Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende - enkeltmannsforetak, hva blir lønna?

Anbefalte innlegg

Heisann

Lurer rett og slett på hvordan lønnen blir, og hvordan lønna føres opp i f.eks. skattelistene når man driver et enkeltmannsforetak?

Hvis jeg f.eks. fakturer 700 ,- timen, med et antall timer i året som tilsvarer ca 1.5 millioner kroner i året.

Hva vil jeg da sitte igjen med som lønn i realiteten?

Er det kun vanlig skatt (40-45 % ca) som trekkes fra nevnte sum ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inntekt - minus utgifter i selskapet = overskudd

Overskuddet er det som havner på selvangivelsen din og som du skatter av.

Og hvor mye utbytte som du ønsker å ta ut, er en sak du selv må vurdere. Det er en fordel å ha god likvididet i selskapet.

Lenke til kommentar
Og hvor mye utbytte som du ønsker å ta ut, er en sak du selv må vurdere. Det er en fordel å ha god likvididet i selskapet.

Feil, du kan ikke ta ut utbytte fra et enkeltmanssforetak. Overskuddet blir automatisk satt som personinntekt på deg.

Skal du ha penger stående i selskapet må du opprette et AS (og da har du rett).

Lenke til kommentar

Dette er litt mer komplisert enn fremstilt overfor. Hvis du tjener 1.5 mill i året på et enkeltmannsforetak virker det i utgangspunkt ut som en virksomhet som er uegnet til å være enkeltmannsforetak.

Skattbar inntekt for selvstendig næringsdrivende blir beregnet ved foretaksmodellen, kan skissere denne grovt:

Overskudd

-Kapitalfradrag (stort regnestykke – veldig omtrentlig sett en prosentandel av balansen)

-Lønnsfradrag (15% av selskapets lønnskostnader, men betinget i den forstand at du ikke får redusert inntekt under 6G om jeg husker rett)

=Beregnet personinntekt

Denne personinntekten skal det betales skatt av, i tillegg til at du må betale 28% skatt av selskapets overskudd.

Disse to fradragene gjør enkeltmannsforetaket potensielt svært lønnsomt for selskaper med mye kapital eller høye lønnsutgifter. På den annen side, har man et selskap med lite kapital, lave lønnsutgifter og høy inntekt vil enkeltpersonforetaket bli beskattet hardt. Om tilfellet du nevner var en typisk «innleid kontorarbeider» med få utgifter utover kontor og litt annet småtteri ville jeg vurdert sterkt å gå over til AS.

Det er verdt å merke seg at prosentsatsene for skatt ikke er det samme for selvstendige næringsdrivende som for lønnstagere, marginalskatten kan bli godt over 50% for førstnevnte gruppe.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du glemte å nevne at innehavere av enkeltpersonforetak slipper å betale arbeidsgiveravgift på sin innekt. Det er 14% spart skatt. På den annen side er fradragsmulighetene mindre og trygdeavgiften er 3% høyere. Slik at totalt sett er skattetrykket lavere for næringsinntekt enn for lønnsinntekt.

Grunnen til at enkelte likevel oppretter aksjeselskapet er at det gir mulighet for å tilbakeholde "lønnen" i selskapet, og inntil videre bare betale overskuddsskatt på 28% i stedet for over 50% ved lønnsinntekt.

Lenke til kommentar
Grunnen til at enkelte likevel oppretter aksjeselskapet er at det gir mulighet for å tilbakeholde "lønnen" i selskapet, og inntil videre bare betale overskuddsskatt på 28% i stedet for over 50% ved lønnsinntekt.

Jeg står ovenfor valget om å opprette et AS i stedet for å være selvstendig næringsdrivende, og det du nevner her er en punktene jeg har lurt på. Jeg vil være eneste eier og ansatt i AS'et. Omsetning vil være ca 1.200.000,-

Selskapet må da betale 28 % skatt av overskuddet. Og jeg som eier igjen må betale 28 % av det som blir tatt ut som overskudd. Dette blir da totalt 48.16 % skatt.

Vil det lønne seg å f.eks ha 200.000,- i årsinntekt, og ta ut resten som overskudd, eller vil det lønne seg å ta ut max av det selskapet klarer i normal lønn, og minst mulig/ingenting i utbytte.

Selskapet vil ikke ha gjeld eller andre midler, da det kun drives konsulentvirksomhet. Vil heller ikke ha behov for positiv kapital liggende i selskapet.

Hva vil være mest lønnsomt ?

Endret av 2new
Lenke til kommentar
Hva vil være mest lønnsomt ?

Det mest lønnsomme er isolert sett lønnsinntekt opp til 6G og resten som utbytte. Men det er ikke nødvendigvis lovlig. Det hoppet jeg rett over i forrige innlegg. "Problemet" er at Skattetaten mener at innehaver av AS skal gis lønnsinntekt minst tilsvarende markedslønn, før overskudd kan tilbakeholdes i selskapet (eller utbetales som utbytte). Les mer her: http://www.tannlegetidende.no/pls/dntt/pa_...8&b_start=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...