skal heldempe bilen og legge skikkelige kabler, men noen sier at det er verdt de ekstra 10k de legger i det 10.000 kroner bare på demping og kabler? Det var mye synes jeg. Min enkle løsning på støy som egentlig ikke plager meg noe; CRANK IT UP! (edit: altså, jeg spiller så høyt at jeg ikke hører "vanlig" støy ved kjøring) Endret 11. desember 2009 av Carisma_ftw Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 10k i demping er for entusiastar. Carisma: Formålet er ikkje å høyre lyden betre, men å få betre, reinare lyd. TS: kvaslags bil har du? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Haha :!: Gikk litt fort med tankegang i sted. Det blir anlegg = 40k - førerkort - bil. Har ingen bil enda nemlig EDIT: Skal ikke se bort ifra at jeg putter noen tusen til i denne potten dog. Endret 11. desember 2009 av Jckf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå