Gå til innhold

PC'en fryser i noen sekunder / lagger

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en ganske ny PC som kom med vista. Fungerte uten problemer, men etter jeg installerte Win7 har den etter hvert begynt å fryse i et par sekunder hvert andre minutt eller noe.

Har svært få programmer installert (MSN, spotify, firefox + andre essensielle prog.), men har et par spill da.

Anyway, det som skjer er at et sted fra hvert 30sek til hvert 2minutt så henger pc'en seg i ca 1-2 sekunder før den fortsetter som normalt. Har ikke noe med CPU ressurser å gjøre (ligger på 0% så å si hele tiden), har også en haug av RAM å gå på.

Har sjekka etter windowsoppdateringer og drivere som ikke fungerer.

Noen som kan hjelpe meg vær så snill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

never mind, fikk oppdatert BIOS nå og det hjalp ikke.

Noen som har noen ideer? Dette er sinnsykt irriterende når jeg spiller spill, i og med at hele skjermen henger seg i et par sekunder og lyden klikker samtidig, og dette skjer liksom fra hvert 30 sek til hvert 2 min eller noe.

Lenke til kommentar

Skal vi se her..

ASUS P6TD Deluxe

Intel Core# i7 Quad

Chieftec Super Series PSU 750W

Corsair XMS3 DDR3 6GB (3x2GB)

Sapphire Radeon HD 4890 1GB

Kjører Win7 64bit på Corsair et-eller-annet SSD (128GB) og har en 1TB harddisk ved siden av.

Har avinstallert Spybot og AVG nå siden jeg leste at det kanskje kunne ha noe med saken å gjøre, men det hjalp ikke.

Har som sagt svært få programmer innstallert. Sjekka for spyware og dritt, og alt skal være rent.

Har ikke fått installert Norton enda, men Microsoft Security Essentials har ikke funnet noe i hvert fall.

Så langt har jeg oppdatert BIOS og skjermkortdriver.

Lenke til kommentar

Det kom etter jeg installerte Win7, men det var ikke sånn med en gang, det kom litt etterhvert.

Jeg merka det faktisk først noen dager etter L4D2 kom ut, altså litt etter 17.nov. Men jeg tviler jo på at det har noe med spillet å gjøre i og med at det skjer både i desktop og i spill, og selv rett etter reboot før noen spill er åpnet.

Gjorde cleaninstall av Win7 ja. Win7 er forsåvidt ikke installert på samme harddisk som vista var engang (Win7 på SSD, Vista var på den vanlige HD'en)

Lenke til kommentar

Soooo... Alt har gått fint i noen dager nå, men så dukket det opp idag igjen. Sjekka eventviewer igjen og sorterte etter tidspunkt slik som du ba om og fant dette.

klikka.th.jpg

Men det virker ikke riktig uansett. Klokken er nå 01:49 den 8.12.09 og den pc'en har kanskje frosset 10 ganger mens jeg har skrevet dette, men ikke noe av det dukker opp i eventviewer.

Har en bitteliten følelse av at det kan ha noe med flash å gjøre, siden jeg ofte legger merke til det etter jeg har spilt spill på facebook blandt annet, men syns å huske at det har skjedd rett etter boot også, og i tillegg skjer det jo etter jeg har lukket firefox og sånt også så. Er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Poster her for å si at jeg har akkurat samme problemet. PC-en fryser i 1-2 sekunder, og det er vanskelig å se på Youtube-videoer, høre på musikk eller bruke musa uten at det hakker. Men problemet ser ut til å komme og gå. Nå er det ca. 9 minutter siden sist gang.

Jeg har en bærbar - Acer Aspire 5737Z - med Windows 7 som er installert fra grunnen av. Avinstallerte Vista ved å formatere partisjonene rett før Win7-installasjon. Brukte Windows 7 Upgrade-disken jeg har fått tilsendt.

Lenke til kommentar
Dere kan jo prøve å stoppe Event Logger-tjenesten. Den skapte problemer for meg ala dette, men kun i sammenheng med GTA IV.

Prøvde på dette ved å åpne taskmanager ved å trykke CTRL+Shift+Esc. Åpnet tabben "services" og fant Eventlog i lista. Høyreklikka på den, og valgte "find process". Avsluttet svchost-prosessen som var tilknyttet. Var det dette du tenkte på? Dessverre er nok problemet her fortsatt.

Lenke til kommentar
Virker som hardware interrupts fra en komponent. Disken kanskje? Du kan undersøke det med Process Explorer.

Jeg tror du er inne på noe her, for "Hardware Interrupts" i listen bruker 0,77 prosent prosessorkraft når PC-en lagger.

Finnes det en metode for å finne ut den eksakte årsaken til avbruddene?

dravisher: Skal poste her når jeg har prøvd ut Process Monitor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...