Gå til innhold

[Nedlagt]

Anbefalte innlegg

Du bruker nok biceps mye, men for å senke albuene lavere mot gulvet så må jo latsen jobbe.

Jeg har samme problem, jeg sliter ut biceps mens latsen kjenner jeg ingen ting i.

Det kan løses på mange måter, kjøre lats-øvelsene i MyR-youtube-videoene , evt fokusere på å dra ned med latsen og ikke armene.

Du kan godt bøye deg bakover, men ikke kast deg bakover i det du drar så du jukser hele vekten ned.

For volum stopp ca5% fra topp og "senk vekten sakte", dvs hold spennet som stopper blodstrømmen i fibrene som igjen gir full muskelfiberaktivering fortere og dermed bedre effekt.

Latsen blir fort bred og armene går 10ganger lenger ut fra kroppen pr enhet lats.

Legg en flaske under armene (helt opp) og se hvor hendene er ut ifra kroppen.

Jeg klarer for eks ikke å klemme albuen inntil magen uten å bøye hoftene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får prøve å jobbe litt med teknikken. Kanskje jeg skal ta en runde etter en treningsøkt og bare terpe litt teknikk med lete vekter.

Så litt på de øvelsene; latsdrag og rack-chins. Er rack-chins lettere enn vanlig chins? I så fall, kan man bytte ut nedtrekk med rack-chins? Jeg klarer ikke så mange vanlige chins enda.

Hadde vært greit å fått på plass ordentlig V-form, men trenger ikke se ut som at jeg har kaktus under arma laugh.gif

Lenke til kommentar

UKE3

Dag3:

Knebøy:

54

58

60

64

66

Benkpress:

54

58

60

64

66

Stående stangroing:

44

48

50

54

56

Dips:

3 x 8 reps @ BW+10 kg.

Kommentar:

10 kg på dipsen gikk bra! Men jeg kjenner det litt mellom brystmusklene. Litt vondt hvis jeg presser brystkassa frem.

Lenke til kommentar

Tja, jeg får ikke trena biceps så mye som jeg trodde/skulle ønske. Men du får jo brukt bicepsen en del både i roing og nedtrekk. Men det går greit å legge til et par sett med bicepscurl på slutten av treningene, en eller to ganger i uka ;) Jeg trener ikke biceps direkte, men vurderer å legge til en bicepsøvelse en dag i uka. Jeg har f.eks. lagt til dips for triceps et par ganger i uka.

Lenke til kommentar

Skulderpress og benkpress trener vel triceps mer en den øvelsen man legger inn for den.

Dips er jo tung, men legger man inn JM-press osv så hjelper det lite med 12kg jm-press etter at tricps har løftet opp 100kg benkpress i siste delen av løftet.

Litt av poenget med programmet er å trene baseøvelser og vokse over alt og ikke bygge maks på for eks biceps.

Det tar man senere med spesialisering på svake grupper.

Se på de som kun løfter mark, kne og benk, de trener kun de tre øvelsene og har gigantiske armer uten å ha tatt en eneste bicepscurl.

Roing 70kg tar mer på biceps VS 10kg curl.

99% av de som trener 5x5 legger til en øvelse for bi/tri, pga psykiske årsaker, selv om alle trenerene sier at det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner det ikke så veldig godt i armene etter en ro-økt, men velger å stole på at det hjelper likevel og har ingen isolasjonsøvelser der. Jeg har både cm-mål rundt armene + en maks på bicepscurl jeg kan måle det med etterhvert. Da ser jeg om jeg har øka i styrke/størrelsen i bicepsen eller ikke.

Dips har jeg lagt til fordi jeg var så latterilig svak i triceps at jeg følte det gikk utover øvelser som benk, men også litt på skulderpress. Jeg kunne nesten heller ikke finne tricepsen min før, siden den var så liten i forhold til biceps (trente litt feil før ja). Og det hjelper!

Men det er ikke anbefalt med isolasjonsøvelser for armer nei, men det går jo an å legge til 2 sett med øvelser et par ganger i uka hvis man absolutt MÅ trene biceps/triceps ;)

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Du kan evt prioritere triceps, legge til 2 ekstra øvelser samtidig som man vedlikeholder for eks roing for å bli sterkere i triceps så du igjen kan løfte mer i benken.

Men da er det en grunn til å legge inn øvelsene, de fleste legger dem inn med en gang før de har startet på programmet.

På roing er det ryggen som får albuen bakover, vinkelen mellom biceps og underarm som minker gjennom banen er det biceps som gjør.

Endret av War
Lenke til kommentar

UKE4

Dag 2:

Knebøy -20%:

54

54

Markløft:

60

64

68

72

76

Skulderpress:

28

30

34

38

42

Nedtrekk:

60

65

70

70

75

+ Mage, reverse crunches.

Kommentar:

Nedtrekk var tungt i dag også. Markløften var ganske tung på toppsettet, men jeg skal nok greie å naile 80 kg der neste uke ;) Siste sett på skulderpressen var også ganske tung, men jeg kjørte den med litt kortere pauser enn vanlig i dag.

Lenke til kommentar

UKE4

Dag 3:

I dag følte jeg meg utrolig trøtt og sliten i kroppen, og hadde lite energi. Så derfor droppa jeg hele treninga. Følte ikke at det var noe vits siden jeg ikke orka noen ting og ikke hadde klart å prestere godt nok. Det eneste var at jeg fikk tatt noen sett med 10 pushups i gymmen.

Det beste er vel at jeg ikke trener noe i helga, men heller tar opp treninga på mandag igjen med de kiloene jeg skulle tatt i dag?

Lenke til kommentar

Ja til mandag-kg.

Når man er sliten /lei:

Husk at når man først er på treningen, ferdig skiftet og volla, det pleier å være de beste øktene man har hatt.

Men ellers er det riktig, det kan hende kroppen prøver å fortelle deg noe og at du kommer sterkere tilbake på mandag.

Lenke til kommentar

Hadde planer om å holde på med det resten av året. Er vel vanlig å holde på med det en stund, med mindre man er en som bytter program etter hver periode. Jeg ser hvertfall ingen grunn til å bytte med det første. Har noen mål å nå først :cool:

Har lyst til å klare 1,5xkroppsvekt på knebøy og mark og maxe 100 kg benk i første omgang. + egen vekt i nedtrekk, noe som betyr at jeg kan begynne med chins.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...