Gå til innhold

Gigabyte GA-G31M-ES2L- en liten juvel

Kaaz

Anbefalte innlegg

Har lyst til å anbefale et lite og billig hovedkort, nemlig Gigabyte GA-G31M-ES2L. Jeg ga kr. 319,- for det for noen måneder siden, men ser at det kun er Dustin Home som har det på lager nå til kr. 345,-.

Dette er et veldig bra kort som gir mye muligheter for pengene. Jeg har en Q9450 som lett klokket opp til 3,4ghz på 1,275 vcore. Jeg kjører windows 7 og ubuntu 9.10. Ubuntu installerte helt prikkfritt out of the box. Jeg har aldri brukt Linux lenger enn noen dager av gangen, men etter å ha kjørt ubuntu og win 7 om hverandre i en måned nå så synes jeg faktisk ubuntu er mer stabilt og føles kjappere å bruke.

En annen interessant ting med dette kortet er at det er et av de kortene Leopard kjører lettest på. Har ikke fått prøvd det selv ennå, men etter litt research så ser jeg at det er svært lite patching/mekking som skal til før kortet kjører Mac OS. Dette gjelder revisjon 1 av kortet. Revisjon 2 har noen endringer som skaper litt rot hvis du vil ha en hackintosh. Blant annet gjelder dette nettverkskortet. Revisjon 1 har en realtek chip, mens revisjon 2 har Artheros som knoter det til for leopard. Men det er så vidt jeg har sett bare revisjon 1 som har vært tilgjengelig i nettbutikkene her i Norge.

Kortet er forøvrig lite til å være mATX.

Har tenkt å prøve å se hvordan en dualcore prosessor klokker på kortet også. Kan legge ut mer info om det og leopard også hvis det er interesse og jeg får tid.

Hvis det er andre som bruker dette kortet er det interessant å høre hva dere synes.

Jeg har også anskaffet meg G41-versjonen av dette kortet, som koster ca. kr. 385,-. Det støtter 8gb ram. Etter hva jeg har sett på nettet klokker det bra med dualcore, men har ikke sett noen bruke en quad på det. Dette kortet er også velegnet til hackintosh, men kanskje ikke så bra som G31-kortet. Noen har trøbbel med nettverkschippen, andre ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Mye kort for penga dette. Har nå en Dual Core E8500 som kjører på 4370mhz på 1,3vcore, 0,1v ekstra på RAM og NB.

Kun 7 kort er billigere i prisguiden.

Har kjørt SuperPI 1M på 10,865 sek.

Kan sikkert komme høyere også, har bare lekt meg litt i litt over en time.

Lenke til kommentar

Fikk E8500-en opp i 490 * 9,5 = 4655mhz. Prøvde å få FSB opp i 500, men måtte gi opp. Tror det er RAM-brikkene som holder igjen. Men det er uansett ustabilt i den hastigheten. Tenker jeg kjører den på 450 * 9,5 = 4275mhz når den skal ut i arbeid.

En rar ting var at det var umulig å få til noen overklokking når jeg satt pci-hastigheten til manuelt 100mhz. Den måtte stå på auto for at det skulle gå.

Er det noen andre som bruker/har brukt dette kortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...