toazty Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 hvis en arbeidsgiver utbetaler 1.800kr istedenfor 18.000kr , kan arbeidstaker kreve å få de utbetalt neste virkedag? eller kan arbeidsgiver vente til neste utbetaling av lønninger. ? vet jeg har lest noe om dette før og er rimelig sikker på at arbeidsgiver kan vente med å utbetale dem, men kanskje de finnes noen spessielle regler\lover etc... ?? Lenke til kommentar
War Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Høres ut som at dette er gjort med vilje. For å utsette utbetalingen pga div grunner. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 dette er kun et hypotetisk spørsmål.. dette er ikke blitt gjort.. så lurer på hvilke rettigheter arbeidstakeren har Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Arbeidsgiver kan neppe vente med å utbetale. Hele systemet med faste avlønningsdager er jo basert på at man får lønn en viss dag, og betaler f.eks. på lånet sitt av disse pengene. Det er ikke holdbart å måtte vente en måned på riktig utbetaling. Er ikke jurist. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Da jeg var lærling og jobbet gjennom fylkeskommunen, ble det noe krøll med utbetaling av lønn. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte vente to uker på lønn, fordi de bare kjørte utbetalinger to ganger i måneden, og jeg pent måtte vente til da. Men man har vel krav på å få dekket div tap du får pga at du ikke får lønna som avtalt. bla purringer på regninger du ikke får betalt... Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Du har ein avtale med arbeidsgjevar og har krav på lønn etter den avtalen med mindre dykk har vorte enige med nnoge anna. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Greit nok at de kjører lønn kun på faste tidspunkt, men forskudd kan kjøres når som helst. Så da er det bare å be om det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Utbetaling av lønn reguleres av arbeidsmiljøloven § 14-15. Det skal utbetales lønn to ganger i måneden med mindre annet er avtalt. Det må anses underforstått at lønn skal utbetales til rett tid. Du vil kunne kreve forsinkelsesrente på det ubetalte beløpet fra normal utbetalingsdato til beløpet foreligger, jf morarenteloven § 2. Forskudd på lønn er et forskudd på neste utbetaling. Dette er ikke arbeidsgiver pliktig til å etterkomme. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Det er riktig, men siden neste lønning vil også inneholde lønningen som skulle kommet denne måneden, kan det vise seg å være enklere å få utbetalt forskudd på den neste doble lønningen, enn det er å få de til å kjøre lønnen din på nytt denne måneden. Resultatet vil være det samme. Man får penger å leve av. Endret 4. desember 2009 av Orjanp Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 fant svar på det.. arbeidsgiver har mulighet for å si " beklager feilen , resten av lønna vil bli utbetalt ved neste lønning" så enkelt å greit var det fikk jeg beskjed om.. menmen.. ekkel arbeidstaker fører til ekkel arbeidsgiver LØST Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 fant svar på det..arbeidsgiver har mulighet for å si " beklager feilen , resten av lønna vil bli utbetalt ved neste lønning" så enkelt å greit var det fikk jeg beskjed om.. Jaha, hvem ga den beskjeden? Arbeidsgiver? Eller er du arbeidsgiveren? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Spent på denne jeg også? Dette betyr jo at enhver arbeidgiver isåfall kan holde tilbake lønn i urimelig lang tid. De fleste får lønn én gang i måneden, hvis arbeidstager blir gående 1 måned uten lønn så vil dette skape store problemer for de aller fleste... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 En bruttolønn på 30k utsatt i én måned vil medføre forsinkelsesrente på 203,- kroner. Ikke akkurat noe å rope hurra for. Arbeidsgiver vil kunne være erstatningsansvarlig for de merutgifter arbeidstaker har som følge av at lønn ikke kommer til rett tid (renter på "nødlån" som må tas opp, f.eks.). Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 ikke arbeidsgiver nei.. vår tillitsvalgt.. Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Om du har levert rett timeliste etc eller det er stemplingsur og en av sjefene eller lønningskontoret endret på timene dine UTEN ditt samtykke / varsel så SKAL du ha krav på etterbetaling samme virkedag som du har fått lønn. (er iallefall slik hos oss, har vært dødsfall så noen har oversteget 300t turnusen uten at arbeidsgiver har søkt og da prøvde de seg å kutte for å legge skjul på tabben de hadde gjort.) Det er jo trossalt lønnen som er grunnen til at vi mennesker jobber. Lenke til kommentar
vannmanet Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Føler du deg urettferdig behandlet ville jeg absolutt anbefale deg å kreve renter, rett og slett fordi det er en prinsippsak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå