Gå til innhold

Byttet cpu - fortsatt gammel hastighet

bassbone

Anbefalte innlegg

Har prøvt å gå i bios å velge optimere innstillinger i cpu meny, men da krasjer bios ved oppstart, skjermen forblir svart, må ta ut backup batteriet slik at innstillinger går til default.

Hva gjør jeg feil her og hva skal man egentlig gjøre i bios etter et cpu bytte?

Dette gjelder gamle amd socket A 462, har byttet fra 2500 til 3200 prosessor.

Hovedkort epox EP-8K9A7I

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1750 MhZ før og 2200MhZ nå?

Men det står 1750MhZ enda?

Du må vel ikke gjøre noe i bios, men du kan jo sjekke innstillingene.

Fungerer pcen? Hva viser Cpu-z?

Hva viser cpu-z under belastning? Antivirus-scanning osv.

1102,6Mhz før og etter bytte av prosessorene, det er jo helt på tryne?

Er det bios som legger sperre på dette?

Prøver å finne ny bios oppgradering men det er bare døde linker hos epox..

Er det noen seriøse sider å laste ned bios på?

Lenke til kommentar

Både XP2500+ og XP3200+ har multiplikator på 11, og da ser vi fort at du kjører med 100 MHz FSB.

XP2500+ trenger 166 MHz FSB, mens XP3200+ trenger 200 MHz FSB.

Jeg ser forøvrig her at både hovedkortet og brikkesettet ditt kun støtter effektivt 333 MHz, altså 166 MHz FSB. Dermed får du ikke kjørt XP3200+ på full guffe med mindre du har mulighet for å overklokke hovedkortet. Og i sammen slengen kan jeg nevne at XP2500+ som oftest kunne kjøres på 200 MHz FSB, altså farten til XP3200+.

Lenke til kommentar

VIA KT400 sliter også med å overklokke noe skikkelig på FSB.

Du skulle helst ha hatt Nvidia nForce 2 for dette, har selv ett DFI LanParty med NF2 brikkesettet som jeg bruker i Retro riggen min.

Så det du kan prøve her er å overklokke HK stegvis til 200MHz FSB ved å forsøke å balansere ut med spenninger til brikkesettet og se hvor langt opp du kommer.

Lenke til kommentar
VIA KT400 sliter også med å overklokke noe skikkelig på FSB.

Du skulle helst ha hatt Nvidia nForce 2 for dette, har selv ett DFI LanParty med NF2 brikkesettet som jeg bruker i Retro riggen min.

Så det du kan prøve her er å overklokke HK stegvis til 200MHz FSB ved å forsøke å balansere ut med spenninger til brikkesettet og se hvor langt opp du kommer.

Sliter med å gjøre noe som helt med bios, ved oppstart så blir det enten i svart eller så går det rett i å boote xp selv om jeg tryker del for å gå inn i bios og endre. Elendig h.kort dette? har oppdatert bios og den fortsetter og oppføre seg merkelig. Begynte egenlig etter at jeg satt i 3200 cpu'en men ble sånn selv om jeg satt i 2500 igjen.

Trnger noe tips til hva jeg kan gjøre for at pc' ikke skal krangle sånn. Er det noe jeg kan gjøre i xp med bios, endre innstillinger etc.

Lenke til kommentar

Har funnet trikset for å komme i bios.. Kan ha FSB på max 123Mhz før maskinen klikker. Det gir meg 1,35Mhz. Tar ut batteri i mangel på brukermanual for å resette bios.

Kan det hjelpe å justere på Vcore selv om man er langt under Mhz hvor man snakker overklokking? Hvilken vei? Har justert opp litt uten hell.

Føler meg litt snytt i Mhz her. Hva er det som foråsaker dette? Skal jo ikke være sånn.

Bios er oppdatert til nyere vers. men med samme resultat, er det noe annet software som lager krøll?

Det er en innstilling hvor bios selv optimerer inntillinger mot cpu, og da skrur den selv fsb til 200Mhz. Og jeg har lest at dette kortet skal takle 3200 (2,2Mhz) 200x11=2200Mhz

Lenke til kommentar

Kva biosversjon kjører du, for det kan vere her problemet ligger.

Speccene som ligger ute på Epox sine sider seier at KT400-chipsetet ikkje støtta meir enn 333 FSB

Og det generelle eg får opp er at KT400 ikkje støtter 400FSB (2x200) som innstilling, PCI-bussen og AGP-bussen får feile MHz og ein tryner windowsen ganske fort.

Lenke til kommentar

Aller først, har du PC 3200-minnebrikker i maskinen?(nødvendig)

ChipSet:

VIA KT400A AGPset? (KT400A VT8237)

System Memory:

Three 184-pin DDR SDRAM DIMM sockets

Support single-sided or double-sided 2.5v DDR-266/333/400 DIMMs in 64/128/256/512Mb/1Gb technologies

Support Asynchronous clocking mode between FSB and DIMM(DDR400,only up two slots are guaranteed)

Lenke til kommentar
Aller først, har du PC 3200-minnebrikker i maskinen?(nødvendig)

ChipSet:

VIA KT400A AGPset? (KT400A VT8237)

System Memory:

Three 184-pin DDR SDRAM DIMM sockets

Support single-sided or double-sided 2.5v DDR-266/333/400 DIMMs in 64/128/256/512Mb/1Gb technologies

Support Asynchronous clocking mode between FSB and DIMM(DDR400,only up two slots are guaranteed)

Har pc3200 ja 2stk på 512 og en på 256.

Kva biosversjon kjører du, for det kan vere her problemet ligger.

Speccene som ligger ute på Epox sine sider seier at KT400-chipsetet ikkje støtta meir enn 333 FSB

Og det generelle eg får opp er at KT400 ikkje støtter 400FSB (2x200) som innstilling, PCI-bussen og AGP-bussen får feile MHz og ein tryner windowsen ganske fort.

Verson: 6A6LYPAR 09/04/2004, dårlig verson?
Lenke til kommentar
DDR400,only up two slots are guaranteed

Ta en test med to like brikker av PC 3200 da.

Se etter slot-support av minneconfig i manualer.

Kan nok ikke garantere 400 FSB med KTV 400 chipset uten å ha testet det selv, kan være litt vrien HK for PC3200 brikkesett.(bl.a minnekombatilitet, BIOS osv.)

:)

Lenke til kommentar

Minne brikkene var feilen.

Når jeg kjører med de to på 512mb går det stabilt med 166MHz fsb.

Er det helt umulig å kjøre med 3 brikker på denne maskinen da hvis man skal ha litt hastighet på cpu, eller hadde det fumket med 3 identiske på 512MB?

Skulle gjerne ha utnytta prossesoren fullt ut, er det noe jeg kan modifisere på hk for å få fsb til 200Mhz? Det krasjer fort når jeg kjører opp Hz over 166 og vcore.

Brikke sett, er det noe man bytter liksom?

Lenke til kommentar

Du kan ikke bytte brikkesett. Da må du bytte hovedkort.

For å kjøre med 3 brikker kan du forsøke å sette ned FSB:RAM-ratio i BIOS. Slik at FSB kjører på 166 MHz mens RAM kjører på f.eks 133 MHz, eventuelt enda lavere. Når du kommer langt nok ned skal det gå greit med 3 brikker.

Ifølge Xbitslab er alle KT400A-kortene vanskelig å presse noe særlig over 175 MHz FSB, så du vil neppe klare å utnytte prosessoren 100%.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...